Inlägg från: Anonym (Inneboende? :/) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Inneboende? :/)

inflyttad till honom- hans hus

Jag är i precis samma situation! Jag ska inom kort flytta in i min partners hus. Och jag känner precis likadant. Jag har inte lust att investera flera år av energi och omsorg till ett hus som bara kommer ryckas bort från mig om nåt händer. Om det otänkbara händer och han avlider tex- då blir jag hemlös.

Om vi går isär kan han kasta ut mig och jag blir hemlös- står på ruta 1 igen. Vi har ännu inte hunnit diskutera igenom det här och hur vi ska göra ekonomiskt men detta kommer jag va tydlig med att det accepterar jag inte i längden.

Just nu den första tiden är väl lugnt eftersom jag ändå står på ruta 1 nu (hyreslgh) så hade inte blivit nån skillnad. Men på lång sikt vill ju jag också "bygga upp" mitt/vårt liv och inte känna mig som en inneboende typ!

Bara den saken hur man ska känna sig "hemma" när man flyttar in till nån annan. Jag vill ju att vi börjar titta på nåt gemensamt så småning om iaf om vi ska ha en framtid ihop.

Jag vet inte hur man kan lösa detta tills man köper nytt ihop. Om den som inte äger huset betalar betydligt mindre så har man visserligen chans att spara mer till framtida husköp och genom det trygga sin framtid något.

Men för oss kommer det också va svårt att köpa nåt då det måste ligga i ett visst område och uppfylla vissa krav.

En sak är säker - man ska aldrig tänka så att man "alltid" kom mer leva ihop för att man har det så bra ihop... Vad som helst kan hända. Man tror att man känner sin partner och sig själv men allt kan hända!

Anonym (Snåle fan) skrev 2020-06-08 19:31:43 följande:

Nu hängerr jag inte med, vad menar du med att investera tid och energi och du inte har nåt?! Du har ett hem, du bor tillsammans med en man som betalar renovering för att du ska trivas och du funderar på om du ens ska bidra med lite till och energi. Skämmes på dig.

Är du seriös, förstår du inte hur bakvänt du tänker? Ja hon har ett hem- så länge hon är med mannen! Hon har ingen trygghet alls bara genom sig själv utan är helt beroende av mannen. Om de gemensamt renoverar är det HAN som drar nytta av det, dels för stunden av att det blir fräschare men också på sikt av att husets värde ökar. Hon kan leva med honom i 20 år och sen tar det slut, han kanske lämnar henne och hon står där utan att ha NÅGONTING. i normala fall bygger man ju upp sitt liv allt eftersom tillsammans med sin partner, så blir det inte i en sån här konstellation.
    Findus12 skrev 2020-06-08 15:03:38 följande:

Jag är ju inte intresserad av att någon annan ska tjäna några pengar på mig. Att han pga att han köpte det långt under marknadsvärdet sen ska göra att han två år senare ska gå skuldfri och jag ska bära hela lånet pga att han träffade mig två år efter. Känns inte riktigt rimligt i mina ögon å det skulle heller inte få mig att känna att vi är där på samma villkor- utan bara att an skulle ha tjänat en massa pengar på mig. Jag personligen hade inte heller valt att köpa just den fastigheten utan vill leva lite mer avskilt från stora vägar då vi har vägen precis utanför. För min del så känner jag att man inte kan vara med på samma villkor om man inte köper en fastighet tillsammans från scratch. Att man gör det tillsammans hela vägen. 

Ibland kan jag känna mig okej med lösningen, men jag återkommer alltid till den punkt att jag känner att jag inte tänker bli bränd igen. Jag är redan 30+ och jag tänker inte stå där som 40+ och fortfarande inte ens äga huset jag själv lagt ner massa tid och energi och pengar på för att sdan stå utan någonting. Jag skulle tom kunna tänka mig att vara särbo för att ha tryggheten i att verkligen äga min egen bostad och inte känna mig som en inneboende i någon annans där jag från början inte ingick i planeringen överhuvudtaget.. Nä jag finner ingen sinneesro i denhär situationen efter det jag varit med om i min tidigare relation- och dels för att jag börjar bli så pass "gammal" nu. Ska jag lägga ner energin på något ska det vara "vårat" på pappret och inte "hans" men heta vårat i folkmun. Vill inte fortsätta bygga på hans utan på "vårat" som vi startat och gått i tillsammans.

Hur gick det till i din tidigare relation när du blev bränd? Hur länge levde du i hans hus då och hur gjorde ni ekonomiskt när ni levde tillsammans?
    Anonym (Snåle fan) skrev 2020-06-08 20:11:59 följande:

Ja? Hon lägger inte ner några pengar. Vad hade skillnaden varit om hon hade bott i en hyresrätt?

Att om man vill komma nånstans i livet bot man inte i hyresrätt i 20 år. Om man har möjlighet så vill man ju komma nån vart och inte leva som när man var 20 liksom hela livet. Man vill ha investerat och byggt upp nåt under livet.

Hon kan ju inte det nu. Utan det är bara han som gör det. Det blir ett ojämlikt förhållande där hennes trygghet hänger på honom. Fallet blir stort om de går isär medan mannen har säkrat sin framtid.
    Anonym (Snåle fan) skrev 2020-06-09 10:08:08 följande:

Men det är väl upp till henne att säkra sin framtid, sätt in de pengarna som skulle ha gått till huset om hon hade ägt det på ett konto, så skulle det bli så en dag att det tar slut så har hon ändå pengar och kan komma nån vart. Och varför skulle man inte komma nån vart i livet om man bor i hyresrätt? Mycket smidigare än tex bostadsrätt. Hyresrätt betyder inte att man står med noll kronor på kontot.

Om man vill bo i hus vill man ju bo i hus... Om ens dröm är att stadga sig och slå sig ner vill man ju att det är tryggat. Man vill inte leva med vetskapen att om en sambo ångrar sig står man där på ruta ett och får börja om på 0 med hus/boende.

Jag förstår dig precis. Låter helt fruktansvärt det du var med om med ditt ex.

Jag känner som du fast att jag inte har den bakgrunden. Har vart med om andra grejer dock som gjort att jag längtat i flera år efter få stadga mig och bygga på nåt med en livspartner. Av olika anledningar har jag vart fast i ett slags mellanläge.

Våra partners liknar varandra lite. Men de måste någonstans förstå att man får offra saker för att båda ska må bra. Förstår att det känns trist att sälja en bostad man är fäst vid och som passar in i ens liv. Men går man i nåt nytt kanske man får tänka om?

Du har offrat mycket för er relation och flyttat så långt. Jag har också gjort det och vi har också haft en distans vilket gjort att vi kanske flyttat ihop snabbare.

Jag känner själv att det kan va rimligt att leva såhär i några år, förstår att det är en process också för dem att också känslomässigt släppa huset men också att man behöver tid att hitta ett nytt BRA ställe.

Sen förstår jag även dem att nu när förhållandet är rätt nytt vill man väl se lite hur det går. De vill ju heller inte sälja och köpa nytt gemensamt och så inser man efter nåt år att det ändå inte funkade så bra ihop.... Så det behöver ju bli en balans där båda ska känna sig trygga.

Jag kommer iaf va tydlig med att på sikt är det nåt gemensamt som gäller. Jag tänker inte leva såhär som nåt bestående. Om han inte alls kan anpassa sig efter mig också efter all den uppoffring jag gjort så ser jag inte det som att han verkligen vill va med mig. Utan då känns det mer som att det är bekvämt.

Jag hade kunnat strunta i honom och välja nån som passar in i mitt liv bättre på flera sätt, men jag vill ju vara med HONOM och därför offrar man saker. Och då bör det vara ömsesidigt.

Svar på tråden inflyttad till honom- hans hus