Inlägg från: Anonym (Ubbe) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ubbe)

Svärföräldrar högst upp i dödsannons?

Så mycket skit som kommer fram vid dödsfall. Prova den här:

Min lillasyster hatar min fru (gifta i snart 10 år) och kallar henne jävla kärring när hon pratar med mig. Hon kallar mina barn snorungar och skitungar. Verkligen moget beteende av en 40-plusare.

Nu dog vår kvarvarande förälder och budet från min syster var att hon och jag skulle stå överst i en bred annons och därunder våra barn. Min fru skulle inte ens få vara med på annonsen. Hon hör ju inte till familjen, kärringjäveln.

I dödsannonsen ville hon även lägga till ett politiskt budskap.

Jag berättade för begravningsbyrån som fick tala folkvett med henne så det politiska ströks och min fru fick stå med MEN absolut inte på samma nivå som mig och henne. Absolut inte. Tvärnej. Det skulle synas skillnad. 

Så nu blev annonsen som att jag har fyra barn.

Hon är ju separerad (no fucking wonder) från pappan till sitt barn sedan länge så vardera syskonet står på samma nivå, högst upp i en bred annons. 

Hon med sitt barn under sig.

Jag med min fru under mig och under henne våra tre barn.

(Det finns en feministiskt aspekt på det också. Jag som man ska inte stå högre upp än henne som kvinna. Jämlikhet! No Pasaran!)

Folk är fan inte kloka.

Ja, jag accepterade detta för annonsen är inte det viktigaste för mig samtidigt som den blir till ett fysiskt bevis för alla att se hur fan hon beter sig mot mig och min familj eftersom alla andra runt omkring bara ser en trevlig sida av henne.

Och behöver jag säga att hon planerar att försöka stjäla askan också för hon vill strö den där det lagligt sett inte går ...

------------------------

Så TS, känns det obekvämt, säg ifrån.Säg åt dem att backa. Begravningen är primärt din och barnens. Ta hjälp av begravningsbyrån om du behöver få fram ett meddelande till folk.

Beklagar sorgen men lycka till.

• Anonym (Ubbe)

Och till alla er som fortfarande lever och läser detta:

Skriv själva i till exempel Vita Arkivet hur ni vill att er begravning ska vara med annons, blommor, typ av kista. Så mycket ni bara kan komma på.

Era efterlevande kommer att tacka er.

• Anonym (Ubbe)
    Anonym (Mimmi) skrev 2020-06-05 22:55:00 följande:
    Det har du helt rätt i.
    Jag har tänkt på det så länge men det är så motbjudande.

Nu skulle det inte bli en sån konflikt men det finns ju annat att tänka på som är viktigt.
    Det är ju det man liksom inte vet. Man kan aldrig på förhand veta hur folk kommer att bete sig i ett stadium av sorg och starka känslor.

Vår förälder visste inget om hur min syster hatar min fru och mina barn. "Det får ni två lösa" sades det till mig på dödsbädden. Jag bara suckade inombords för jag förstod redan då ...

Och i min frus släkt gick en syster bananas när de förlorade en förälder.

Man kan aldrig veta.

Så skriv.
  • Anonym (Ubbe)
    Anonym (Anna) skrev 2020-06-06 19:46:43 följande:
    Tack för alla som engagerat sitt och visat stöd för mig här i tråden. Tack. 

Tänkte skriva mitt sista inlägg innan jag lämnar tråden här. 

Det blir två "begravningar"  och där  barnens farmor och farfar håller den officiella begravningen, då de vill bestämma blommor, psalmer, program, mat osv själva. Dit bjuder de in övriga gäster att komma. 

Jag, barnen och min svägerska med familj har en liten ceremoni ensamma. Tråkigt hur det har blivit men det är i svåra stunder man inser vilka man har nära.. Tyvärr är nog barnens relation med farmor och farfar förstörd för all framtid efter de hårda orden de har fått höra efter sin pappa och min makes bortgång. 

Tyvärr verkar även min svägerskas relation till sin mamma och pappa (svärföräldrarna) fått sig en rejäl turn efter deras agerande. 

Jag tror detta blir svårt att reparera tyvärr då barnen är såpass gamla. Det är ett trauma att behöva se sin pappa falla ihop framför ögonen på en. Behöva förlora sin pappa. Men det är även ett trauma i sorgen att förlora farmor och farfar på samma gång, på ett sånt här sätt. 

Jag hoppas vi och barnen kan nå försoning i framtiden med farmor och farfar för barnens skull. Men just nu är det inte möjligt när de har tagit begravningen ifrån oss. Jag kommer aldrig förlåta att det är de som bjuder in vänner och kära till begravningen, medan vi som är primärfamilj inte är närvarande. Att vi inte kan komma överens. Jag tycker jag har försökt vara resonerlig med att föreslå att de kan få vissa ansvarsområden att bestämma över, men det var inte nog. 

Det gör ont att de inte vill komma och stötta barnen på våran ceremoni, men vad kan man begära i sådana här skeden? Ingenting. Det är tydligen i dessa stunder de rätta ansiktena kommer fram. 

Man vill bara gråta och sörja.. Men istället kommer ilskan fram som maka/mamma och sörjande.. Jag är ARG för att inte få sörja i fred med respekt. Jag är arg att inte bli respekterad. Ledsen att inte tillsammans med våra barn få ordna ett fint avslut.. Jag har erbjudit att de kan få bestämma vissa delar. Men det var inte nog. Jag känner mig trampad på, att det är på mina svärföräldrars begravning min mans arbetskollegor kommer att gå på, hans och mina gemensamma vänner. Vad kommer de säga när de ser att vi inte är där? Vi som alltid varit så nära svärföräldrarna? 
    Även om detta är ditt sista inlägg i tråden så undrar man ju vad övriga begravningsgäster kommer att säga när de upptäcker att NI inte är där?!

Frun och barnen är inte med på den "officiella" begravningen. Det måste vara något slags rekord.
  • Anonym (Ubbe)
    Anonym (Mimmi) skrev 2020-06-06 19:50:35 följande:
    Gå dit, du kommer nog ångra dig annars.
    Du kan medverka på två.
    Varför skulle TS ångra sig? Hon håller en begravning/ceremoni med barnen och svägerskan. Säkert kommer fler att ansluta.

Där får hon och barnen sitt avslut.

Om TS är en VÄLDIGT stor människa (ungefär lika stor som Jesus) så kan hon förstås gå till svärföräldrarnas tillställning och låta dem slippa behöva svara på frågan: "Men var är frun och barnen", men så stor är inte så värst många av oss. 

Och hur ska ens svärföräldrarna få tag i kistan med kroppen? Inte för att jag kan regelverket exakt men jag tror ganska bestämt att det bara är TS, som dödsbodelägare, som har den rätten och får svärföräldrarna kistan har TS i så fall varit storsint nog emot dem.
Svar på tråden Svärföräldrar högst upp i dödsannons?