• Alessia

Svärföräldrar högst upp i dödsannons?

Jag blir lite fundersam över  de här svärföräldrarnas kulturella hemvist, för nästan exakt så här gjorde svärföräldrarna till en f d arbetskamrat till mig. De "kapade" sin avlidne sons begravning, ordnade och ställde i raketfart. De var makedonier, grekisk-ortodoxa och ordnade präst och ceremoni i enlighet med sin tro, det var knappt att hustrun ens blev inbjuden att delta. De hade inga barn och mannen omkom i en trafikolycka. Det ironiska var att han, enligt hustrun, inte alls var troende och antagligen skulle ha förespråkat en borgerlig begravning.

• Alessia

Jag blir lite fundersam över  de här svärföräldrarnas kulturella hemvist, för nästan exakt så här gjorde svärföräldrarna till en f d arbetskamrat till mig. De "kapade" sin avlidne sons begravning, ordnade och ställde i raketfart. De var makedonier, grekisk-ortodoxa och ordnade präst och ceremoni i enlighet med sin tro, det var knappt att hustrun ens blev inbjuden att delta. De hade inga barn och mannen omkom i en trafikolycka. Det ironiska var att han, enligt hustrun, inte alls var troende och antagligen skulle ha förespråkat en borgerlig begravning.

• Alessia
    Anonym (C) skrev 2020-06-07 18:56:42 följande:

Vad jag förstår får man ha en tom kista. Kistan behöver inte ha ett stoft, bara googla och läsa. Det som är lite konstigt i så fall är att man kan ha två begravningar. Men det finns väl konstigare saker än det här som folk kunnat genomföra.

Bra om du ts kunnat hitta en lösning även om lösningen också känns tragisk. Verkar som ni iaf är överens om en sak, kanske det mest väsentliga, om din man ska bli kremerad eller gravsatt, för det kan annars göra att saker och ting drar ut ännu mer på tiden.

Hoppas du känner dig nöjd med den begravning du och dina barn ordnar för er.

Är det inte minnesstund egentligen när man har tom kista  - eller ingen alls. 
Svar på tråden Svärföräldrar högst upp i dödsannons?