• Anonym (Moa)

Svärföräldrar högst upp i dödsannons?

Först av allt; beklagar sorgen.

Stor kram till dig! Hjärta

När dina svärföräldrar vill planera och göra saker på ett sätt som går emot hur dina barn vill ha det, kan du inte säga det då? Säg att dina barn vill ha det annorlunda, be dem ringa ett videosamtal där dina barn får vara med och säga hur de vill ha det.

• Anonym (Moa)
    Anonym (Anna) skrev 2020-06-06 19:46:43 följande:
    Tack för alla som engagerat sitt och visat stöd för mig här i tråden. Tack. 

Tänkte skriva mitt sista inlägg innan jag lämnar tråden här. 

Det blir två "begravningar"  och där  barnens farmor och farfar håller den officiella begravningen, då de vill bestämma blommor, psalmer, program, mat osv själva. Dit bjuder de in övriga gäster att komma. 

Jag, barnen och min svägerska med familj har en liten ceremoni ensamma. Tråkigt hur det har blivit men det är i svåra stunder man inser vilka man har nära.. Tyvärr är nog barnens relation med farmor och farfar förstörd för all framtid efter de hårda orden de har fått höra efter sin pappa och min makes bortgång. 

Tyvärr verkar även min svägerskas relation till sin mamma och pappa (svärföräldrarna) fått sig en rejäl turn efter deras agerande. 

Jag tror detta blir svårt att reparera tyvärr då barnen är såpass gamla. Det är ett trauma att behöva se sin pappa falla ihop framför ögonen på en. Behöva förlora sin pappa. Men det är även ett trauma i sorgen att förlora farmor och farfar på samma gång, på ett sånt här sätt. 

Jag hoppas vi och barnen kan nå försoning i framtiden med farmor och farfar för barnens skull. Men just nu är det inte möjligt när de har tagit begravningen ifrån oss. Jag kommer aldrig förlåta att det är de som bjuder in vänner och kära till begravningen, medan vi som är primärfamilj inte är närvarande. Att vi inte kan komma överens. Jag tycker jag har försökt vara resonerlig med att föreslå att de kan få vissa ansvarsområden att bestämma över, men det var inte nog. 

Det gör ont att de inte vill komma och stötta barnen på våran ceremoni, men vad kan man begära i sådana här skeden? Ingenting. Det är tydligen i dessa stunder de rätta ansiktena kommer fram. 

Man vill bara gråta och sörja.. Men istället kommer ilskan fram som maka/mamma och sörjande.. Jag är ARG för att inte få sörja i fred med respekt. Jag är arg att inte bli respekterad. Ledsen att inte tillsammans med våra barn få ordna ett fint avslut.. Jag har erbjudit att de kan få bestämma vissa delar. Men det var inte nog. Jag känner mig trampad på, att det är på mina svärföräldrars begravning min mans arbetskollegor kommer att gå på, hans och mina gemensamma vänner. Vad kommer de säga när de ser att vi inte är där? Vi som alltid varit så nära svärföräldrarna? 
    Men FY så hemskt gjort av dina svärföräldrar!
    All kärlek till dig och dina barn. *KRAM* Hjärta
    Vad skönt i allt elände ändå att du kan prata med din svägerska.

Ta hand om dig och dina barn! Hjärta
  • Anonym (Moa)
    Anonym (vn) skrev 2020-06-07 01:35:15 följande:
    Skickade fel länk. här kommer den rätta

lawline.se/answers/vem-ansvarar-for-dodsbo-oc...
    Jag kan förstår att man mitt i sorgen inte orkar "bråka" eller dra fram lagen.

Men fint av dig att visa hur det faktiskt är! Hjärta

Jag hoppas detta ger TS styrka att hon inte haft fel.
    Eller kanske ännu bättre, att TS orkar "bråka" (borde räcka att bara prata med begravningsbyrån!) så barnen inte hela livet kommer känna att de inte var med på pappans "riktiga" begravning utan bara på en minnesstund.
  • Anonym (Moa)
    Anonym (Mimmi) skrev 2020-06-07 12:39:50 följande:
    Med all respekt, men deras son betydde nog mer än alla andra inklusive barnbarnen.
    De kanske inte orkar se barnbarnen för att dt blir FÖR plågsamt som läget är nu?

Jag vet inte, men det är min gissning.

Varför är så många för att beröva svärföräldrarna DERAS sorg?
    Och hur kan man ensa närma sig tanken på att DE ska stå och laga mat fr att lämna i lådor hos ts????

Alltså, jag fattar inte
    Varför är du för att beröva sorgen för de som den avlidne träffade varje dag. Den han delade sin säng med om nätterna. De han vaknade och somnade med varje dag. Varför vill du beröva dem deras sorg?
  • Anonym (Moa)
    Anonym (Gro) skrev 2020-06-07 18:17:07 följande:
    Jag tror inte att TS ljuger eller hittar på.

Men det kanske inte är i Svenska kyrkan svärföräldrarna tänkt ha sin "låtsasbegravning" utan i någon helt annan församling?

Inom svenska kyrkan äger väl "låtsasbegravningar" främst rum när man inte hittat kroppen men ändå kan vara säker på att personen är död. Har för mig att det förekom efter Estonia och efter tsunamin.

Sen fins det ju enstaka dårar anställda inom Svenska kyrkan med... så hur märkligt det än låter kanske någon församling / präst där  har gått med på att låta svärföräldrarna arrangera en "låtsasbegravning".
    TS har ju skrivit att de ville ha en liten ceremoni, bl.a. pga Corona.

Svärföräldrarna ville kanske bjuda in alla de kunde komma på, en "officiell" i bemärkelsen offentlig, öppen, publik begravning, inte i bemärkelsen den "riktiga".

Till TS, skönt att höra:
    * att dina barn kommer vara på den "riktiga" begravningen
    * att du får så mycket hjälp att sortera ut det här

Jag önskar dig all lycka. Skickar massor med virtuella *KRAMAR* Hjärta
Svar på tråden Svärföräldrar högst upp i dödsannons?