• tjolahoppsi

Svärföräldrar högst upp i dödsannons?

Du ska stå högst upp och därefter barnen. Oavsett deras ålder är det du och deras pappa som är primär familj och närmast sörjande. Du står rent legalt som närmast anhörig och efterlevande. Det är viktigt för dem att vara med och bestämma om hur begravningen ska se ut. Deras pappa lever vidare i dem.

Beklagar sorgen och vet exakt vad du går igenom. Det är skitjobbigt att som änka få ihop familjen, fixa barnens sorg samtidigt som sin egen. Man sätter barnens sorg i centrum på ett annat sätt, förhoppningsvis förstår svärföräldrarna förr eller senare att pappan lever vidare just genom barnen.

Din relation till svärisarna kommer att få en hel del påfrestningar i och med att maken dött. Länken med barnen kommer att finnas kvar samtidigt som kittet via maken inte kommer att närvara. Var tydlig med dina gränser och hur du och barnen vill ha det både nu och de närmaste åren.

• tjolahoppsi

Sen har de också en livslång sorg, så bjud på saker du känner att du kan bjuda på, men lägg dig inte platt där det känns fel. Tydlig och ställ krav. Bjud på de enkla sakerna. Se om de bjuder tillbaka och när det gäller barnen så lägger du lika mycket energi på att underlätta barnens och deras relation som de lägger på sin relation med barnen.

• tjolahoppsi

Skulle inte vilja se den tråd med svar till den förälder som förlorat sitt barn att man hoppas de kan bli gravid på nytt i närtid.

Väldigt okänsligt enligt undertecknad änka med ny kärlek och faktiskt ett lyckligt liv. Men sorgen av en livskamrat är en del av en. Som en arm som kapats av, man lär sig leva med det.

Barnens sorg är också livslång och väldigt olika beroende på ålder de förlorar sin förälder. På ett sätt lättare ju tidigare det sker, även om det ställer andra utmaningar. De kan inte få en ny även om de får en bonusförälder.

Sak samma, TS behöver fokusera på sig och barnen och ju bättre hon står på benen desto bättre kan hon stötta barnen genom sorgen. Och barnen hade varit makens första och sista prio.

• tjolahoppsi

Det tråkiga är att svärisarna riskerar förlora så mycket mer.

En mors reaktion är stenhårt att gå in och fokusera på sina barns sorg och kris och skydda sina barn.

Jag har sett det här scenariot tre gånger på rätt nära håll. De första två gick svärfamiljen in direkt och fokuserade på de efterlevande barnen, lite tanken att de får behålla sonen genom barnbarnen. Tredje gick de in i att ta hand om sig själva och sonens syskon, änkans familj gick in för barnen. Mönstret syns redan på begravning men följer genom åren. De första två har genom många år till vuxen ålder en nära kontakt med barnbarnen och till och med närmare än änkans familj i ett fall. I andra ebbar kontakten.

Hur högtider firas och hur man håller kontakten genom åren sätts faktiskt i hur man tar krisen. Fokusera på barnen så slipper de tappa sista länken till sin döde son

• tjolahoppsi

Lägg inte mer energi på det här. Jag har suttit i din båt och det finns ingen energi att ta något annat än det mest akuta, hantera barnen och försöka äta något då och då.

Det är åt helvete och de får stå för det. Men ha er ceremoni i lugn och ro. Svägerskan har visat vad hon går för, det kommer skapa ett band för livet. Egentligen minns jag mest begravningen som något jag var tvungen att ta mig igenom. Det är en tid att hålla sina närmaste och man litar mest på.

Sen har jag funderat mycket på vad som är familj. Jag har svårt att förstå att man kan sörja en man som var en pappa som alltid satte sina barn först och helt strunta i att finnas där för hans barn. Den döde har ingen möjlighet att finnas där för sina barn i deras livs värsta kris vilket var hans första och sista prio. Att då sitta och gråta över honom men strunta helt i det som var viktigt för honom. Den kärleken förstår jag inte.

• tjolahoppsi
    Anonym (Gro) skrev 2020-06-06 15:24:57 följande:

Men alla som förlorar ert vuxet barn upplever inte barnbarnen som en tröst som gör att de får behålla sitt avlidna barn och tycker inte att en dålig kontakt med barnbarnen ens går att jämföra med förlusten av sitt vuxna barn.

Med det sagt tycker jag också att svärföräldrarna beter sig illa  och fel som kör över TS och hennes barn.

Så är det nog. Om min bror skulle dö skulle min inställning vara att det bästa jag kan göra är att finnas där för hans barn genom krisen och stötta med allt han inte kunde göra för dem vilket är vad som var viktigast för han. För mig är det vad familj och kärlek handlar om. Men människor är absolut olika.
  • tjolahoppsi
    Anonym (Gro) skrev 2020-06-06 22:50:16 följande:

Ja, man är olika.

Om jag förlorar en närstående genom dödsfall så sörjer jag ju honom eller henne främst som  mitt  syskon /min bästa vän eller vad det nu var för roll personen hade i förhållande till mig och  inte som förälder till X och Y. Vilket inte behöver stå i motsättning till att jag i den mån jag orkade och klarade av det efter förmåga skulle försöka stötta den avlidnes barn. Eller att jag självklart accepterar och respekterar att det är de som är de närmast sörjande. Ibland tror jag dock att de som allra bäst kan stötta den avlidnes partner och barn är de som stod lite längre från den avlidne och var närmare partnern och barnen än den avlidne. T.e.x änkans /änklingens ursprungsfamilj.

Vore det -hemska tanke- ett vuxet barn jag skulle förlora skulle jag absolut sörja honom eller henne främst som mitt barn och inte främst som förälder till mina barnbarn. Vilket inte står i motsättning till att jag absolut håller med om att det är änkan och barnen som "äger" begravningen.

Som sagt: Jag tycker inte att svärföräldrarnas beteende är försvarbart och TS har all anledning att vara arg -ja mer än arg- över att de vill ta över och lägga beslag på begravningen.

Däremot tycker jag det är märkligt att TS önskar sig matlådor utanför dörren o.s.v just av svärföräldrarna . Även om deras agerande kring begravningen och dödsannonsen som sagt inte är försvarbart så är det troligtvis så att de genomgår sitt livs största sorg just nu och kanske önskar att någon lämnade matlådor utanför DERAS dörr.

Jag förstår dig. Det här är ett extremfall. Även om jag kan se ett visst mönster. Delar av min svärfamilj ställde sig helt frågande till varför barnen skulle vara med och få bestämma något om begravningen alls. Även fast jag hänvisade till att vi försökte följa vad professionella sagt om hur viktigt det är för barn att följa med och förstå vad som händer och känna att de blir lyssnade på. Dock respekterade de helt mina åsikter, och jag gav dem utrymme att få styra över saker.

De får självklart helt göra som de vill och känner att de behöver. Men det lite svåra är att ge det några år så kommer familjen med barnbarnen att styra över sin tid när krisen är över. Det är inte självklart för änkan att längre fira högtider tillsammans med en tidigare svärfamilj och mycket av kontakten kommer att avgöras av hur mycket energi änkan/änkemannen lägger på att underlätta. Det handlar inte om att ge igen för gammal ost. Men har det kommit konflikter och ärr från hur saker hanterats i krisen är man mindre sugen på att lägga manken till och ställa upp. Däremot, som svägerskan i detta fall gjort, kommer att lämna ett band som inte kommer att brytas. Relationer kan både stärkas och försvagas i kriser.
  • tjolahoppsi
    Anonym (Gro) skrev 2020-06-07 12:59:08 följande:

Ja, självklart finns risken att svärföräldrarnas agerande att ta över begravningen kommer att förstöra relationen för all framtid. I och med att TS och barnen haft en så pass bra relation till svärföräldrarna tidigare vore det väldigt sorgligt om det blev så, men det vore ändå högst förståeligt. Vissa saker kan helt enkelt vara oförlåtliga.

En formell  begravning går ju aldrig någonsin att göra om. En missad begravning kan sitta kvar som ett sår hela livet, i synnerhet om det rör sig om en make eller pappas begravning. Jag har själv av olika skäl missat ett par begravningar och även om det inte rörde sig om särskilt nära släktingar sitter det fortfarande kvar som en tagg någonstans i hjärtat. Jag hade velat ta ett formellt avsked av dessa personer som funnits i mitt liv och betytt något för mig. Främst för min egen skull, jag hade behövt just det där formella avskedet. Men också av respekt för de döda och för deras närmast anhöriga. Jag kan bara föreställa mig hur det skulle vara att missa sin makes eller sin pappas begravning...

Det är en sak att människor kan reagera väldigt märkligt och irrationellt vid sorg, särskilt när människor mitt i livet oväntat dör. TS verkar t.e.x ha lite svårt att se att för svärföräldrarna handlar förlusten högst troligt främst om att deras barn har dött, inte om att deras barnbarns pappa har dött och att det därför inte är något "rimligt" önskemål att svärföräldrarna  ska fokusera på sina barnbarn, stötta dem, komma med matlådor o.s.v.

Men sådant i sig behöver ju knappast ödelägga en relation för all framtid. En "stulen" begravning däremot, kan nog tyvärr riskera att göra just det , eftersom en formell begravning aldrig någonsin går att göra om.

Intressant att diskutera, tycker du har fina poänger.

Även som efterlevande maka är det inte svårast förlust att barnens pappa dött utan att man förlorat sin livskamrat. Dock har man inget val annat än att lägga bort det och se till barnen även om man är asförbannad på allt orättvist i livet. Matlådorna håller jag med om att det är helt bullshit, det är något vem som helst annars kan bidra med eller man kan ordna själv. Men veckorna efter min son sett sin far dö var nog svärfar den bästa person (utom mig) som verkligen kunde lugna och hålla honom när han skulle somna. Det kommer jag aldrig att glömma. En kris är en kris och hur man agerar säger ganska mycket om vilken relation man har. Om man som familj ställer upp för varandra eller om man ser till sitt eget bo.

Sen är det inte alla som vill ha en nära relation utanför kärnfamiljen
  • tjolahoppsi
    Anonym (Gro) skrev 2020-06-07 14:09:51 följande:

Ja, att de har en skyldighet att stå tillbaka för frun och barnen när det gäller vem som ska ordna begravningen är jag helt enig med dig om.

Däremot har de ingen som helst skyldighet att lägga någon kraft på att stötta TS och barnen i vardagen . Även om de som sagt har en skyldighet att stå tillbaka när det gäller vem som ska ordna begravningen är deras sorg inte mindre värd än änkan och barnens.

Nej, de har ingen som helst skyldighet att stötta. När jag sökte information på forum om hur unga änkor tacklat situationer som dessa var det många som funderade över hur mycket tid och energi de skulle lägga på att underlätta barnens relation med svärfamiljen. Många med dåligt samvete eftersom de tydde sig mer till sin egen ursprungsfamilj. På sikt tappade de relationen med svärisarna. Bästa citatet jag hittade var ?lägg lika mycket energi i det som den andra parten lägger?.
  • tjolahoppsi
    Anonym (Gro) skrev 2020-06-07 15:08:07 följande:

Jag tycker inte det är märkligt eller något att ha dåligt samvete över  att främst ty sig till sin egen ursprungsfamilj om man blir änka mitt i livet. Även om de också är i sorg är de trots allt i de flesta fall "längre" från den döda och det är oftast inte riktigt samma trauma att förlora t.e.x en svärson eller en svåger som att förlora ett vuxet barn eller ett vuxet syskon. Själv skulle jag nog tycka att det skulle vara mycket lättare att söka både känslomässigt och praktiskt stöd hos människor som inte själva var lika traumatiserade av sorg som jag var.

Angående relationen med svärfamiljen så är det väl om den alltid varit bra ofta  minst lika mycket för sin egen som för barnens skull man vill hålla liv i den?

Hur man agerar i krisen säger väldigt mycket om vem man är och vad man värderar och prioriterar. Självklart är det så att hänsyn tas till allas sorg. Dock sätts det ett mönster och som du sa är det inte viktigt för alla med barnbarn eller barnen till ens avlidne släkting. Då finns det heller ingen större poäng att lägga energi i att hålla igång en relation. Alla agerar olika i sorg, en del bryter ihop och orkar inte kliva upp ur sängen, andra går igång på vilka blommor som gäller. Det finns inga skyldigheter åt nåt håll. Däremot ser jag ett mönster att de som lägger fokus på barnen i denna typ av situation har ett par år senare en relation med de barnen, oavsett om de tillhör den avlidne eller den efterlevandes familj.

Efter en avliden går bort saknas en länk att hålla ihop den delen av familjen. Lite som för en skild förälder skulle fira jul med sitt ex familj. Så även om den alltid varit helt okej bra relation så krävs det energi och insats att upprätthålla det. Om då svärfamiljen inte är särskilt intresserade ebbar intresset ganska snabbt.
Svar på tråden Svärföräldrar högst upp i dödsannons?