Anonym (Anna) skrev 2020-06-06 14:29:09 följande:
Jag beklagar din pappas bortgång. Att bli av med sin pappa, trygghet i den åldern är alldeles för tidigt. Alla tillfällen som ni inte fick dela ihop som man som förälder verkligen vill uppleva.
Jag sörjer med min man som inte kommer få vara med om dom stora upplevelserna i våra barns liv..Och att våra barn inte kommer få ha pappa vid sidan på studenten, bröllop och genom allt. Jag vet att min man såg fram emot det. Han längtade efter att vi skulle få anordna konfirmationen nu i augusti till vår dotter som fått tillbaka sitt liv nu när hon är frisk från sin leukemi. Vi alla var så glada efter ett par kämpiga år ihop och den styrkan vi haft ihop..
Jag förstår självfallet att det är jobbigt för svärföräldrar. Men tyvärr är deras liv inte i centrum just nu. Det är barnen och att de ska känna kärlek och trygghet..
Jag är så oerhört tacksam över familj och speciellt min underbara svägerska som kom hit imorse och ska bo här ett par dagar. Det betyder allt att hon stöttar och barnen känner stöd i att kunna få prata med pappa och hans barndom. Jag känner sådant stöd och sån enorm tacksamhet. Hon har nu tagit tag i föräldrarna och försökt prata med dom. Dock utan framgång.
Tyvärr blir det två annonser och det blir två ceremonier. För dom var det så viktigt att bestämma färg på blommor, tårta, mat och alla psalmer, bilder och program. Jag respekterar det. Men tyvärr kan jag inte låta de ta ifrån mina barn och min möjlighet att få påverka. Jag tror inte att min man hade gillat att barnen inte fick vara någon del av det här. Vi (jag, barnen och svägerskans familj) kommer ha en liten ceremoni. Hans föräldrar får hålla i den officiella begravningen med övriga som vill komma.
Vi orkar inte med konflikten, och det som är viktigast är barnen. Känns så tråkigt dock att det inte kan bli en samlad begravning. Tråkigt att det för barnens farmor och farfar är viktigare att allt ska vara i deras väg, och att de ska bjuda in till den "officiella begravningen". Dock orkar jag inte lägga energi på detta, och med corona känns det samtidigt inte ansvarsfullt att anordna större begravningar. Tyvärr ser det nog konstigt ut, utåt sett, men det orkar inte jag bry mig om.
Jag hoppas att barnen kan återfå en fin kontakt med svärföräldrarna när allt landat. Men just nu finns tyvärr inte någon ork. Framförallt är min dotter oerhört ledsen och känner sig sviken av farmor och farfar. Tyvärr så var farmor och farfar här hemma och framförde sina åsikter direkt mot barnen.. Helt ärligt förstår jag inte hur man kan säga så till sina barnbarn, som behövt se sin pappa falla ihop mitt framför ögonen på dem!
Jag hoppas att vi kan finna varandra igen och att jag och barnen kan träffas i sommar.Och jag hoppas att barnen vill det.. Jag hoppas att vi kan komma varandra närmare igen och att barnen kan "glömma" allt vad de har sagt mot dem. Tyvärr är jag oerhört rädd att barnen tappat förtroendet.. Som sagt, jag älskar mina svärföräldrar, men jag förstår inte hur det har kunnat bli såhär. Jag känner mig sviken, men självfallet vill jag inte vara långsint, utan är beredd att göra mycket för att det ska funka igen och att kontakten mellan dem och barnen kan funka på något sätt.
Ber om ursäkt TS för mitt tidigare inlägg.
Dom verkar helt vrickade. Något måste gått helt snett i deras huvuden efter din makes och barnbarnens far gick bort. Usch... Jag får ordentliga rysningar..
Hade jag varit mormor, hade jag gjort allt i min makt för att finnas där för barnen och min svärdotter. Jag hade gjort allt! För min sons skull. Det är hans primärfamilj. Jag hade varit oerhört ledsen för min sons bortgång, oerhört. Men mitt hjärta hade nog gått mer itu för barnbarnen.. En sorg att min son inte kan vara där... Det hade varit en enorm smärta. Att min älskade son inte fått vara med om allt som en pappa ska få vara. Att barnen ska gå miste om det.. Hans fru.. Det livet som jag vill att min son ska ha..
Min sorg som mamma till en bortgången son, hade nog varit sorgen att han missat det. En sorg att han inte fått det livet med barnen och frun.. En sorg för barnbarnen som blev av med sin största trygghet, min son...
Kram till dig TS!