• Anonym (ooo)

Svärföräldrar högst upp i dödsannons?

Anonym (Anna) skrev 2020-06-05 17:06:33 följande:

Tack för era svar, blir lite klokare och att jag verkar tänka i rätt banor. 

Mina svärföräldrar och jag har alltid i övrigt kommit bra överens så jag har blivit lite förvånad över att situationen ens har kunnat uppstå. 

Själva annonsen är väl en liten sak, som gjort att bägaren runnit över. Dom vill vara ytterst involverad i allt nu i samband med dödsfallet vilket dränerar mig otroligt, eftersom det just nu är så pass mycket annat som är så jobbigt för både mig och barnen.

Barnen är ganska stora och vill gärna vara med i att planera begravningen, tillsammans med mig. Det blir ganska jobbigt när farmor och farfar vill vara med och ha bestämda åsikter, om något som är barnens önskan. För mig är det viktigt att barnen får vara en stor del i att välja psalmer och tårta om de känner att de vill det.

Känns som jag dräneras på all form av energi och har fullt upp och ingen ork att ta någon större hänsyn till deras bestämda åsikter. Mitt fokus ligger främst hos barnen, sen hos mig för att vara en bra mamma. Känns som jag håller på att explodera mot dom snart och kan inte hålla inne någonting. Känns så jobbigt, då vi alltid kommit bra överens och jag hoppats få stöd att hantera detta för att vara en bra mamma. Istället känns det som att allt bara blir ännu tuffare.. Jag måste vara en bra mamma, särskilt just nu. 

kan du be någon annan som känner dem om att de får backa lite? 
  • Anonym (ooo)

Det kanske är så att du måste tala klartext med dina svärföräldrar. Säga exakt det du skrev nu i sista stycket. Konkretisera VAD som skulle hjälp främst barnen. De kanske inte klarar av att tänka ut det själva, eller tror att du inte vill. 

• Anonym (ooo)

Men oj vilket konstigt agerande av farmor och farfar! Ja, jag skriver inte svärföräldrar utan det här i deras relation till barnbarnen. Barnen kommer för alltid komma ihåg hur de äldre agerade och vad de sa, angående begravningen. 

Jag kan förstå att människor kan reagera och agera märkligt i kris, så det är väl så ma får tänka på dem, men jag hoppas innerligt att de efter allt är över och fått lite distans till sorgen, kan förstå hur illa de faktiskt gjort sina barnbarn nu, för det är jag övertygad om att de gjorde. 

Jag hoppas du klarar av att berätta för dem som frågar, om hur det kommer sig att det blev två ceremonier osv, och att du inte bara slätar över för att slippa mer surt från de äldre. De behöver inse sitt övertramp och det kommer ju hjälpa till om andra reagerar på upplägget. 

Ta hans om varandra nu och skönt att svägerskan förstår det hela bättre än de äldre. 

• Anonym (ooo)
    Anonym (Mimmi) skrev 2020-06-06 23:39:31 följande:
    Detta hade jag missat... och jag håller verkligen med.
    Det var väl ändå bara ett exempel på hur man kan stötta. 
  • Anonym (ooo)
    Anonym (Anna) skrev 2020-06-07 16:50:32 följande:

Helt ärligt vet varken jag eller svägerskan vad som slått slint i huvudet på dom. Men är det så viktigt för dom att samla folk och ha sin "låtsasbegravning" i kyrkan med en tom kista som det i så fall blir för deras del, då det är så viktigt för dem att få välja blommor osv. får dom väl göra det. Den riktiga begravningen kommer vi att ha, och dom har själva valt att inte vara delaktiga i den. 
    Hej igen ts! Vad bra att det är ni som har den riktiga begravningen så att säga, men du skrev förut att föräldrarna ansvara för den officiella, så det blev kanske lite oklart för oss som läser. 

Det jag undrar över då (och jag förstår om du inte har lust eller ork att svara) men jag blir uppriktigt förvirrad; hur kan de anlita en kyrka och en präst om de har en tom kista? Kan en kyrka ens gå med på sånt? 
Svar på tråden Svärföräldrar högst upp i dödsannons?