Inlägg från: Anonym (Aldrig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Aldrig)

Svärföräldrar högst upp i dödsannons?

Har nog aldrig sett en sån annons. Maka/make/sambo står först, sen barn, sen föräldrar, sen syskon. Du och barnen var ju närmaste familj- inte hans föräldrar. De kan ju absolut ha en egen annons om de nu vill det.

Beklagar sorgen! {#emotions_dlg.flower}

• Anonym (Aldrig)

Du måste vänligt, men bestämt säga ifrån att det här är er begravning- din och barnens. Det är ni som bestämmer hur allt ska vara. När den ene av dom dör bestämmer den efterlevande allt om den begravningen. Att du ovanpå sorg och allt som ska fixas måste stå ut med att de lägger sig i ska du inte gå med på. Klart de sörjer också, men det var ni som var hans familj.

• Anonym (Aldrig)
    Ingentvekan skrev 2020-06-05 18:56:44 följande:
    Jag tycker att föräldrar alltid står först. Det är ju deras son och därmed närmast sörjande. Finns inget värre än att ens barn dör. Sen står du och dina barn. 
    Det är inte det vanliga alls. Kan inte minnas att jag nånsin sett en sån annons och jag är över 50. Närmast familj och därmed närmast sörjande är ts och hennes barn. Om min man dog så skulle jag absolut inte sätta hans mammas namn överst! Det är ju annorlunda om den som dött inte varit sambo eller gift utan bara har föräldrarna och ev. syskon kvar. Då står dom först. Har den ensamstående barn däremot står barnens namn först även om dennes föräldrar är i livet.
  • Anonym (Aldrig)

Dina svärföräldrar har inte bara betett sig onormalt utan väldigt egotrippat! Det kommer kanske kosta dem en framtida relation med barnbarnen, men som man sår får man skörda. I det här läget tycker jag du tills vidare ska skita i dom. Låt dom hålla på med sitt då. Du och era barn går ändå först och är din prioritet ett bra tag framöver. Du har inte handlat fel gentemot dom utan dom mot dig så ska det nånsin bli bra er emellan igen är det dom som faktiskt ska be om ursäkt anser jag.
    Tappa inte bort dig själv heller i denna sorgeprocess. Nu har barnen bara dig och det är minst lika viktigt att du tar hand om dig själv. Tveka inte att be om hjälp med vad som helst från bekanta som faktiskt bryr sig. Sörj, var arg, gråt. Gör sånt som får dig att må bättre om så bara för stunden. {#emotions_dlg.flower}

• Anonym (Aldrig)
    Anonym (Mimmi) skrev 2020-06-06 18:30:25 följande:
    Ingen går först, alla har rätt till sitt sätt att bearbeta det som hänt. Ingen har gjort fel, alla har gjort det DE känner är RÄTT för sig.

Du är kallsinnig och empatilös.
    Du är ju inte redigt klok du. I detta läge går ts och barnen först för det var hennes man och hennes barn!! Att svärisarna gör detta är fruktansvärt och hade det varit jag hade jag brutit helt med dom. Jag har själv drabbats av sorg många gånger, jag vet vad jag pratar om. Min bästa vän förlorade sin man för några år sen, min mans brorsson dog förra året. INGEN har ens kommit på tanken att nån annan än de närmast anhöriga bestämmer om begravningen. Man gör inte så. Att du ts svärisarnas parti är ju horribelt helt enkelt. Att kalla mig det du gör är oförlåtligt, du känner inte mig ett jota!
Svar på tråden Svärföräldrar högst upp i dödsannons?