Förskolelärare och föräldrar, se hit!
Förskolelärare och föräldrar, se hit!
Min 2,5 åring ska byta förskola iom att vi flyttat till ett annat område fast i samma stad som innan. Jag ville först inte byta då han kommit in så bra i sin grupp och känner trygghet där, inskolningen var tuff, men nu springer han in och vinkar glatt hejdå.
Men här i vårat nya område träffade vi snabbt jämnåriga barn i samma ålder som kommer gå i samma grupp som honom på nya förskolan. Han leker bra med dom och pratar om dom hemma fast han bara träffat dom några gånger i parken. Så beslutet att byta blev lättare då han kommer få växa upp med dom, och alla bor i samma kvarter, så tanken att dom lätt kommer kunna springa över till varandra om några år kändes så bra. I området är förskolan kopplad till en skola upp till 6an, vilket gör att går han i förskolan här så kommer ju han redan känna barnen han kommer gå i skolan med sen. Förskolan ligger också jättenära vårat hus, den han går i nu måste vi ta bil till. Jag har mest hört bra saker om nya förskolan, förutom om en pedagog. 3 mammor oberoende av varandra har inte varit nöjda med en som jobbar där, och jag har hört väldigt dåliga saker om just henne. Vilket känns jättetråkigt.
Så det är med blandande känslor vi byter, men det positiva överväger nog ändå. Någon som bytt förskola vid den åldern? Erfarenheter?
Sen till en annan fråga, vad kan man ge till pedagogerna när man ska sluta och byta förskola? Han har gått där sedan augusti, så inte så länge, men känner ändå att jag vill tacka för denna tid, och visa tacksamhet. Vad tycker ni som är förskollärare? Blir ni glada av varsin blomma och ett kort där man skriver något fint från barnet? Eller har ni något annat tips?