Mortiscia80 skrev 2020-06-04 11:55:41 följande:
Rent psykologiskt sett fungerar morot mycket bättre än piska. Stötta henne att skapa en god rutin med tandborstningen, fastställ en belöning i slutet av en period, en månad i taget är lagom. Till slut kommer det att ha satt sig som en vana att alltid borsta tänderna morgon/kväll.
Vad menar tandläkaren med att hennes tänder måste vara i bättre skick? Har hon varit dålig med tandborstningen i flera år så hon har haft en massa hål eller vad? Vad är det egentligen som krävs för att hon ska få tandställning? Jag kan tänka mig att hon har gett upp till stor del pga det negativa beskedet, för henne är det ett oöverstigligt hinder och ett väldigt diffust mål att nå, för hur ska en tonåring veta när hennes tänder är bra nog..? Det skulle inte ens jag kunna gissa mig till.
När hon har vart hos tandläkaren så har hon inte bästa munhygienen.
Tandläkaren har sagt både till henne och till mig att hon måste borsta tänderna både morgon och kväll. Hon har början på små hål överallt och så vill de att hon tar flourtabletter att suga på.
Han har även sagt att han inte tänker ge Henne tandställning om hon ändå inte tänker borsta tänderna och sköta dem för med tandställning på kommer hon garanterat få stora hål i tänderna Om man inte borstar ordentligt.
Det är vad han sagt.
Och det är inget mål att få fina tänder. Det är ett mål att sköta dem hela livet ut för att slippa dra ut dem. Det är infet du ska borsta dina tänder tills de glänser. Det är du ska sköta om dem tills du fyller 90.