Inlägg från: tikki masala |Visa alla inlägg
  • tikki masala

Borstar inte tänderna

Min dotter är så dålig på att ta hand om sin kropp!

Att borsta tänderna är jättesvårt att få henne att göra för hon är inget barn längre som jag bara kan ta tandborsten och hjälpa till.

Nu har det gått 11/2 vecka sedan hon borstat sina tänder!

Det är så äckligt och man ser alla matrester.

Jag tjatar o tjatar o tjatar

Hon säger bara jag gör det snart och tiden går och går och går. Sen gör hon inte det! (Trots att jag tjatar under den tiden)

Vad ska jag göra? Det känns så hemskt att hon ska förstöra sina tänder så!!!

• Svar på tråden Borstar inte tänderna
  • tikki masala

Hon absolut vägrar eltandborste!

Vi har tagit bort tid på datorn, ingen telefon, inga godsaker mm tills hon borstar tänderna.

Det spelar ingen roll då går hon in på sitt rum och bara är där tills hon får för sig att borsta tänderna efter 7 dagar.

Så jobbigt!

Hon får ofta huvudvärk och jag har talat om också att man kan få huvudvärk om man har dåliga tänder. Tandköttet blir inflammerat mm.

Hon vill ju ha tandställning också eftersom hennes tänder sitter huller om buller i munnen men tandläkaren vill inte sätta på tandställning om hon inte sköter tänderna. Helt förståeligt!

Hon vet att det är dåligt att inte borsta tänderna men ändå gör hon bara inte det!

Hur mycket jag än tjatar!

Man blir ju uppgiven...

• tikki masala
    Magical skrev 2020-06-04 08:30:24 följande:

Sen kan du nu enkelt konstatera att ditt tjat absolut inte hjälper så sluta med det. 

Kanske börjar hon borsta om det plötsligt blir helt tyst om tandborstningen? (jag brukar ibland känna på mitt barns tandborste för att se efter om den är blöt, istället för att fråga om hen har borstat) 

Tro mig jag har testat att även sluta tjata. Då borstar hon inte alls.

Jag har kännt på tandborsten jag har lagt den så jag ser om hon har tagit upp den mm. Men icke då.
  • tikki masala
    Mortiscia80 skrev 2020-06-04 11:55:41 följande:

Rent psykologiskt sett fungerar morot mycket bättre än piska. Stötta henne att skapa en god rutin med tandborstningen, fastställ en belöning i slutet av en period, en månad i taget är lagom. Till slut kommer det att ha satt sig som en vana att alltid borsta tänderna morgon/kväll.

Vad menar tandläkaren med att hennes tänder måste vara i bättre skick? Har hon varit dålig med tandborstningen i flera år så hon har haft en massa hål eller vad? Vad är det egentligen som krävs för att hon ska få tandställning? Jag kan tänka mig att hon har gett upp till stor del pga det negativa beskedet, för henne är det ett oöverstigligt hinder och ett väldigt diffust mål att nå, för hur ska en tonåring veta när hennes tänder är bra nog..? Det skulle inte ens jag kunna gissa mig till.

När hon har vart hos tandläkaren så har hon inte bästa munhygienen.

Tandläkaren har sagt både till henne och till mig att hon måste borsta tänderna både morgon och kväll. Hon har början på små hål överallt och så vill de att hon tar flourtabletter att suga på.

Han har även sagt att han inte tänker ge Henne tandställning om hon ändå inte tänker borsta tänderna och sköta dem för med tandställning på kommer hon garanterat få stora hål i tänderna Om man inte borstar ordentligt.

Det är vad han sagt.

Och det är inget mål att få fina tänder. Det är ett mål att sköta dem hela livet ut för att slippa dra ut dem. Det är infet du ska borsta dina tänder tills de glänser. Det är du ska sköta om dem tills du fyller 90.
  • tikki masala

Rent psykologiskt sett fungerar morot mycket bättre än piska. Stötta henne att skapa en god rutin med tandborstningen, fastställ en belöning i slutet av en period, en månad i taget är lagom. Till slut kommer det att ha satt sig som en vana att alltid borsta tänderna morgon/kväll.

Vad menar tandläkaren med att hennes tänder måste vara i bättre skick? Har hon varit dålig med tandborstningen i flera år så hon har haft en massa hål eller vad? Vad är det egentligen som krävs för att hon ska få tandställning? Jag kan tänka mig att hon har gett upp till stor del pga det negativa beskedet, för henne är det ett oöverstigligt hinder och ett väldigt diffust mål att nå, för hur ska en tonåring veta när hennes tänder är bra nog..? Det skulle inte ens jag kunna gissa mig till.

Tandläkaren har sagt både till henne och till mig att hon måste borsta tänderna både morgon och kväll. Hon har början på små hål överallt och så vill de att hon tar flourtabletter att suga på.

Han har även sagt att han inte tänker ge Henne tandställning om hon ändå inte tänker borsta tänderna och sköta dem för med tandställning på kommer hon garanterat få stora hål i tänderna Om man inte borstar ordentligt.

Det är vad han sagt.

Och det är inget mål att få fina tänder. Det är ett mål att sköta dem hela livet ut för att slippa dra ut dem. Det är infet du ska borsta dina tänder tills de glänser. Det är du ska sköta om dem tills du fyller 90.
  • tikki masala

Det är vad han sagt.

• tikki masala
    MeandHim skrev 2020-06-04 12:34:20 följande:

Kan du inte sätta en timer? Kl 8 varje morgon borstar hon tänderna och samma sak på kvällen kl 21?

Min bror var precis som henne och det får han sota för nu kan jag lova.

Hans tänder är helt förstöra och det kostar 74.000:- att fixa dom, vi har redan betalat 15.000:- ;vi får stå för ca 35.000:- själva sen betalar fsk)

Det luktar skit ur hans mun bokstavligt talat och han måste dra ut flera tänder som inte ens går att rädda.

Sen han började gå hos tandläkaren (har fruktansvärd tandläkarskräck) så ser det mkt bättre ut sant luktar

Bättre. Använd gärna min historia och googla bilder på folk och skräm upp henne ordentligt!

Jag har en tjej på mitt jobb som har dragit ut alla sina tänder förutom 4 st och hon är bara 27 år gammal. Jag använder henne som ?propaganda? men det hjälper ju inte heller

Timer har jag testat men det funkar inte heller.

Blir bara så störd av detta att det skall vara så svårt!
Svar på tråden Borstar inte tänderna