Elefant123 skrev 2020-06-09 10:24:02 följande:
Kontroll känns så läskigt att göra. Är rädd att få reda på att vi helt enkelt inte kommer få barn, absolut då jag har för lågt bmi för att beviljas IVF. Det har jag haft hela mitt liv och väger mer nu än vad jag gjort någon gång inom de närmaste 8 åren, innan det vägde jag bara något kg mer. Att gå över 18 i bmi känns omöjligt för mig
Jag undrar om de är så noga med undre gräns. Jag hade BMI knappt 19 då vi började. Men läkaren föreslog att jag gärna kunde lägga på några kilo bara för att man har bättre chans att bli gravid då. Så vore jag du skulle jag lägga in en extra växel i att gå upp i vikt. Du säger att det inte går och jag vet hur det är att försöka gå upp i vikt, men jag säger ändå försök lite till. Gå till dietist om det inte går själv.
Vill du verkligen ha barn så får du ju jobba för det. Att göra ivf är inte heller a Walk in the park, är det något du vill så måste du bestämma dig för att jobba på det. Göra utredningen, gå upp i vikt om det krävs. Förstår inte varför du hellre är orolig och funderar på att ge upp, men göra ett blodprov och en gynundersökning är inte möjligt för då kanske du får veta att ni måste ge upp...? Men du talar ju redan om att ge upp. Sällan hittas något sådant som gör att du aldrig kan bli gravid. Och i så fall får ni väl tid på er att fundera på adoption eller äggdonation i stället för att fortsätta såhär tills det är för sent med adoption osv. Ta tag i saken NU! Gör utredningen och återkom sedan så kan vi bolla tankar kring vad ett nästa steg är :)