Malunken skrev 2020-06-04 07:08:53 följande:
Jo, det är alltid tråkigt när man upplever att man blir särbehandlad pga sin funktionsnedsättning. Men det är dessvärre ingen ovanlighet.
Som du säger så var väl i första hand syftet att se att graviditeten såg normal ut och att den låg på rätt ställe. Och det kunde han ju ändå se utifrån om jag skulle vara i v.5+0. Stämmer vecka 5+0 såg det ut som förväntat. Ja jag hoppas att veckan går fort!
Se där! Nej i tidig graviditet har jag hört att man kan flyttas fram och tillbaka mellan varje UL/VUL, så det är ingen 100%:ig bedömning i den tidiga graviditeten. Jag hoppas verkligen att det syns mer nästa gång! Att höra sånt här gör verkligen att jag också vågar tro på att det faktiskt är en liten där inne trots att de inte syntes igår.
Nej det är beklagligt alltså. Sen jag fick barn tänker jag ofta på hur rullstolsburna har det när jag är i miljöer där det är omöjligt att ta sig in med barnvagn. Och det är säkert inte det största problemet i din vardag.
Angående ultraljud så upplever jag att de är ganska osäkra oavsett när i graviditeten man befinner sig. Jag var på många ultraljud med min son pga mycket sammandragningar, och då var det av någon anledning många läkare som av nyfikenhet kollade vilket kön han tillhörde i samband med ultraljudskollen av fostervatten osv. Då fick vi olika besked, så en läkare sa flicka och en annan sa pojke. Och viktuppskattning i sen graviditet verkar också ganska godtyckligt. Jag vet inte hur många vänner jag har som vid tillväxtultraljud har fått höra att bebisen ska bli väldigt stor eller liten och sen varit hem helt normal vid födseln någon vecka senare.
Så behåll modet och fortsätt hoppas på en normal graviditet tycker jag :)