Inlägg från: Solblomma30 |Visa alla inlägg
  • Solblomma30

Orolig efter tidigt ultraljud (v.6+1)

Jag har alltid haft väldigt kort lutealfas (dagarna från ägglossning till mens), bara 9 dagar, och när jag har försökt bli gravid så har min mens därför uteblivit redan på nionde dagen efter ägglossning. Det motsvarar ju då vecka 3+2, och även om mina tester inte har varit så starka som ditt, så har de varit utan tvekan positiva. Dagen efter, i 3+3 har jag alltid fått positivt med Clearblue digital och ännu tydligare streck. Jag har fyra barn och det har varit så varje gång. Så jag tror absolut att du kan ha testat positivt i vecka 3+3, och att läkaren kan ha rätt i att du inte är längre gången. Sen instämmer jag i att det var dumt av läkaren att göra vanligt ultraljud. Han hade säkert sett mer via vaginalt ultraljud istället. Hoppas att allt går bra! <3

• Solblomma30
    Malunken skrev 2020-06-03 20:57:03 följande:

Åh tack så jättemycket för svaret! Känns något lugnare efter att få höra detta. Det kan kanske vara så med tanke på att jag blev gravid direkt efter missfall, hade inte alls koll på ÄL. Jag hoppas verkligen att de är som du säger, men oron över att det ska vara en graviditet utan foster (att hinnesäcken är tom) kommer nog att finnas kvar ända till UL nästa torsdag.

Ja jag tror att han blev lite lat faktiskt, jag sitter i rullstol och de är en liten procedur att få över och upp mig i gynstolen. Men det känns som man hade kunnat se mer då!

Tack, jag försöker hålla hoppet uppe till nästa vecka, först då kan jag veta hur det blir. En olidligt lång vecka kommer det vara dock...

Så himla tråkigt för dig, jag förstår precis din oro. Och sen kan jag bli lite arg å dina vägnar att du ska bli negativt särbehandlad för att du sitter i rullstol. Du ska ha samma rätt till bra vård som andra! Men det är klart att handlade det om att konstatera var graviditeten satt så gick det kanske lika bra för läkaren att göra ultraljud via magen.. Typiskt bara för dig som kommer att fundera på detta nu tills nästa ultraljud.

En annan liten solskenshistoria sålänge är att min graviditetslängd blev totalt felbedömd av en privat läkare i vecka 9+1 när jag gjorde vaginalt ultraljud pga buksmärtor. Hon sa då att jag var i vecka 7+1 och misstänkte begynnande missfall. Jag hade tid för kub två veckor senare på sjukhuset och då var jag plötsligt i vecka 11+1, vilket stämde med min ägglossning. Så den första läkaren hade fel. Ultraljud är verkligen inte alltid korrekt.
  • Solblomma30
    Malunken skrev 2020-06-04 07:08:53 följande:

Jo, det är alltid tråkigt när man upplever att man blir särbehandlad pga sin funktionsnedsättning. Men det är dessvärre ingen ovanlighet.

Som du säger så var väl i första hand syftet att se att graviditeten såg normal ut och att den låg på rätt ställe. Och det kunde han ju ändå se utifrån om jag skulle vara i v.5+0. Stämmer vecka 5+0 såg det ut som förväntat. Ja jag hoppas att veckan går fort!

Se där! Nej i tidig graviditet har jag hört att man kan flyttas fram och tillbaka mellan varje UL/VUL, så det är ingen 100%:ig bedömning i den tidiga graviditeten. Jag hoppas verkligen att det syns mer nästa gång! Att höra sånt här gör verkligen att jag också vågar tro på att det faktiskt är en liten där inne trots att de inte syntes igår.

Nej det är beklagligt alltså. Sen jag fick barn tänker jag ofta på hur rullstolsburna har det när jag är i miljöer där det är omöjligt att ta sig in med barnvagn. Och det är säkert inte det största problemet i din vardag.

Angående ultraljud så upplever jag att de är ganska osäkra oavsett när i graviditeten man befinner sig. Jag var på många ultraljud med min son pga mycket sammandragningar, och då var det av någon anledning många läkare som av nyfikenhet kollade vilket kön han tillhörde i samband med ultraljudskollen av fostervatten osv. Då fick vi olika besked, så en läkare sa flicka och en annan sa pojke. Och viktuppskattning i sen graviditet verkar också ganska godtyckligt. Jag vet inte hur många vänner jag har som vid tillväxtultraljud har fått höra att bebisen ska bli väldigt stor eller liten och sen varit hem helt normal vid födseln någon vecka senare.

Så behåll modet och fortsätt hoppas på en normal graviditet tycker jag :)
Svar på tråden Orolig efter tidigt ultraljud (v.6+1)