• Zyn83

Min fru har noll säkerhetstänk

Hej har en dotter på 1,5 år. Jag och min fru kommer överens om i princip allt i livet, men är det kommer till säkerhetstänk så är vi varandras motpoler. Hon tänker absolut ingenting på det och jag oroar mig säkert för mycket.

Det är ett problem eftersom hon blir sur när jag påpekar potentiella faror (och dessutom kan det ju faktiskt hända något allvarligt). Jag får ofta gå och ställa undan rengöringsflaskor, saxar och andra vassa saker, små hårda saker och plastpåsar (kvävningsrisk), springa fram när hon ställer sig upp i IKEA barnstolen för min fru glömt spänna fast henne. Jag tar bort henne från köket när det är kokande kastruller på spisen och ugnen är på och hon endå fått leka där, håller koll så hon inte springer ut i gatan när vi ska gå ut, etc. etc. etc.

Detta är väldigt psykiskt påfrestande för mig eftersom jag alltid känner att jag alltid måste hålla koll. Hur kan vi lösa detta? Finns det bra information någonstans? Hur tacklar ni andra säkerhetsbiten i och utanför hemmet?

Tacksam för svar,

Svar på tråden Min fru har noll säkerhetstänk