• Jllnic

Buda under utgångspris som enda budgivare. Hur skulle du tänka?

Vi har budat 3,4 på ett hus som ligger ute för 3,7. Huset har legat ute i ett par månader. Mäklaren meddelade att säljaren tyckte budet var för lågt och undrade om vi kunde tänka oss att höja. Vi har informerat om att vi är fortsatt intresserade och att de kan höra av sig om någon budar högre så vi kan möta det i såfall.

Hur hade ni tänkt som säljare? Är det en taktik från mäklaren/säljarens håll?

Vi vill verkligen ha huset men anser att det inte är värt 3,7 om man tänker själva byggnaden/tomten och inte hur mycket vi faktiskt vill ha det. Sedan vill vi inte bli barskrapade heller vilket vi blir om vi höjer. Det finns marginal men inte upp till utgångspris.

Hur skulle ni göra nu? Som köpare, säljare eller mäklare.

• Svar på tråden Buda under utgångspris som enda budgivare. Hur skulle du tänka?
  • Kjell2
    Jllnic skrev 2020-06-01 14:58:42 följande:
    Bör man motivera varför man endast budar såsom man gör?

Kan ha ändrat vissa detaljer för anonymitetens skull ;) men inget jag anser hemligt heller.
    Nej. 
  • Anonym (husägare)

Vi köpte nytt hus för snart 3 år sen, sen kom hela bostadsbubblan och huspriserna sjönk.
    Vi hann inte sälja vårt hus inom dom två månader då vi skulle renovera nya huset först.
    Vårt hus la vi ut för 7,8 miljoner och det var många intresserade men marknaden var ganska osäker och några ville lägg bud men kunna garantera att deras bostad blev såld, vi behövde ju sälja så det kunde vi inte invänta, då la ett par 7,2 miljoner, vi tyckte att det var lite för lågt och undrade om dom ville höja, vi kunde tänka oss 7,5 miljoner men paret ville inte höja sitt bud.
    Då tog vi vårt hus i 3 månader medans vi renoverade det nya.
    Vi tog en risk med att vänta med att sälja för senare skulle vi ju vara tvungna att sälja och kanske få mer men också riskera mindre.
    När vi la ut huset igen la samma par 7 miljoner eftersom dom inte fick det för 7,2 och trodde att vi skulle sälja desperat. 
    Vi blev lite oroliga men sen kom andra budgivare och en dag la  två budgivare plus paret olika bud och vi sålde huset till slut för 8 miljoner alltså mer än utgångspris, paret som lagt budet först 7,2 och sen 7 var med i budgivningen fram till 7,950  miljoner men någon annan la då som sagt 8 miljoner och paret fick inte då huset.
    Det var en chansning ifrån bägge hållen, men efteråt sa mäklaren att paret var besvikna att dom inte tagit budet ifrån oss på 7,5 då dom hade råd.
    Men vi fick nu 500 000 till men vi hade ju kunnat få mindre så beroende på hur mycket man vill ha huset och hur mycket man har råd med kan kan ju avgöra om man vill kompromissa om ett bud med säljaren.

• Jakerlund

bud är ju inte bindande, och säljaren får sälja till vem dom vill... så även om man lägger enda budet är det inte säkert man får köpa...

• Jllnic
    Jakerlund skrev 2020-06-02 09:58:34 följande:

bud är ju inte bindande, och säljaren får sälja till vem dom vill... så även om man lägger enda budet är det inte säkert man får köpa...

Nej det är klart, då hade man ju lagt någon tusenlapp :)
  • StevenDiese

Säljarna kan ju tycka vad dem vill om budets nivå men just nu har ju marknaden bestämt priset till 3,4.

Och egentligen inte ens det eftersom bara ett bud kommit.

Detta kan ju såklart ändras men tänk om ni går med på högre pris och behöver sälja om ett år pga oförutsedd händelse och ingen vill ge er det ni gett själva? Då blir det surt.

Men sen beror ju mycket på hur ofta ni springer på objekt som passar, är detta drömhuset så kan det så klart vara värt att krydda lite prismässigt men är det bara ett dussinhus så kan det väl va?

• Anonym (Luttrad)

Tror i många fall att mäklarna tutar i säljaren att de ska få bra betalt och att det blir säkert budgivning o.s.v Självklart vill man som säljare få bra betalt.
    Tänk efter - hur många mäklarannonser har du sett för de som vill sälja och hur många har du sett för de som vill köpa??
    Typ - Köp hus av oss! Vi fixar alltid lägst och bäst pris!!
    Typ aldrig!

• Mascaraklumpar

Som säljare hade jag tyckt att det var jättebra att spekulanten är intresserad och beredd att avvakta en budgivning och sett till att mäklaren snabbt ordnar en ny visning. Som köpare hade jag antingen höjt eller inte, beroende på vad jag var beredd att betala, och sedan sagt att jag behöver besked inom ett par dagar. Som mäklare hade jag väl mest suckat över mitt yrkesval.

• Jemp
    Jllnic skrev 2020-06-01 14:59:16 följande:

Hur kom ni fram till kompromissen?

Mäklaren som sa "de godtar inte ert bud, men går ni upp till x så har vi en deal".
  • Anonym (rävhatt)

Enda risken är ju om de är sura jävlar som vägrar att sälja till någon som ger ett tidigt skambud.

Jag som säljare hade lätt kunnat bli på tvären om någon var alldeles för fräck, och de som säljer attraktiva objekt kan oftast vänta med att sälja. 

Men om ni inte dör av grämelse om ni inte får just det huset så kan ni strunta i den risken- lagt bud ligger liksom. Kanske får ni vinst.

• Anonym (Mäklare)

Nu vet jag ju inte var i landet vi befinner oss men jag jobbar i Stockholm och på marknaden i stort går husen bra just nu, trots Corona.

Någon skrev att mäklaren tutar i säljaren att hen kan få mer och säkert finns det få som gör det men för det mesta är det säljaren själv som till förbannelse menar att huset är värt mer på rådande marknad. Är utgångspriset satt på 3,7 är det satt utifrån hur marknaden på orten ser ut och andra hus som ligger ute. Kolla sålda hus på Hemnet på orten och skapa er en bild om pris/kvm. Har ingen annan lagt bud har ni självklart ett gyllene läge att köpa huset, Grattis! Men precis som andra redan har sagt är det en risk att inte möta säljaren halvvägs tex. Kommer andra budgivare in riskerar ni absolut att inte få köpa huset. Många säljare blir kränkta och irriterade av skambud och kan sedan inte svälja sin stolthet om ni senare vinner huset till ett högre belopp och väljer kanske budgivaren med näst högst bud.

Vill ni verkligen ha huset skulle jag gå upp lite närmare utgångspriset om priset på huset är skäligt i förhållande till andra hus på orten. Ska ni bo där i 10 år kommer marknaden såklart att gå upp på sikt. Oavsett om det är en liten ort eller i Stockholm.

Stort lycka till med huset!

• Steven01

Det finns en viktig aspekt när det gäller budgivning, både som säljare o köpare och det är att människor till varje pris vill undvika att förlora. Så om man vill köpa huset är det viktigt att säljaren inte upplever att dom förlorat.
    Ett sätt är att villkora ett lägre pris tex genom att ändra tillträdesdatum eller justera rätten till dolda fel dvs saker som inte egentligen är så viktiga.

• gungstol

Gammal tråd, men jag tycker att den är intressant. Säljare har ofta frågor kring olika mäklare, arvoden och massa annat. Det är i dessa situationer man märker skillnad på olika mäklare. Är det en ordermottagare eller någon som faktiskt lyckas göra någonting av situationen?

Jag ska dock hålla mig till tråden även om den inte lär vara aktuell längre. Att motivera låga bud kommer varken göra till eller från - särskilt inte till. Så låt det vara. Om ni vill ha huset får ni fundera på var gränsen går och hur länge ni kan vänta. Antingen lägger ni max direkt och om det inte accepteras kan ni släppa det. Eller så väntar ni och hoppas att ingen annan lägger bud under tiden. Det man ofta behöver förstå är att man inte köper av mäklaren utan av en säljare på andra sidan. Vad ni än tycker så kommer inte säljaren hålla med. Lägger man underbud riskerar man att man inte får köpa alls. Man riskerar att säljaren blir ännu mer stressad och kommer det då ett annat bud kan man ta det utan att ni får chansen att lägga det ni kunde lagt.

Det är alltid en riskbedömning, men det är här en duktig mäklare får ut bra betalt. En tvåa med 20 visningsgäster direkt från Hemnet och en bra budgivning visar egentligen ingenting alls.

Svar på tråden Buda under utgångspris som enda budgivare. Hur skulle du tänka?