• upponed

Tjänstledig/studier. SGI?!

Har varit i kontakt med försäkringskassan på mail o telefon och vet inte om de förstår vad jag menar helt.

Har läst om att man inte får ha någ glapp mellan studier o arbete?

Jag är tjänstledig från en fasttjänst(anställd fem år) för studier, ska in och arbeta sommaren men är tjänstledig två veckor mellan studier slutar och arbete börjar detsamma gäller i höst. Påverkar detta min SGI till december? Har studier med CSN...

Tänker på glappet att jag är ledig utan att studera eller arbeta två veckor innan sommareb och ungefär en och en halv i augusti innan stydier börjar igen.

Tacskam om någon är kunnig. Blev jätte nervös av allt detta

• Svar på tråden Tjänstledig/studier. SGI?!
  • nnnnnnnn

Vore smartare att ändra det till semester, så slipper du oron.

Har du inte semesterdagar att ta ut, så ändra det till obetald semester, för 5 veckors semester får man ta.

• S23

Om du studerat minst 50% hela vårterminen (som slutar typ 6e juni) och skall fortsätta studera minst 50% under höstterminen (ingen koll på terminsstart) så är din sgi skyddad över sommaren. Du kan googla ferieskydd om du vill läsa själv

• upponed
    nnnnnnnn skrev 2020-05-30 16:04:13 följande:

Har du inte semesterdagar att ta ut, så ändra det till obetald semester, för 5 veckors semester får man ta.

Sedan jag tog tjänstledigt i januari för studier har det varit tre olika chefer, det var den dåvarande chefen som var sjysst och godkände lite längre tjänstledighet eftersom jag blir utan semesterdagar vid tjänstledighet. Hört att den nuvarande chefen är tuff, tror inte hon ansett att de hade varit godkänt äns med tjänstledighet en längre.. Men ska se hur jag kan göra..
  • upponed
    S23 skrev 2020-05-30 20:01:36 följande:

Om du studerat minst 50% hela vårterminen (som slutar typ 6e juni) och skall fortsätta studera minst 50% under höstterminen (ingen koll på terminsstart) så är din sgi skyddad över sommaren. Du kan googla ferieskydd om du vill läsa själv

Tack, har läst lite nu, trodde man var tvungen att återgå till arbete vid sommaremän direkt när studierna slutade för att behålla sin sgi.. Förstod inte glappet. Så borde inte vara några problem med två veckors uppehåll mellan..
  • S23
    nnnnnnnn skrev 2020-05-30 16:04:13 följande:

Obetalt semester skyddar tyvärr inte sgi. Ändrat sedan flera år tillbaka. Ts sgi är ändå skyddad med hjälp av skyddet man som studerande har över sommaren
  • S23
    upponed skrev 2020-05-30 20:27:46 följande:

Tack, har läst lite nu, trodde man var tvungen att återgå till arbete vid sommaremän direkt när studierna slutade för att behålla sin sgi.. Förstod inte glappet. Så borde inte vara några problem med två veckors uppehåll mellan..

Detta förutsätter att du studerar i höst, bara så att jag är tydlig. Om du studerat, är tjänstledig, arbetar, är tjänstledig men sedan inte studerat till hösten utan jobbar istället så är din sgi inte skyddad över sommaren
  • upponed
    S23 skrev 2020-05-30 21:40:16 följande:

Detta förutsätter att du studerar i höst, bara så att jag är tydlig. Om du studerat, är tjänstledig, arbetar, är tjänstledig men sedan inte studerat till hösten utan jobbar istället så är din sgi inte skyddad över sommaren

Ska studera i höst ???? tack svårt o förstå sånt här. Var inte planerat med barn men planerat hur man nu ska säga. Trodde de inte skulle bli något... Hände aldrig så blev mycket att ordna och kolla upp med allt.
  • upponed

Har en fundering, är sgi fortfarande skyddad om man tar studieuppehåll efter halv terminen och sedan tar föräldrapenning och då avslutar csn?

Tänker att man inte läser hela terminen

• S23
    upponed skrev 2020-06-24 17:28:11 följande:

Har en fundering, är sgi fortfarande skyddad om man tar studieuppehåll efter halv terminen och sedan tar föräldrapenning och då avslutar csn?

Den bör fortfarande var skyddad över sommaren om det är det du menar?

Det räcker egelrlohen med att söka studier och csn till hösten för att få sgi skyddad (förutsatt att man kommer in på studierna). Man ska enligt den info jag fått inte behöva påbörja studierna, utan bara haft för avsikt att studera
  • S23
    upponed skrev 2020-06-24 17:28:11 följande:

Men ring Fk och dubbelkolla
  • upponed
    S23 skrev 2020-06-24 19:28:19 följande:

Men ring Fk och dubbelkolla

Ska ringa och dubbelkolla. Tack för att du tog tid att svara :)
Svar på tråden Tjänstledig/studier. SGI?!