Är människor hemma från jobbet när anhöriga dör?
Bara en fråga kring "normalfallet", om det nu finns något sådant. Men brukar människor vara hemma från jobbet när anhöriga dör, tex ens föräldrar? Före dödsfallet, efter dödsfallet?
Bara en fråga kring "normalfallet", om det nu finns något sådant. Men brukar människor vara hemma från jobbet när anhöriga dör, tex ens föräldrar? Före dödsfallet, efter dödsfallet?
Oftast ja, men beror väl på hur ens relation ser ut till den som avlidit och under omständigheterna.
Men krävs ju en del jobb efter någon har avlidit, som begravning osv, så vanligen får man några dagar ledigt av ens arbetsgivare i samband med att närstående har dött.
Ja, det är nog det vanligaste.
Jag var aldrig borta från jobbet i samband med min fars död, men däremot tog jag ledigt en vecka för att gå på begravningen och ordna allt praktiskt senare. Jag bor långt från mina föräldrar (ca 15 timmars restid), pappa dog hastigt och mamma ville hellre att jag skulle komma hem till begravningen. Rent känslomässigt var det lättare gör mig att jobba på som vanligt än att vara hemma och sörja.
Det finns nog inget "normalfall". Jag gick till jobbet dagen efter min pappa gick bort, min syster stannade hemma tio dagar. Jag tog dock ledigt två dagar efter någon månad för att ordna med försäljningen av min pappas lägenhet etc.
Oftast tar man ledigt nån eller några dagar, beroende på relation.
Har dock en kille på jobbet som inte tog 1 dag ledigt, i samband med att hans vuxna son dog. Jag tror han stenhårt förträngde alltihop. Kanske var det för att hans fru bröt samman helt också, hon blev sjukskriven i över ett halvår. Jag märkte dock tydligt på han att han inte mådde bra, och fortfarande inte mår riktigt bra.
Man har rätt att ta ledigt någon vecka för att ordna med det praktiska när det är en nära familjemedlem (förälder, maka, barn), tex förbereda begravning. Men det är väldigt olika och normalfallet finns knappast.
En del jag känner har bara varit lediga 1-2 dagar för att gå på begravning, andra, oftast om det är maka eller barn som dött, har blivit sjukskrivna i flera veckor för att de varit förstörda av sorg.
Många tycker tvärtom att det är skönt att gå till jobbet för att slippa tänka på sorgen hela tiden.
Jag blev sjukskriven i 3 veckor när min pappa dog. Tog det så hårt och det var mycket runtomkring som gjorde att jag inte klarade av att jobba innan begravningen. Alla hanterar sorg olika och alla har inte möjlighet att vara hemma.
Tillägg utifrån hur vissa har svarat i tråden: Min pappa och jag var väldigt nära. Att jag inte tog ledigt i samband med att han dog, speglar inte vår relation. Att vara ledig eller inte speglar inte heller hur man sörjer, det är så individuellt.
Beror väl på hur ledsen man är och vilken relation man har.
Jag var på jobbet när jag fick bud om att min mamma dött oväntat i hemmet. Jag åkte hem direkt och var hemma 2 dagar efter det. Det var en onsdag så jag hade ju helgen hemma också.
Vid andra anhörigas död så har jag inte varit hemma från jobbet alls.
Nej, något normalfall finns det nog inte. Men vid båda de tillfällen mina föräldrar dog var jag hemma dagen efter för att ordna lite praktiska grejer, och när mamma dog även för att finnas som stöd åt pappa. Sedan var jag även ledig i samband med begravning, bouppteckning och arvskifte. Som statsanställd får jag vara ledig med lön såna gånger.
När en annan nära släkting dog väldigt plötsligt och oväntat sjukskrev jag mig några dagar, det fanns inte en chans att jag skulle klarat att jobba då.
Det beror på skulle jag säga. När min pappa dog var jag hemma resten av veckan (d.v.s. onsdag till fredag), men inte för att vara hemma själv med mina sorger utan för att stötta min mamma. Jag "flyttade hem" till henne för resten av veckan och hade kontakt med jobbet genom att svara på alla viktigare mail och vara med på möten via skype men jobbade inget "eget" utöver det. Mina syskon var hemma på onsdagen (tillsammans med mig och min mamma) men gick tillbaka till jobbet på torsdagen.
Beror på vilken relation man haft