Core skrev 2024-08-03 13:04:27 följande:
Jag satt en natt nu i somras och drack vin med en erfaren rätt erkänd arkitekt och surrade. Enligt honom är öppna planlösningar från ett försök att effektivisera och göra byggandet billigare efter 90-talskrisen, och det vart en fluga som blev kvar.
Han menar att det är på väg bort helt, med dagens energipriser och klimat tänket vill man gå tillbaka till att ha olika temperaturer i olika rum. Bra uppvärmda sociala ytor, medans hallar, sovrum etc vill man ha svalare.
Man vill även ha köket stängt igen, där vill man isolera matos, disk efter matlagning och allt som tillkommer när man sedan sitter i matsalen/rummet och äter. Många traditionella värden är på uppsving igen, även det här med takhöjd och att elda för kråkorna är förgånget, ingen vill köpa hus och värma upp enorma mängder kubikmeter för inget
Vad intressant! För det där har jag funderat mycket på själv. Att alla nya lägenheter och hus är byggda på ett väldigt "slösigt" och opraktiskt sätt. Särskilt med tanke på de höga energipriserna. Högt till tak, stora fönsterpartier (ibland
t.om panorama) som kyler ner på vintern eller värmer på under sommaren, öppna ytor som måste värmas upp jämfört med att kunna värma upp olika rum olika mycket.
Vi har en lång radda panoramafönster i lunchrummet på jobbet och strålkylan från dom på vintern är fruktansvärd, hela rummet har fått möbleras om så att alla sittplatser är så långt ifrån fönsterrutorna som möjligt för annars sitter alla anställda och huttrar med filtar 5 månader om året. Samtidigt som det blir en bastu där inne på våren och sommaren så fort solen kommer fram.
Själv bor jag i en funkislägenhet byggd på 50-talet och älskar den planlösningen. Det var precis det jag ville ha när jag flyttade. Bodde tidigare med öppen planlösning och tyckte det var väldigt opraktiskt, framför allt jobbigt att hålla efter. Eftersom i princip hela lägenheten var öppen så kunde man liksom inte lämna saker framme utan att det såg plottrigt och stökigt ut (är ingen stökmaja men med öppen planlösning krävs ganska lite för att det ska se rörigt ut). Sen var det ju typ noll förvaring i lägenheten så det kändes som att jag hade en massa skåp och garderober överallt för att förvara saker någonstans. Det är väldigt skönt att kunna stöka på i köket men sen kliva in i ett separat, prydligt, vardagsrum.
En kompis flyttade in en sommar i öppen planlösning-lägenheten för att han fått jobb i min stad och behövde vänta 3 månader på att flytta in i sin lägenhet. Vi höll på att driva varandra till vansinne eftersom vi jobbade lite olika tider. Hade aldrig klarat av att vara sambo i ett boende med öppen planlösning.