• Monkan61

Granne har handlat på min fars kort

Hej,

Min 86-årige far gick bort för 2 månader sen. Jag är hans enda barn och släkting. Eftersom vi bodde långt ifrån varann, så hjälpte en granne till och handlade till honom.

Jag fick nu hans kontoutdrag 1 år tillbaka och fick en chock.

Min far hade en pension på ca 12000/mån, fasta utgifter på ca 6000kr. Det fanns inga pengar kvar på kontot. Grannen fick 500kr/mån för handlingen. Min far var även hundvakt åt henne när hon jobbade.

Det var köp på Rusta, Öb, kvarterskrogen, bankomatuttag m.m

Hon har alltid varit så snäll och trevlig. Men nu känner jag mig så ledsen och besviken på henne.

Vad ska jag göra??

Konfrontera henne

Polisanmäla

Jag har inget behov av pengarna men det hon gjort är olagligt.

Ge mig råd hur jag ska gå vidare med det här!

.

• Svar på tråden Granne har handlat på min fars kort
  • Monkan61
    Anonym (Myran) skrev 2020-05-27 19:36:49 följande:

Först bejlagar jag sorgen. Sen undrar jag lite När är inköpen gjorda? Innan din far avled? Vad säger hon om inköpen? Om hon skötte all handling kan det ju vara så att han bet henne att handla grejor där till honom.

Tack

Köpen är gjorda under 1 år innan min far gick bort. Han var 86 år, satt mest hemma o tittade på Tv. Det är bankuttag på flera tusen imånaden och krogbesök. Min far levde väldigt enkelt i sin enrummare med kök. Det fanns inget av värde där.

Grannen är en kvinna på 60 år. Hennes lägenhet är fullproppad med grejer. Som sagt hade vi väldigt bra kontakt med varandra när jag hälsade på.
  • Monkan61
    Anonym (...) skrev 2020-05-27 20:37:11 följande:

Kan du förtydliga?

Skötte grannen allt handlande till din far?

Och 500 kr skulle täcka allt handlande?

Hur mycket insikt hade du i din fars liv det sista året?

Hon fick 500kr/månad för att hon hjälpte honom. Han hade 7000kr över varje månad har jag räknat ut när allt var betalt. Vid varje månadsslutet fanns det bara några kr kvar.
  • Monkan61
    Anonym (B) skrev 2020-05-28 17:10:23 följande:

Var han dement?

Han var inte dement, däremot godtrogen och jag med.
  • Monkan61

Han hade bara hyra, el och mat att betala. Ingen tidning, dator el.dyl. Fasta kostnader 6000kr och om vi säger 2000kr för mat. Det är iallafall 4000 som hon spenderat varje månad. Kläder köpte jag åt honom.

Hanvar sällan hos läkaren, åt en medicin. Ingen bil, ingen försäkring.

Svar på tråden Granne har handlat på min fars kort