• klyban

Tänker du åka på semester i sommar med bakgrund av COVID-19?

Jag har funderingar på besöka små pärlor omkring, kvarnar, natur och liknande.
    Det är hög tid att besöka sina närområden och upptäcka dessa, och se dom med andra ögon än bara nått man åker förbi var och varannan dag.

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    Anonym (Cirvid är en modefluga som går över) skrev 2020-05-28 10:41:04 följande:
    Ni som tänker stanna hemma hela sommaren och bara åka 2h från hemmet. Varför inte ta vara på Sverige och semestra här istället? Låta barnen uppleva lite i sommar.
    Man får knappat någon guldstjärna i himlen för att man stannar hemma.
    Jag kommer att resa både till Stockholm och Skåne och jag hoppas att folk ändå reser till Dalarna i midsommar, eller till sina sommarstugor runt om. Jag har dessutom mitt ena barns pappa 40 mil bort så vi måste fortsätta resa för umgängen!
    Tror folk är hemmablinda, självklart stödjer man den lokala ekonomin i dessa tider.
  • klyban
    Anonym (Cirvid är en modefluga som går över) skrev 2020-05-28 15:54:44 följande:
    Rekommendationer är just rekommendationer och inte reglerat enligt lag, man kan öka dit man vill!!
    Det är endast vårdpersonal som gnäller att de blir för mycket jobb annars. Men dom har vält yrke själva så sluta gnäll..
    Dock så är råden bindande.
  • klyban
    Anonym (H) skrev 2020-05-28 16:47:36 följande:
    Vad blir påföljden?

Smittskyddslagen är på plats, och vi har någon misshandel redan med åtal/dom har jag för mig.

• klyban
    Anonym (Cirvid är en modefluga som går över) skrev 2020-05-28 17:07:39 följande:
    Ja för en personal som arbetat med smitta på boendet.
    Gäller även vi dödliga.
    Anonym (H) skrev 2020-05-28 17:16:03 följande:
    Jag kommer följa den rekommendation som FHM ger. Men de som reser vidare i Sverige kommer inte få någon påföljd.

Om man ser folk reser över hela landet och utöver dessa 2h, så kan det säkerligen resultera i nått.
    Det är svårt och sia om, men vi har nått misshandelsfall i tunnelbanan har jag för mig?

Jag följer också alla rekommendationerna, då jag inte vill vara delaktig att få eller sprida smitta av denna arten.

• klyban
    Anonym (Semester i dalarna.) skrev 2020-05-29 10:03:19 följande:
    Kommer ju bli svårt att bevisa och dömma folk som semestrar med bil, ska de knacka dörr och fråga var man bor då eller?

Säkerligen, men en är rutinmässiga trafikstopp och om man ser en ökad trafik.
    Sen vanliga trafikstopp kan fånga upp sånt här av misstag.

Det är nått man får titta på och hitta en bra lösning.

• klyban
    Anonym (Cirvid är en modefluga som går över) skrev 2020-05-29 14:10:04 följande:
    Jo fast man får göra nödvändigt resor och vem säger att man inte kan ta med hela familjen om man ändå måste ut och åka.
    Vi bor i Dalarna och har all vår vård i Stockholm för att det är så mycket bättre sjukvård och i Sveriges har vi valfrihet innom sjukvården.
    Dessutom vet jag folk som har umgänge med minderåriga barn som inte kan ställas in.

Det är en komplex fråga, men en del kommer säkerligen fastna i nån kontroll som inte kan förklara sig på ett adekvat sätt.
    Och då är nog risken för att man blir hanterad stor.

• klyban
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-05-29 15:15:05 följande:
    Deeee tror inte ja! Ja tror inte ens det blir påföljd om ja åker utomlands.
    Mina vänner o andra som ja känner säger att råd och rekommendationer inte är samma sak som lagar. Vet du inte vad synonymer till rekommendation och råd är lr? -  JO tips & fingervisning :D
    Om ja tipsar dig om ngt är det lag då? Kyss

Det finns lagar bakom, även om de i sig inte är preciserade för just COVID-19.
    Glöm inte de lagarna.

Svar på tråden Tänker du åka på semester i sommar med bakgrund av COVID-19?