Inlägg från: Anonym (fd reseledare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (fd reseledare)

Tänker du åka på semester i sommar med bakgrund av COVID-19?

Öland 4ever skrev 2020-05-27 15:27:11 följande:
    Jag hörde på TV häromdagen att det var något land, eller om det var flera, Cypern i vart fall, som inte tillät svenskar att resa in i landet. Väldigt märklig utveckling med bakgrund av att vi alla är medlemmar i EU!??
    Ja Cypern vill inte ha dit svenskar i dagsläget men dom stoppar också  tex Spanjorer, Fransmän och Britter så det är ju inte bara svenskar som inte tillåts åka dit, sen får vi se hur länge det stoppet gäller, Cypern är beroende av turism så det blir jobbigt för dom att hålla stängt för länge speciellt Britter är ju en stor målgrupp.
    Italien som ju har varit och fortfarande är svårt drabbat av Corona öppnar ju upp för turister just för att dom är ett turistland och ekonomin är i botten.
    Frågan är väl hur många som kommer att resa till medelhavs länderna då ju länder som t ex Norge har sagt att man inte ska utomlands och det gäller ju in i augusti. Sen är det väl många som inte vill resa då det kan bli nya ned stängningar, man vill inte bli sjuk utomlands osv.
    Men sen kan man ju förstå folk som har släkt i andra länder att man vill träffas.

Vår familj kommer att stanna i Sverige och följa tvåtimmarsregeln, om dom ändrar restriktionerna kanske vi åker något längre men ställer in de längre resorna vi hade tänkt göra.
  • Anonym (fd reseledare)
    Anonym (Sofia) skrev 2020-05-27 15:23:44 följande:

Hej ts!

Väldigt många runt omkring mig på arbetsplatsen (stor organisation typ 3000 personer), släktingar etc har egna stugor på Öland och jodå, alla har åkt dit varje helg sedan påsk.

Vår stuga på Gotland får däremot klara sig själv tills vi tänker i nuläget kanske kunna åka i slutet av augusti/september.

Men som sagt Öland är redan nu fullsmockat med folk från inlandet. Dock som sagt sådana som har egna sommarhus där sedan många år tillbaka, campinggäster etc har jag inte koll på, men känner typ 60 andra med stugor på Öland och de åker precis som vanligt.

Oj då, för oss är det tvärtom, av dom vi känner som har sommarstugor på Öland så har ingen åkt ännu men flera har sagt att dom inte vet hur länge deras samvete ska hålla då dom vill se till sina hus.
    Ingen vi känner har heller åkt till sina hus på Gotland.
    En familj åkte till sitt hus i Skåne under Kristi himmelsfärd.
    En åkte till för att hjälpa äldre föräldrar i Värmland annars stannar så gott som alla hemma, dock har dom som har sommarhus i Roslagen åkt dit, några redan under påsk men de flesta åkte nu första gången under Kristi himmelsfärd.

Men en del reser förstås som vanligt och det är ju redan en del turister i Stockholm.
  • Anonym (fd reseledare)
    Anonym (Gotländska) skrev 2020-05-27 16:42:35 följande:

Jag bor på Gotland och hit har ju Destination Gotland kraftigt skurit ner på antal passagerare per tur.
    Ett tag gick bara ett flyg med ett jättedyrt bolag, per dag sex dagar i veckan, men nu har det tillkommit ett bolag och snart tillkommer det ett till.
    Mot tidigare är det ändå en piss i Mississippi.

Så hit är det begränsad möjlighet att ta sig.
    Utöver det så har det skapats ett (mer eller mindre) medborgargarde här på ön, som har som plan att fotografer och filma turister, att säga åt fastlännigar att bege sig hem... osv.

För min personliga del ska jag inte lämna ön i sommar, ser ingen anledning till det när man redan bor där man bor. Jag bor dessutom i Visby, ett stenkast från innerstan och nära havet. Så jag har ingen nöd.
    Har en Greklandsreda bokad i höst och hoppas innerligt på att komma iväg.

Ni som känner er friska hälsar hjärtligt välkomna till min ö! 

Ja det blir lite tokigt när Destination Gotland har stora reklam driver nu med stora bilder bak och på sidorna på bussarna i Stockholm där det står Välkommen till Gotland i sommar.
    Dom hade säkert bokat reklamkampanjen innan corona pandemin kom men det blir ju tokigt när dom gör reklam för resor till Gotland, man ska inte åka mer än två timmar och många på Gotland inte vill ha dit fastlänningar.
    Det blir lite motsägelsefullt.
Svar på tråden Tänker du åka på semester i sommar med bakgrund av COVID-19?