Inlägg från: brallison |Visa alla inlägg
  • brallison

Tänker du åka på semester i sommar med bakgrund av COVID-19?

Det blir hemma i Sverige. Lite osäker om vi ska åka nånstans alls - inga problem att hitta lite större städer kring Stockholm inom radie av 2 timmar bilresa, men då kommer man till nästa problem - man ska ju undvika träffa massa med okända personer (för att inte smittas i onödan), och vad gör man på en resa - jo, går på museer, utställningar, parker, dvs dit folk finns I värsta fall blir det cykel turer i omnejd här (semester hemma är ingen semester utan slöseri med tid, tycker vi).

• brallison

Om man tänker efter, så är största anledningen till att inte resa långt att inte belasta sjukvården på dessa platser. Det kunde man egentligen lösa ganska enkelt med husbyte - en familj på 4 pers i en ort byter hus med en annan familj på 4 pers i en annan ort, så i fall nån blir sjuk där och då så är det precis samma belastning på sjukvården som det skulle ha varit från början.

• brallison
    Anonym (Cirvid är en modefluga som går över) skrev 2020-05-28 10:41:04 följande:

Ni som tänker stanna hemma hela sommaren och bara åka 2h från hemmet. Varför inte ta vara på Sverige och semestra här istället? Låta barnen uppleva lite i sommar.

Man får knappat någon guldstjärna i himlen för att man stannar hemma.

Jag kommer att resa både till Stockholm och Skåne och jag hoppas att folk ändå reser till Dalarna i midsommar, eller till sina sommarstugor runt om. Jag har dessutom mitt ena barns pappa 40 mil bort så vi måste fortsätta resa för umgängen!

För att rekommendationen är att åka högst 2 timmar med bil - Dalarna ligger för långt bort från Stockholm, annars skulle gärna åka dit.
Svar på tråden Tänker du åka på semester i sommar med bakgrund av COVID-19?