Var detta mitt livs sista mens ?
Hej, alla.
Jag är så förvirrad just nu. Och lite rädd, men vet ju egentligen inte om jag behöver vara det.
Jag är 27 år, jag och min kärlek har försökt få barn aktivt i snart 2 år. Vi sökte hjälp i september och på grund av lång väntetid här i Norge så fick jag inte hjälp förrens 4 veckor sen. Gynekologen hade konstaterat på ett blodprov i höstas(augusti) att jag inte hade haft ÄL den månaden, vilket för min del inte var oväntat. Vid den tiden hade jag gått på ÄL-test i 3 månader och inte fått ett enda positivt. Så jag trodde i nte att jag hade nån aktiv ÄL.
Men nu i maj kom jag 5 dagar för sent i förhållande till min menscyklus,min förra mens hade första dag 27 april. Så jag fick besked på att jag skulle komma tillbaka på dag 3(ca 27 maj) av min nästa cyklus, alltså enligt beräknad mens i måndags(25 maj). Min mens har typ alltid varit regelbunden. Så när jag räknar på 28 dagar slår det nästan aldrig fel. Men det som gör mig nervös är att jag har läst så mycket om utebliven ÄL. Mensen blir likosm brun och ''uttorkad'', halvt koagulerad, pga att den liksom tar för lång tid på sig att komma ut så den blir ''gammal''. I alla år har min mens varit 5-7 dagar lång och riklig. Sista året, kanske 2, har mensen blivit kortare och kortare och likaså färgen, alltså mörkare och brunare. Förra månadens mens varade i 2 fulla dagar, sen var den borta. Den var liten och den var mer eller mindre brun och ''torr''.
Så den här veckan hade jag räknat med att komma tillbaka för att ta blodprov, idag för att vara ganska exakt, som skulle varit dag 3. Jag skulle påbörja kuren med Letrozol och så komma tillbaka på dag 21 för att se om min ÄL kommit igång igen. Men! Nu kommer ingen mens ALLS! Alltså ingen mens. Och normalt sett så får jag alltid en ''förvarning'' med en liiiten blodfläck tre dagar innan mens och alltid huvudvärk kvällen innan. Mensen är ingenstans att se, varken i trosan eller ens en förvarning. Jag blir helt paranoid och tänker att föraa mensen var min sista ? Och jag VET att jag inte är gravid. Jag har inte tagit ett test, för jag har ju ingen ägglossning, så det är inte ens en vits i att kolla. Och jag har inte hunnit påbörja någon behandling...
Är det NÅGON som har varit med om liknande, eller som kanske vet vad detta kan bero på ? KAN det faktiskt vara så att min sista mens har passerat ? Shit, vad gör jag ? Blir det inga barn nu ? Min gynekolog har sagt att om jag inte blir gravid nu inom 8 veckor så ska vi få testa på provrörsbefruktning. Sa han bara 8 ynka veckor för att han vet att det är ganska kört, men ville ge mig lite hopp, eller blir folk faktiskt gravida så fort på en letrozol-behandling ?
Snälla jag vill ha lite tips och hjälp. Gynekologen har inte tid att svara på frågor på telefonen och jag kommer knappt in där på grund av corona..