Inlägg från: Anonym (cool) |Visa alla inlägg
  • Anonym (cool)

Arbetsrätt eller partibok? Vad är viktigast

KillBill skrev 2020-05-27 13:07:45 följande:
    Alla högerpartier i riksdagen SD, M, KD, L och C gick år 2018 till val på att förändra/utholka LAS . 
    Det intressanta är att regeringsunderlaget bygger på att S går med på det. S har därmed samma politik som högern i frågan om arbetsrätt.

Jag tycker det är intressant att släpper en av få frågor som de är starka inom. Men s-anhängare verkar ju inte bry sig om politikens innehåll. Det är partibok som räknas. S har ju redan sänkt skatten kraftigt för de som tjänar allra mest.
  • Anonym (cool)
    Jemp skrev 2020-05-27 17:59:00 följande:
    Återigen, du har inte koll på januariavtalet? Eller det faktum att vi var utan regering i x antal månader och att stora kompromisser gjordes?
    S får nog stå för den politik man faktiskt driver.

Såg en Maria skrapa fram 1 miljon på en trisslott häromdagen. Snacka om once in a lifetime.
    Vd'n med 20 miljoner i årslön får lika mycket i skattesänkning varje år. En gåva från Regeringen Löfven. Inte illa pinkat.
  • Anonym (cool)
    KillBill skrev 2020-05-27 19:38:26 följande:

Du är dåligt insatt.

Är man kritisk mot förändrad LAS så bör man rikta sin vrede mot Moderaterna, KD och SD som gick till val på att försämra anställningstryggheten för svenska arbetare.  

Regeringen har ännu inte lagt något förslag om förändrad LAS och det är absurt att riktar kritiken mot dem och mot något som inte finns. Det är också absurt att du röstar på moderaterna trots att du tycker att anställningstrygghet är viktigt och trots att du vet att moderaterna vill försämra LAS.  

Kom tillbaka om/när regeringen har presenterat ett förslag kring LAS.  Då har du något att ta ställning till.

Om man bryr sig om en fråga bör man väl engagera sig i den innan det är försent.

Bryr du dig om LAS, eller kommer du acceptera regeringens förslag oavsett hur dåligt det är för arbetarna.

Tror du på att företagen skulle massanställa om de slapp LAS? Eller skulle de kanske bara kicka de som de vill bli av med?
  • Anonym (cool)
    KillBill skrev 2020-05-27 21:08:03 följande:

Eftersom jag bryt mig om arbetsrätten så skulle jag aldrig rösta på SD, M eller KD som är tydliga med att de vill driva igenom försämringar av arbetsrätten. 

Ja jag bryr mig om LAS och jag kommer inte tex. inte acceptera förändringar som leder till stor risk för godtyckliga uppsägningar eller som alltför mycket rubbar balansen på arbetsmarknaden.

Ett stort antal arbetsgivare (och de flesta anställda) tycker att LAS är en bra och rimlig lagstiftning och jag tror inte att ett slopande av LAS skulle leda till särskilt många nya jobb.

Jag hoppas att arbetsgivarna och facken till slut gör upp så att behovet av en ny lagstiftning elimineras.

Alliansen regerade ju i 8 år, varav 4 med SD-stöd. Under hela denna period lyckades man hålla emot MÖK-partiernas önskan att försämra arbetsrätten. Dessutom klarade man att hålla de rikas skatter på en hög nivå.

Så frågan är: röstar du utifrån hur partierna faktiskt agerar? Eller utfrån något annat? Ja, den frågan vet vi ju redan svaret på.

Jag tycker LAS borde ersättas med en prislista. Så här mycket kostar det att sparka någon som jobbat så här länge.
  • Anonym (cool)
    KillBill skrev 2020-05-28 00:14:42 följande:

Varför ljuger du? Alliansen regerade aldrig med stöd av SD. Moderaterna och övriga allianspartier sökte stöd av Miljöpartiet och fick med deras hjälp mer än 50 % av riksdagens mandat i många viktiga omröstningar. Jag undrar också vem du syftar du på när du pratar om MÖK partier? Ditt eget parti Moderaterna var ju en del av MÖK?

Jag röstar utifrån partiernas politik och hur de agerar men jag är också pragmatiker.  Jag inser att de partier som vill genomföra försämringar av anställningstryggheten (SD, M, KD, L och C) har en majoritet i riksdagen och en minoritetsregering har då inga möjligheter att stoppa en sådan utveckling. I det läget är det bättre att göra som S och sätta sig i förarsätet och sätta tilltro till att arbetsmarknadens parter till slut finner en lösning utan att lagen behöver ändras.

Då har du svarat på frågan. Partiboken väger tyngre än arbetsrätten. Detsamma gäller beskattningen av höginkomsttagare.

Det är ju intressant att S på många sätt för mer högerpolitik än de högerpartier du kritiserar.

Man kan inte sitta som statminister och och vara emot den politik man själv driver igenom. Då bör man istället avgå. Det är mer rakryggat.

Det blir väldigt tokigt. En borgerlig regering hade aldrig vågat driva igenom dessa frågor. Kritiken från vänsterhåll hade blivit så omfattande och brutal att det sänkt dem totalt i opinionen. Det är lite skrämmande att när samma politik kommer från S så är det helt tyst.
  • Anonym (cool)
    Konservativ skrev 2020-05-28 07:05:15 följande:

Tycker i princip att alla borde kunna sparkas med en månads uppsägningstid.

I praktiken är det ändå lätt att säga upp folk och efter sex månaders provanställning ser man hur folk är. Även om en del blir lata med åren.

Skär ner på offentlig sektor är mycket viktigare.

Har ingen partibok.

Det låter totalt värdelöst ur ett arbetstagarperspektiv. Men det finns ju fördelar.

Det finns idag en fördel med att jobba hårt och stanna hos samma arbetsgivare. Man tillskansar sig både formell och informell anställningstrygghet. Om man rycker undan tryggheten så kommer arbetstagare bli mycket mer benägna att gå till en konkurrent som betalar ett par 1000-lappar mer. Lojalitet funkar åt båda hållen.
  • Anonym (cool)
    Konservativ skrev 2020-05-28 07:35:15 följande:
    Det är ganska vanligt. Man litar helt enkelt på ett parti och låter dem göra mer saker utan att bli arg.

Sen så är ju partierna i Sverige ganska lika varandra och skillnaderna är extremt överdrivna av journalister och andra som är beroende av läsare/tittare.

Som jag skrev är det redan idag ganska lätt att säga upp folk så detta är en icke-fråga. Därför har den goda chanser att bli en stor symbolfråga som journalister kan ägna timtals att visa hur goda de är.
    Jag tror inte att det blir en stor fråga i media. Vänsterjournalisterna tycker S som parti är mycket viktigare än arbetarnas rättigheter. Därav kommer det endast bli ett fåtal pliktskyldiga protestartiklar som ligger som headline i max en timme innan Bianca tar över scenen igen.

• Anonym (cool)
    KillBill skrev 2020-05-28 08:29:30 följande:
    Kompetens skulle enklare än idag kunna utgöra grund för undantag fran LAS. 
    Och arbetarna får avgöra vem som är kompetent?
  • Anonym (cool)
    KillBill skrev 2020-05-28 08:46:26 följande:

Vad svamlar du om? Partiboken väger inte tyngre än arbetsrätten. Däremot är jag inte naiv.

Efter valet 2018 har Sverige ett politiskt läge där SD tillsammans med de övriga högerpartierna M, KD, L, C (som alla gått till val på att försämra arbetsrätten) har en majoritet i riksdagen. Dessa partier kan närsomhelst och utan inblandning av regeringen försämra arbetsrätten. I det läget är en utredning det bästa alternativet. Frågan skjuts på framtiden och arbetsmarknadens parter kan förhoppningsvis själva komma överens utan inblandning från olika högerpolitiker.

Kan du svara på varför du ljög om att Alliansen har regerat med stöd av SD och vad du menar med att Alliansen lyckades hålla emot MÖK-partierna? M och KD var bägge en del av MÖK och med tanke på att du säger dig vara moderat blir ditt påstående om  MÖK  obegripligt.

Du kommer stötta S även om de helt avskaffar arbetsrätten, därmed väger din partibok mycket tyngre än arbetsrätten.
  • Anonym (cool)
    KillBill skrev 2020-05-28 20:40:35 följande:
    Du är fri att tro på vad du vill men svara mig nu på frågorna, varför ljög du om att Alliansen har regerat med stöd av SD och vad du menar med att Alliansen lyckades hålla emot MÖK-partierna? M och KD var bägge en del av MÖK och med tanke på att du säger dig vara moderat blir ditt påstående om MÖK obegripligt.
    Det är ju du som ljuger. Utan SD's stöd (passiva eller aktiva, det är ingen skillnad) hade man inte kunnat regera.

Det är menar är att ett par val senare har MÖK-partierna bekänt färg och vill nu försämra arbetsrätten. Skatten för de rikaste har de redan sänkt. Det som är intressant på riktigt är att du inte verkar ett dugg arg på partiet som gjort det möjligt.
  • Anonym (cool)
    Padirac skrev 2020-05-28 21:24:33 följande:
    Det är mycket märkliga påståenden som dras fram ur hatten du har...

Du verkar påstå att kompromisser är att bekänna färg i betydelsen vad man egentligen vill.

Det verkar vara en svart-vit världsbild du målar upp - tror du själv på den?
    Ingen är tvingad att sätta sig i en klen minoritetsregering. Men gör man det får man nog ta ansvar för den politik som förs.

Det spelar ingen roll om det är regeringens högsta önskan eller om man kallar det kompromisser. Det är den faktiskt förda politiken som räknas. Stå man för den så kan man sitta kvar.
  • Anonym (cool)
    KillBill skrev 2020-05-28 22:06:55 följande:

Nej jag ljuger verkligen inte men du kanske tror det eftersom du inte förstår bättre? Hur gammal är du? Var du tillräckligt gammal mellan 2010 och 2014 för att förstå det parlamentariska läget?

Att Alliansen lyckades regera som minoritetsregering beror helt och hållet på samarbetet med Miljöpartiet. Med Miljöpartiets hjälp så neutraliserade Alliansen med moderaterna i spetsen i princip helt SD:s vågmästarroll.

MÖK- partierna bestod av Moderaterna, Kristdemokraterna, Liberalerna, Centerpartiet, Miljöpartiet och Socialdemokraterna. Du påstår att du är Moderat men din kritik mot MÖK partiet moderaterna gör att du framstår som en Sverigedemokrat. 

Moderaterna är inte ett MÖK-parti. Sluta anklaga andra för en massa saker när du inte ens vet vad MÖK är.

SD röstade som Alliansen i >90% av omröstningarna under 2010-2014, vilket vänstern skapade stora rubriker kring. Alliansen var väldigt beroende av SD. Samarbetet med MP sträckte sig till den vansinniga flyktingpolitik som ledde till flyktingkatastrofen 2015. Bra där MP.

• Anonym (cool)
    KillBill skrev 2020-05-29 01:07:36 följande:

En regering lägger under en mandatperiod väldigt många förslag på riksdagens bord och oppositionspartier brukar ge sitt bifall till många av dessa förslag. Tex. så var det vanligare att SD röstade på Alliansen förslag under åren 2010-2014 och på den Rödgröna regeringens förslag under åren 2015-2018.

Alla som är insatt i politik vet emellertid att det inte innebar att SD var stödparti till Alliansen eller för den delen den Rödgröna regeringen.

Så du har fel. Alliansen regerade aldrig med stöd av SD. Alliansen med Moderaterna såg till att med hjälp av Miljöpartiet helt neutralisera SD:s vågmästarroll.

https://www.di.se/debatt/debatt-sd-har-rostat-mest-med-de-rodgrona/

Om SD hade stått på de rödgrönas sida hade Alliansen inte kunnat regera landet 2010-2014.
  • Anonym (cool)
    KillBill skrev 2020-05-29 21:01:41 följande:

Har du sovit under en sten?

Varför så otrevlig ton?
  • Anonym (cool)
    KillBill skrev 2020-05-29 21:01:41 följande:

Har du sovit under en sten? Alliansen med moderaterna i spetsen inledde ett organiserat samarbete med miljöpartiet under åren 2010-2014. Tillsammans med MP hade Alliansen majoritet i Sveriges riksdag. Efter Alliansen maktspel begränsades SD möjlighet till inflytande kraftigt. 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Migrationsuppg%C3%B6relsen_mellan_Alliansen_och_Milj%C3%B6partiet_2011

"Moderaterna ville kring 2011 binda upp Miljöpartiet på lång sikt för ett eventuellt bredare samarbete. Den officiella förklaringen var att utesluta Sverigedemokraterna från att få inflytande i sin viktigaste fråga, men ett politiskt motiv kan ha varit att säkra Alliansens fortsatta regerande även efter valet 2014 genom att spräcka de rödgröna"

Som jag minns det så gällde samarbetet enbart flyktingpolitiken. Det var detta samarbete som lade grunden till flyktingsituationen 2015 och att SD fick bränsle att väva sig ännu starkare.

MÖK står för mittenöverenskommelsen mellan nuvarande regering och dess stödpartier, C och L.
  • Anonym (cool)
    K Markatta skrev 2020-06-01 20:41:20 följande:

www.expressen.se/nyheter/storbrak-i-s-riksdagsgrupp-hotades-med-munkavle/

Storbråk i S riksdagsgrupp - hotades med munkavle

Las-frågan har lett till storbråk i Socialdemokraternas riksdagsgrupp. Flera ledamöter upplever att de har fått munkavle från partiledningen och gruppledaren, enligt Expressens källor.

- Allt har handlat om att visa enighet utåt. Man anklagas för att splittra partiet, säger en central socialdemokrat.

- Man var rädd att Centerpartiet skulle uppfatta det som sanktionerat från partiledningen om det kom kritik. Man ville absolut inte reta upp Centerpartiet, säger en person i partistyrelsen.

Poppar popcorn. Det här kommer bli riktigt kul.

Gissar att sossarna på forumet väntar ett tag med att uttala vilken linje de förespråkar. Det gäller ju att hålla med partiet oavsett vad de kommer fram till.
Svar på tråden Arbetsrätt eller partibok? Vad är viktigast