KillBill skrev 2020-05-28 00:14:42 följande:
Varför ljuger du? Alliansen regerade aldrig med stöd av SD. Moderaterna och övriga allianspartier sökte stöd av Miljöpartiet och fick med deras hjälp mer än 50 % av riksdagens mandat i många viktiga omröstningar. Jag undrar också vem du syftar du på när du pratar om MÖK partier? Ditt eget parti Moderaterna var ju en del av MÖK?
Jag röstar utifrån partiernas politik och hur de agerar men jag är också pragmatiker. Jag inser att de partier som vill genomföra försämringar av anställningstryggheten (SD, M, KD, L och C) har en majoritet i riksdagen och en minoritetsregering har då inga möjligheter att stoppa en sådan utveckling. I det läget är det bättre att göra som S och sätta sig i förarsätet och sätta tilltro till att arbetsmarknadens parter till slut finner en lösning utan att lagen behöver ändras.
Då har du svarat på frågan. Partiboken väger tyngre än arbetsrätten. Detsamma gäller beskattningen av höginkomsttagare.
Det är ju intressant att S på många sätt för mer högerpolitik än de högerpartier du kritiserar.
Man kan inte sitta som statminister och och vara emot den politik man själv driver igenom. Då bör man istället avgå. Det är mer rakryggat.
Det blir väldigt tokigt. En borgerlig regering hade aldrig vågat driva igenom dessa frågor. Kritiken från vänsterhåll hade blivit så omfattande och brutal att det sänkt dem totalt i opinionen. Det är lite skrämmande att när samma politik kommer från S så är det helt tyst.