Inlägg från: Anonym (cool) |Visa alla inlägg
  • Anonym (cool)

Arbetsrätt eller partibok? Vad är viktigast

Aniiee skrev 2020-05-25 22:22:51 följande:

Om man är vänster röstar man väl på vänstern? Inte på sossarna, då är man väl sosse?

På sätt och vis så är det väl bra, men på sätt och vis så är det väl dåligt. Så... idk.

Jag tycker man ska fråga sig varför man ens intresserar sig för politik. Är det för att man står för något? Eller är det för att man vill tillhöra en grupp? Oavsett vad denna grupp hittar på`?

Ja, jag tycker att om arbetarnas villkor är viktiga så överger man socialdemokratin redan idag.
  • Anonym (cool)
    Jemp skrev 2020-05-25 22:37:28 följande:

Inte bra, nej. Kommer dock fortfarande rösta på samma då andra frågor är viktigare.

Det låter jättekonstigt.

Jag är moderat. Men om moderaterna skulle gå till val på höjda skatter skulle jag inte rösta på dem. Då är de inte moderater längre.

Vilka frågor är det du tycker är viktigare än arbetarnas rätt till anställningstrygghet? Hur vet du att sossarna står fast vid sitt ord i dessa frågor?
  • Anonym (cool)
    Jemp skrev 2020-05-26 13:28:12 följande:
    Din fråga är ju konstigt ställd från början eftersom det är vänstern som hotar missförtroendeförklaring mot sossarna... Så vilka menar du med "ni som röstar vänster"?

Moderaterna är ju inte heller emot förslaget så varför skulle vet vara bättre att flytta sig åt höger?

Miljö och klimat är viktigaste frågorna för mig.
    För mig är mp, sossarna och v den samlade vänstern. I viss mån kan man numera räkna in c och L där nu när de stöttar vänsterregeringen.

Jag kan inte förstå hur arbetsrätten inte kan vara viktig. Den "drabbar" oss alla.

Jag är enn ganska konstig moderat eftersom jag tycker arbetsrätten är viktig. Tack vare arbetsrätten kan de som får sparken kvittera ut en årslön eller liknande från storföretag. Det är rimligt att det kostar.

Småföretagarna har otroligt dåliga argument. "Vi vågar inte anställa". Varför vågar ni inte det? Det är ju de sist anställda som ryker först vid en neddragning. Varför vågar ni inte anställa dem? Det småföretagarna eg. vill är ju att sparka lågpresterande trotjänare och ersätta med nytt folk. Av de nyanställda vill man sparka de som ej presterar.
  • Anonym (cool)
    Anonym (soppy) skrev 2020-05-26 17:41:51 följande:

Det är bra, alldeles för svårt att sparka folk idag.

Där har du fel. Sen 70-talet har det aldrig varit enklare.
  • Anonym (cool)
    Jemp skrev 2020-05-26 21:44:21 följande:
    Men V och S står ju emot varandra i frågan?

Om det är den viktigaste frågan, varför röstar du då på M?

Det som ligger bakom LASförslaget är ju också överenskommelsen med C och L i JA.
    Du menar MÖK?

Den riktiga Socialdemokratin vill ju inte förstöra LAS. Men det S som stod för någonting finns kanske inte kvar. Därav frågan. Röstar man på S för vad de står för, eller röstar man på dem för att man alltid gjort det?

Ja frågan är viktig och jag har inte sett M driva på för försämringar. Jag hoppas man hjälper V att fälla skräpregeringen.
  • Anonym (cool)
    Anonym (soppy) skrev 2020-05-26 22:17:28 följande:
    Bryr mej inte om hur det var på 70talet. Tycker fortfarande det är för svårt att sparka folk idag.
    Det står dig fritt att tycka vad du vill. Kan dock vara så att gemene man inte har nån större längtan efter att bli sparkad.
  • Anonym (cool)
    Anonym (soppy) skrev 2020-05-26 22:53:18 följande:
    Tack det var snällt. Gemene man blir inte sparkade, det är oduglig folk som man idag får betala för att bli av med.
    Den som anställer odugligt folk förtjänar att betala för att bli av med dem. Varför anställer du oduglingar?
  • Anonym (cool)
    Anonym (tobbe) skrev 2020-05-26 23:06:05 följande:
    På vilket sätt är det svårt? Det är ju skitenkelt dom har redan en massa undantag och annat. Misstänker att du är företagare som vill bli kvitt anställda som klagar på risig arbetsmiljö eller annat som du inte vill lägga energi på. Dessutom har jag sett flera människor som inte skött sitt jobb få kicken. Kan man bevisa att dom inte gör det dom ska då är det inte svårt. Däremot brukar duktiga arbetare som inte accepterar vilken skit som helst också få sparken. Men visst vill du ta bort arbetarskyddet då kan vi arbetare börja strejka och ställa till det hela tiden också som det var förr.
    Sen är ju frågan vad som hindrar dugliga arbetare att starta egna företag som konkurrerar ut sloppy,

Att vara löneslav i goda tider för att få sparken i dåliga är inte hur lockande som helst.
  • Anonym (cool)
    Anonym (soppy) skrev 2020-05-26 23:25:55 följande:
    Varför tror du att jag är en företagare?
    Därför att du skrev att "man får betala för att bli av med". Jag tolkade det som att du fick betala. Huruvida du är företagare kan dock kvitta. Varför skulle inte företagare behöva betala för att göra sig av med de oduglingar de själva anställt.
  • Anonym (cool)
    KillBill skrev 2020-05-27 08:26:49 följande:

Ditt påstående stämmer inte. Regeringen har tillsatt en utredare för att se över och ta fram undantag från LAS och där arbetsgivarens ansvar för kompetensutveckling och anställdas omställningsförmåga ska öka.

Först när utredningen är klar tar regeringen fram ett lagförslag/utkast. Detta förslag/utkast ska sedan på remiss och först därefter finns ett skarpt lagförslag som riksdagen kan ta förslag till (det är i sammanhanget inte ovanligt att det slutliga förslaget skiljer sig åt från utredarens förslag).

Regeringen har också sagt att om arbetsmarknadens parter kommer överens om annat så blir det inget lagförslag.

Jag är S och tycker i grunden att LAS är mycket bra. Det finns emellertid delar som kan utvecklas.  Undantag från LAS kan i vissa sammanhang vara befogat. Arbetsgivarens ansvar för omställning kan också öka.  I övrigt väntar jag med att recensera ett eventuellt lagförslag tills det finns ett sådant på bordet.

Säger som Löfvén: Det där är bara käbbel.

Arbetsgivarens ansvar för kompetensutveckling. Vilket trams. Utveckling får man genom de uppgifter man utför. Omställningsförmåga får man genom att bygga kompetens inom det område man jobbar i.
Svar på tråden Arbetsrätt eller partibok? Vad är viktigast