Mannen och jag försvinner från varann.
Alltså just det här är väl anledningen till att många par separerar under småbarnsåren. Så först och främst, ni är inte ensamma! Det är väldigt lätt att man känner att man mer håller igång företaget Familj AB och därför inte hinner/orkar ta hand om relationen. Men försök ta 10-15 minuter varje dag när du och din man kan prata ostört, stäng av tv:n och låt bli mobilerna och prata om annat än vem som ska hämta imorrn, skjutsa till träningen osv. Det borde ju gå att få till när minstingarna sover för 11-åringen kan väl roa sig själv en stund. Det kan väl vara en bra kick-start att försöka ha barnvakt en helg så att ni kan få mysa och prata igenom vilken tid ni kan prata varje dag. Bestäm en dag/kväll när ni ska ses bara ni och utvärdera hur det gått, kanske en månad fram kan vara lagom. En middag själva, kanske kan ni få barnvakt en vardagskväll så blir den dagen lite skojigare.
Försök också att komma ihåg de små vardagsgesterna. Ge varandra en kram eller puss när ni går förbi varandra i köket t.ex.
Ang. sexet så är det ju svårt. Jag har inget bra svar där. Tror tyvärr att det bara är att gilla läget ett tag framöver. Får ni till det varannan vecka så tycker jag det låter bra :) Jag och min man har en 3,5-åring och en 7-månaders och vi har sex max två gånger/månad. Så har det sett ut de senaste åren. När barnen sover så orkar vi inte. Vill bara sova, haha. Så som sagt, har dessvärre inga tips här.
Men håll ut! Det kommer en tid när barnen är stora och ni kan ägna er mer åt er kärleksrelationen än företaget Familj AB. Det fanns ett bra podd-avsnitt om detta, Rulla vagn-podden. Kommer dock inte ihåg vilket avsnitt det var men det är mycket klokt som sägs i den podden så det kan vara värt att lyssna igenom alla avsnitt :)