Anonym (Septo) skrev 2020-06-29 11:28:37 följande:
Det blir sällan exakt som folk vill eftersom alla partier är stora paket med en massa olika förslag. Men får alltid många saker som man egentligen inte tycker om på köpet. För att verkligen reflektera vad folket vill bör man alltså se vilka som frivilligt finansierar tex barnbidrag, högskolor osv direkt ur egen ficka.
Den gamla devisen skatt är stöld stämmer faktiskt.
Bara för att det är på ett visst sätt just nu betyder inte att det är rätt. Se på barnaga och slaveriet till exempel.
Vill du ha mat så får du ju köpa det själv? Varför ska inte skattebetalarna fixa det åt dig också? Mat är väl ännu viktigare än allt du räknade upp?
Barnbidraget infördes för att det föddes för få barn i Sverige. Dvs det är inte bara föräldrarna som har glädje av att det föds barn. Om föräldrarna ska betala skolor och högskolor, då skulle bara de rika få gå i skolan.
Om de fattiga som behövde bidraget skulle finansiera det själva, hur skulle det gå till? Det faller på sin egen orimlighet.
Ja, har jag inte pengar till mat får jag försörjningsstöd. Men då får man inte äga något dyrbart, det måste säljas först.
Jag tycker du har väldigt extrema åsikter, typ "det ska löna sig att vara rik och skyll dig själv om du föddes med fattiga föräldrar". Finns det något parti som delar dem?