Inlägg från: klyban |Visa alla inlägg
  • klyban

Jag vill sluta med flytande margarin!

Koncentration skrev 2020-05-24 00:54:40 följande:
    Okej!

Så utesluter totalt med olivolja. Jag blev nyfiken om smaken skulle bli annorlunda. Så om jag använder olivolja till pastan eller efter att maten blir klar och häller upp en skvätt på tallriken eller i själva kastrullen, när maten är färdig som sagt. Så kan det ändå dyka upp dessa ''gifter'' som inte är bra för kroppen?

Tack snälla du!

Jag vart dock små besviken, såg framemot att använda något nytt i köket, tänkte det kanske blir annorlunda smak och så.

Tack för dina svar! :)

Olivoljan tål uppvärmning bättre man trott och mot andra oljor, men finns bättre helt klart.
    Man säger en del fröoljor kan skapa inflammationer i vissa människor, och kan ge en ökad cancer risk.
    Sen får man ställa sig frågan om sin mat alltid ska ha en ton av olivolja, och i de fall man inte kryddat bort den smaken.

Man har även talg och ister som ett alternativ.

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    Aniiee skrev 2020-05-25 14:05:49 följande:
    Det stämmer. Zeta har till och med färgkodat sina olivoljor, Silverkork för matlagning, guldkork för smaksättning och svart för det där extra där olivoljan nästan är huvudnumret.

Den för matlagning, är det den som är utspänd med raps ibland?
    Eller vilken typ sav olivolja är det som är utspädd, pratar inte om de som är märkta som multiolja på framsidan.
    Frågar för aldrig engagerat mig i frågan på området, eller hur man gör skillnad på dom.

• klyban
    Aniiee skrev 2020-05-25 15:57:30 följande:
    Om olivoljan är utblandad med rapsolja så ska det stå väldigt tydligt på flaskan. Är det bara olivolja brukar det vara från äldre oliver (senare skörd) eller så är den raffinerad eller blandade oliver. Hur just Zeta gör vet jag faktiskt inte.
    Oki, fick uppfattningen att man försökte halvdölja detta på de allra billigaste olivoljorna.
Svar på tråden Jag vill sluta med flytande margarin!