Anonym (det går.) skrev 2020-05-23 10:30:20 följande:
Nej, det är inte försent nu. Sätt er i lugn och ro och prata om det. Säg att du förstår att han tänker på sitt/ert/ditt bästa vad gäller dina kläder, men att du inte håller med. Berätta att du vill vara friare när det gäller vad du har på dig, och att du framöver önskar att han inte kommenterar dina kläder. Gör han ändå det så är det du som avgör vad du vill ha när du går ut. Säg att han är stark om han vågar ha en stark kvinna :)
Du kan ju om du vill försöka ta reda på vad det verkligen handlar om. Är det hedersrelaterat? Skäms han inför vänner och familj? Då handlar ju allt om honom, inte om dig. Hur klär sig hans vänners fruar och flickvänner? Finns det någon han gillar vars fru klär sig som du skulle vilja göra? Ta upp dem som gott exempel.
Om han säger att du inte får gå ut, och du gör det ändå, vad händer? Låser han dörren och vaktar så du inte kan? Hotar han dig med något? Slår han dig? När du kommer hem efter att ha haft "fel" kläder, vad händer?
Pratade med honom nu och precis som jag misstänkte hade jag lika gärna kunnat prata till en vägg. Funkar inte.
Han är inte jättesocial men fruarna till männen han umgås med så klär sig vissa som jag gör, och andra mer lättklätt. Då menar jag t-shirt, långärmad tröja utan kofta som täcker rumpa, klänning som slutar lite ovanför knäna osv. Han brukar säga att han inte fattar hur deras män tillåter dem klä sig sådär, men sedan inget mer med det. Han lägger sig inte i andras förhållanden/klädsel.
Jag vet inte, vill inte testa.
Men troligtvis bråk om det bara är klädseln jag vill ha på mig nu, dvs jeans, tröja, lång kofta som han börjat tycka inte är ok. Skulle jag skippa koftan t.ex så hade det blivit värre än bara bråk.
Inser nu att det låter jättehemskt när jag skriver om honom. Han är verkligen en bra och kärleksfull man som gör allt för oss. Hans generella syn på kvinnor är inte direkt det bästa, det vet jag, men det är så mycket annat som överväger. Bara just det här jag inte gillar och inte orkar med mer, men verkar inte som att det kommer lösas ändå då han inte inser problemet. Men tack iallafall för tips.