• Syrsan

Gravid + migrän?

Hade betydligt fler migränanfall (med aura) under graviditeten. Första fyra månaderna hade jag kring två anfall i veckan. Till slut gick jag till en sjukgymnast och fick regelbundet akupunktur vilket gjorde min migrän mycket bättre! Synrubbningarna kunde fortfarande dyka upp, men följdes inte upp av någon huvudvärk.

• Syrsan
    Frisko skrev 2020-06-13 10:23:57 följande:

Vad glad jag blev att jag hittade denna tråd! Trodde seriöst att jag var helt ensam om det här!

Jag har inte haft problem med huvudvärk eller migrän tidigare i mitt liv. Idag är jag i vecka 12 (11+1), men i vecka 9 så startade huvudvärken från helvetet, en huvudvärk som jag aldrig har varit med om tidigare. Det var inte alls som en vanlig huvudvärk utan en riktig sprängvärk som varade i 5-10 minuter och sedan så försvann det som inget hade hänt. Och nu sedan 1 vecka tillbaka (vecka 11) så har jag börjat få någon slags ögonmigrän där jag förlorar lite utav min syn i ungefär 30-45 minuter. Tappar även talförmågan lite efteråt. Sedan kommer synen tillbaka men då har mina ögon ansträngt sig så mycket att all min energi är borta och jag måste sova! Migränen får jag nu var 3-4e dag.

Det som gör mig så himla orolig är att när jag ringer BM eller träffar BM, så är det ingen som nämner att det är normalt, vilket leder till att jag känner mig enormt ensam i dethär. Det finns heller inte så mycket information om detta.

Nejdå, du är inte ensam om det här helvetet.

Är nu tidigt gravid och har mellan 2-4 anfall i veckan med synrubbningar, sprängande huvudvärk, illamående och magvärk som följd. Så jobbigt när man inte berättat för någon om graviditeten och helt enkelt måste låtsas som ingenting. Har gett mig själv tillåtelse att äta något onyttigt de dagar jag har migrän för att få lite tröst. Sen sätter anfallen alltid igång mitt sötsug.

Pratade med en läkare i veckan som snabbt konstaterade att migränen oftast blir bättre när man är gravid...jo, svarade jag, men jag tillhör den lilla kategorin som får den sju resor värre när jag är gravid.

Hoppas tiden gör att din migrän bli bättre!
Svar på tråden Gravid + migrän?