• SweetJune

Inskolning vid 15.5 mån eller 19 mån? Har syskon på förskolan.

Hej!

Vår trea ska skolas in i oktober när han är 15.5 månad. Vi ville skola in i januari men det var oktober eller maj som gällde. Vi kan dock betala avgiften o skola in senare. Vår son har en storasyster som går på förskolan. Hade ni skolat in vid 15.5 mån o låta honom gå tre dar per vecka 9-14 eller vänta till januari när han är drygt 19 mån?

Trevlig helg!

• Svar på tråden Inskolning vid 15.5 mån eller 19 mån? Har syskon på förskolan.
  • Anonym (Mamma)

Jag hade väntat till januari. Det finns ingen anledning att skynda på med det om ni har möjlighet att välja.

• Ellie

Om han i januari direkt måste börja med långa dagar tex 8-16/17 hade jag satsat på lugnare inskolning i oktober. Det beror förstås också på hur han är som person. Väldigt intresserad av andra barn? Blyg, ledsen, mammig/pappig? Om han skulle trivas på förskolan tror jag en mjukstart med få, korta dagar i veckan är bättre. Om det däremot är möjligt med korta dagar även i januari tycker jag ni kan vänta tills dess.

• Fröken W

Om jag haft möjlighet så hade jag skolat in så sent som möjligt. Inte för att förskolan är dålig för barn men den är inte lika bra som att vara hemma med sina föräldrar. Särskilt inte när man är så liten.

• SweetJune

Tack jag uppskattar att ni tog er tiden och svarade.

Vi tänkte ha kortare dagar från januari också. Senast till 15. Oktober känns så nära o kommer nästan precis säkert ha lärt sig gå. Min äldsta son började gå vid 14 mån. Tycker dock synd om storasyster 3.5 år då storebror börjar förskoleklass o försvinner så har hon väntat på minstingen men de går ändå inte på samma avdelning o kan hämta henne tidigare istället.

• cosinus

Min yngsta började vid 15 månader för vi hade inte valet att börja i januari utan mitten på oktober var det senaste vi kunde förhala det till. 

Det gick bra, hon hade det bra på förskolan, en superlyxig tillvaro där det bara var hon och en annan 1-åring. Resten var äldre så hon hade alltid en famn att sitta i.

Dock hade hon under hösten ingen som helst egen glädje av förskolan, ingen plan utan existerade bara. En bra existens för all del...

Efter jul, när vi hade velat skola in, så hade hon direkt en plan, sprang och ville leka med saker och fick ut något av att vara där.

Så ja, hade jag fått välja hade jag väntat, nu fick jag inte det och det gick absolut ingen nöd på henne så heller. Men jag hade fortfarande valt januari om jag hade fått chansen att välja igen.

• SweetJune
    cosinus skrev 2020-05-15 15:13:22 följande:

Min yngsta började vid 15 månader för vi hade inte valet att börja i januari utan mitten på oktober var det senaste vi kunde förhala det till. 

Det gick bra, hon hade det bra på förskolan, en superlyxig tillvaro där det bara var hon och en annan 1-åring. Resten var äldre så hon hade alltid en famn att sitta i.

Dock hade hon under hösten ingen som helst egen glädje av förskolan, ingen plan utan existerade bara. En bra existens för all del...

Efter jul, när vi hade velat skola in, så hade hon direkt en plan, sprang och ville leka med saker och fick ut något av att vara där.

Så ja, hade jag fått välja hade jag väntat, nu fick jag inte det och det gick absolut ingen nöd på henne så heller. Men jag hade fortfarande valt januari om jag hade fått chansen att välja igen.

Tack Cosinus för att du delar med dig, det hjälper. Jag tror det blir samma för min pojke och ska prata om att få ändra till januari.
  • Ellie
    SweetJune skrev 2020-05-15 15:07:48 följande:
    Tack jag uppskattar att ni tog er tiden och svarade.
    Vi tänkte ha kortare dagar från januari också. Senast till 15. Oktober känns så nära o kommer nästan precis säkert ha lärt sig gå. Min äldsta son började gå vid 14 mån. Tycker dock synd om storasyster 3.5 år då storebror börjar förskoleklass o försvinner så har hon väntat på minstingen men de går ändå inte på samma avdelning o kan hämta henne tidigare istället.
    Då skulle jag välja att vänta. Jag tror att lillebror tjänar mer på att vara hemma några månader till än vad storasyster vinner på att han är på förskolan. Hon blir allt äldre och kommer klara sig bra på egen hand. Med tanke på att det kommer kunna vara korta dagar även i januari ser jag inte poängen med några månader tidigare start.

Jag tyckte synd om vår lillasyster när storasyster slutade förskolan, men de var ändå på olika avdelningar och för lillasyster gick det trots allt bra att vara kvar själv. Försök få det till något "lyxigt" att få vara den enda som får lov att gå och ha roligt på förskolan.
  • SweetJune
    Ellie skrev 2020-05-15 15:32:40 följande:

Då skulle jag välja att vänta. Jag tror att lillebror tjänar mer på att vara hemma några månader till än vad storasyster vinner på att han är på förskolan. Hon blir allt äldre och kommer klara sig bra på egen hand. Med tanke på att det kommer kunna vara korta dagar även i januari ser jag inte poängen med några månader tidigare start.

Jag tyckte synd om vår lillasyster när storasyster slutade förskolan, men de var ändå på olika avdelningar och för lillasyster gick det trots allt bra att vara kvar själv. Försök få det till något "lyxigt" att få vara den enda som får lov att gå och ha roligt på förskolan.

Tack så mycket, det var bra tips
Svar på tråden Inskolning vid 15.5 mån eller 19 mån? Har syskon på förskolan.