Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Respiratorvård vid covid-19 gör mer skada än nytta

Coccolina skrev 2020-05-13 19:49:44 följande:
    Det finns många som inte vill ha livsuppehållande åtgärder för de känner att det gör mer skada än nytta, eller att de känner att de hellre riskerar döden än konsekvenserna. Det betyder i slutändan inget. Man lägger som sagt var inte personer i respirator om det inte behövs och man tar bort dem från det så snabbt som går. Ju längre du ligger desto större risker för komplikationer och att du inte klarar det. Du får syre om du har halvdålig syresättning, du själva inte och läggs i respirator! Det skulle vara som om man amputera för nageltrång. Du amputera för att du måste inte "uti fall att". Samma sak med respirator!

Sen så kan man ju aldrig veta med säkerhet det är lätt att vara efterklok! Men bara för att en person som man ville sätta i respirator överlevde utan betyder inte att de flesta gör det, i Sverige är dödligheten för de som hamnar i respirator väldigt låg, detta för att man väger samman många saker innan man lägger någon i respirator!

Det finns personer som klassats som hjärndöda, familjen har inte velat stänga av maskinerna trots att de får höra att det inte finns något hopp, de flesta som hamnar i den situationen dör i slutändan ändå, men några få hämtar sig, det betyder inte att man skall hålla alla som blir hjärndöda vid liv för de flesta överlever inte... Så ja vissa som klassas som att de behöver respirator kan överleva utan men de flesta gör det inte.

Som sagt vi kommer lära oss mer med tiden, men att hamna i respirator är farligt och kan ge grava konsekvenser är inget nytt utan något välkänt och gäller oavsett anledning till att du hamnar där!
    Visst, men det finns ju också saker som avviker från hur det brukar vara med det här viruset. Den ger ju inte i alla lägen samma situationer som andra sjukdomstillstånd. Dvs. egentligen varierar det ju förstås och inga två sjukdomstillstånd är likadana. 

Läkare har ju redan lite tidigare märkt att viruset beter sig lite annorlunda än vad man förväntade sig, t.ex. också att folk blev så plötsligt sämre och att det inte märktes så lätt. 
  • AndreaBD
    Feminina skrev 2020-05-13 22:01:45 följande:

Som tur är skiljer sig Sverige från flertalet andra länder.
    www.aftonbladet.se/nyheter/a/zGJzGw/80-procent-overlever-intensivvarden-pa-karolinska-hoppfullt

Vad bra! Det låter ju positivt. Det var ju inte så bra resultat i England och USA heller (där dog ju också hälften), så det var inte bara Kina där det gick dåligt. 

Och det är ju jättebra om man provar att klara det på annat sätt om man bedömer att någon inte klarar respirator. 

Jag tänkte, det kan vara bra att uppmärksamma ämnet lite, eftersom många människor verkar vara lite misstänksamma och tror att man kanske "sorterar ut" dem gamla och sjuka för att de inte behandlas på IVA. Men det kan ju faktiskt vara så att man gör det som är bäst. 
  • AndreaBD
    Coccolina skrev 2020-05-14 01:25:47 följande:

Ändrar ju inte det faktum att respiratorvård alltid är en risk... och inte heller det faktum att det är svårt att förutsäga vad som är bäst att göra utan man får gå på vad man tror är bäst och i Sverige har vad jag läst nästan ingen som hamnat i respirator dött. De som dött har varit på intensiven men för illa däran för att kopplas upp. Har en kollega som nyss kom hem, hen var i bra skick innan hen blev sjuk. 4 dagar i respirator och hen är tvungen att gå i terapi för att börja gå ordentligt igen och har fått rullator och allt... En sportig människa i bra form, hade hen inte varit i så bra skick hade hen kanske inte klarat respiratorn... och då hen inte kunde syresätta sig själv alls hade hen dött om hen inte sattes i respirator. 

Så tro mig. Man sätter inte folk i det i onödan här i Sverige.  

Det låter bra.  Nej, jag brukar inte tro så lätt att de inte skulle göra sitt bästa. Det gör de säkert. Jag tänkte väl mer, att jag hoppas de hinner ta till sig det som händer runt om i världen, för man lär sig ju nytt om viruset varje dag.  Och först kom ju tyvärr uttalanden av läkare som tyckte det var en bra idé att lägga folk i respirator i ett tidigt skede. 
  • AndreaBD
    Coccolina skrev 2020-05-13 19:49:44 följande:
    Det finns många som inte vill ha livsuppehållande åtgärder för de känner att det gör mer skada än nytta, eller att de känner att de hellre riskerar döden än konsekvenserna. Det betyder i slutändan inget. Man lägger som sagt var inte personer i respirator om det inte behövs och man tar bort dem från det så snabbt som går. Ju längre du ligger desto större risker för komplikationer och att du inte klarar det. Du får syre om du har halvdålig syresättning, du själva inte och läggs i respirator! Det skulle vara som om man amputera för nageltrång. Du amputera för att du måste inte "uti fall att". Samma sak med respirator!

Sen så kan man ju aldrig veta med säkerhet det är lätt att vara efterklok! Men bara för att en person som man ville sätta i respirator överlevde utan betyder inte att de flesta gör det, i Sverige är dödligheten för de som hamnar i respirator väldigt låg, detta för att man väger samman många saker innan man lägger någon i respirator!

Det finns personer som klassats som hjärndöda, familjen har inte velat stänga av maskinerna trots att de får höra att det inte finns något hopp, de flesta som hamnar i den situationen dör i slutändan ändå, men några få hämtar sig, det betyder inte att man skall hålla alla som blir hjärndöda vid liv för de flesta överlever inte... Så ja vissa som klassas som att de behöver respirator kan överleva utan men de flesta gör det inte.

Som sagt vi kommer lära oss mer med tiden, men att hamna i respirator är farligt och kan ge grava konsekvenser är inget nytt utan något välkänt och gäller oavsett anledning till att du hamnar där!
    Jo, jag förstår. Jag tänkte mer att man får vara lite uppmärksam om det kanske är något som fungerar helt annorlunda än vanligt, nåt som är typiskt för det här viruset. Man undrade ju ett tag varför Tyskland hade så få döda. Och då var det någon professor på ett sjukhus i Hamburg som sa att det nog är för att de lägger folk i respirator i ett tidigt skede, innan de blir för dåliga för att dra nytta av det. 

Och då tänker man: Vad bra. Varför gör de inte så här då? För att vi har för få IVA -platser? Och nu säger de motsatsen!  Egentligen tycker jag också nu att det låter vettigare att inte lägga folk i respirator i onödan. Men det vore ju bra om åtminstone läkarna visste, vilket som är bäst nu. 
  • AndreaBD
    sextiotalist skrev 2020-05-14 09:02:17 följande:
    Många är inte medvetna om att respiratorbehandling är väldigt krävande för kroppen.

Är personen skör från början så är det inte alls säkert att personen klarar det utan stora men för kroppen.
    Jo, så är det. Jag var medveten om det, men inte om att risken att dö skulle vara större med respirator än utan. Fast, det verkar ju inte riktigt säkert att det är så. 
  • AndreaBD
    Kjell2 skrev 2020-05-14 10:11:43 följande:

Och vi kommer säkert i december kunna konstatera att om vi haft den kunskapen nu skulle vi kunnat rädda flera från död och biverkningar.

Min farmor fick på 60-talet cancer och fick väldigt bra behandling enligt vad man viste och kunde göra då och hon dog ändå. Idag går det att bota väldigt nästan alla med den cancerformen. Betyder det att läkarna på 60-talet gjorde fel och behandlade henne fel?

Jo, jag vet. En av mina direkta förfäder dog i blindtarmsinflammation 1925. Det är ju så att medicinen utvecklas framåt. Apropå cancer så verkar mitt ex ha tillfrisknat ifrån lungcancer med metastaser. Det trodde man inte heller. 

Det kanske är det att det där viruset ju även kan ge ganska lätta symptom eller t.o.m. inga alls hos många. Då tänker man ju att man kanske kan göra något åt övriga också. 
  • AndreaBD
    Kjell2 skrev 2020-05-14 10:07:20 följande:
    Bäst för vem då, en multisjuk 80-åring, en 20-åring med diabetes, en kraftig överviktig 50-åring eller en helt normal 40-åring? Någon som kommer in sent och i väldigt dålig skick till sjukvården eller en med bara minder symtom?

Ny sjukdom innebär att vi hela tiden lär oss om hur olika behandlingar funkar, risker, biverkningar. Som tur är finns det inom sjukvården rätt väletablerade internationella nätverk för att dela erfarenhet och data.

Hur vi behandlar idag skiljer sig från hur vi behandlade i mars och kommer skilja sig från hur vi behandlar i september.
    Jo, tyvärr. Men man kan ju åtminstone sträva efter att lära sig snabbt. ;)
  • AndreaBD
    Disa35 skrev 2020-05-14 10:33:48 följande:
    Håller med, det ser väldigt bra ut. Fast man får komma ihåg att IVA-vård inte nödvändigtvis betyder respirator - det kan betyda att man bara ligger under extra uppsikt (som någon annan redan har skrivit i tråden).
    Ja, och då är det svårare igen att jämföra med studier där de bara har utgått ifrån dem som var intuberade. 
  • AndreaBD
    Feminina skrev 2020-05-14 12:14:16 följande:
    Förlåt för OT!
    När du ändå nämnde det vill jag bara passa på och fråga om du hört mer om
    coronajuka som inte uppvisar några symtom?

Har det konstaterats att det finns många, eller är det endast uppskattningar? Har de testat och fått positiva svar trots att personerna saknar symtom? Det vore intressant att veta. Jag har tyvärr inte lyckats hittat så mycket info om det.
    Mitt intryck är att de inte alls är överens när det gäller det. Nu verkar man vara inne på att, WHO igår, att inte så många har haft det, som man har trott. Man hade räknat med många asymptomatiska smittade. Men de gjorde någon studie där det inte alls var så. Det var bara det senaste. Kanske ändras det inte också...
  • AndreaBD
    Michael 310 skrev 2020-05-14 12:26:09 följande:
    Nej risken är inte större att dö om du ligger i respirator än om du inte gör det. Min sambo jobbar på Iva på ks, de flesta av deras patienter skulle inte överleva utan respiratorn. Om man hamnar i resp så är det för att man inte kan andas själv eller med de andra hjälpmedel de har, masker grimmor mm. Det är liksom sista steget när de andra alternativen inte fungerar.
    Visst, så är det generellt. Men det kan ju alltid hända att det kommer någon virus, någon sjukdom då det inte är så. Och om någon säger sig ha sett att det verkar inte fungera bra, så är det ju bra att kolla vad orsaken är. 
  • AndreaBD
    Kjell2 skrev 2020-05-14 11:34:49 följande:
    Är rätt övertygad om att det sker. Få saker som läkare och andra inom vården  ogillar som när patienter dör eller far illa.

Det finns också en lång historia av att dela med sig av information, ta åt sig vad andra har gjort, dokumentera mm. Men kanske inte så mycket via Reuters och SR utan andra nätverk som Medline
    Jo. Man får hoppas att de hinner läsa allt också. :) 
  • AndreaBD
    Michael 310 skrev 2020-05-14 12:58:55 följande:
    Fast alternativet till att inte lägga patienterna i respirator är oftast att de slutar andas. Vilket brukar vara ganska dåligt för hälsan.
    Men så länge det inte är säkert att de slutar andas, kan man väl försöka utan? Om det nu är så att det är bättre sammanlagt.
  • AndreaBD
    Feminina skrev 2020-05-14 13:30:45 följande:

Jag hittade en relativt ny informatIon om överlevnad på IVA, och varför det kan skilja mellan olika länder. Det verkar råda lite osäkerhet kring om siffrorna kommer bestå, och om skillnaden mellan länder också kan utgöras av att man inte låter äldre respiratorbehandlas I Sverige.

https://translate.google.se/translate?hl=en&sl=sv&u=https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/05/for-tidigt-att-uttala-sig-om-overlevnad-i-intensivvarden/&prev=search

Jag får inte länken att fungera, även om jag tar bort google translate. Hur gör man?
  • AndreaBD
    Fillibom skrev 2020-05-14 14:22:07 följande:
    Man lägger inte någon i respirator om det inte är absolut nödvändigt, när personen inte ens med extern tillförsel av syrgas kan syresätta sig så att det inte är risk för att hjärnan och andra vitala organ skadas av syrebrist - då är respirator sista alternativet.

På IVA kan man få väldigt mycket olika slags vård långt innan respirator är aktuellt. IVA betyder först och främst att man är kontinuerligt uppkopplad mot massor av olika apparater som mäter allt möjligt i ens kropp och att det hela tiden sitter sjuksköterskor och övervakar apparaterna (i ett annat rum kan de kolla på många personers mätare samtidigt så det sitter inte en personal vid varje patient). 
    Jo, det är klart. 
  • AndreaBD
    Det var ju intressant. Tack.  

Det är ju såna små-knep som kan vara bra:

"En viktig lärdom så här långt är att patienter kan bli mycket bättre syresatta bara genom att ligga i bukläge.

? Det är något som vi sett fungerar väldigt bra, även på vakna patienter. Vi rekommenderar alla patienter hos oss som inte ligger sövda att försöka ligga i framstupa sidoläge eller bukläge, om de orkar. Då slipper vi kanske söva och lägga dem i respirator, säger Marcus Brynolf."

Det här har tyska läkare också sagt:

"? De här patienterna är oerhört trombosbenägna. Det är till exempel vanligt med lungembolier. Patienterna får blodförtunnande läkemedel i mycket högre dos än vi vanligtvis ger, säger Marcus Brynolf."

• AndreaBD
    Ällingen skrev 2020-05-14 19:41:19 följande:
    De allra flesta nedsövda patienter läggs i bukläge, i upp till 16 timmar. Dom vakna får hjälp med att lägga sig i framstupa sidoläge, så gott det går. Inte bara covidpatienter som läggs i bukläge. Även andra opererade patienter som får problem med respirationen läggs så också.
    Okej. Men nu var ju tanken att man skulle göra det så att de inte behöver läggas i respirator och då behöver de ju inte sövas ner heller? 
  • AndreaBD
    Ällingen skrev 2020-05-15 10:12:40 följande:
    Jag kan inte ligga helt och hållet på magen, men däremot i stabilt sidoläge. Men att ligga så i flera timmar fixar inte min rygg. På covid-iva pallar man upp med kuddar och täcken så patienten kan få en så skön liggställning som möjligt. Men dom är många som inte klarar av det heller. Många har cpapmask på sig också och det gäller bara att hitta en skön och bra ställning för dom.
    Hm. Jag kan tänka mig att det blir svårt för ryggen, men det kan man ju jämna ut med kuddar och täcker som du säger. 
  • AndreaBD
    Ällingen skrev 2020-05-15 10:46:42 följande:
    Ja, och korta stunder att ligga så över dygnet är ju bättre än inga alls.

Läste på Omni att Karlskrona ska testa att lägga covidpatienter i deras tryckkammare. Ska bli intressant att följa =)
    Man får hoppas att det inte är allt för riskabelt.....
Svar på tråden Respiratorvård vid covid-19 gör mer skada än nytta