Inlägg från: Mortiscia80 |Visa alla inlägg
  • Mortiscia80

Hjälp mig med stökig 8-åring

Vad säger barnet själv om sitt beteende, vad det beror på, hur det trivs i skolan osv?

• Mortiscia80

Ja det kanske är så enkelt som att det behövs studiero :) Men du skriver "stökig", på vilket sätt? Stygg mot andra, springer omkring i klassrummet, är högljudd och allmänt spattig eller på vilket sätt? Jag förstår inte riktigt varför skolan vill ta till en specialpedagog i så fall, vad som är syftet med det.

• Mortiscia80
    Itsbarbiebitch skrev 2020-05-12 22:10:37 följande:

Barnet gör ljud på lektionerna Ibland. Sitter och skruvar på sig, kryper en runda på golvet. Söker uppmärksamhet hos de andra. Struntar gärna i arbetsuppgifterna. Bara lat och bekväm gissar jag. har så svårt att komma på vad detta beror på, barnet är friskT och mår bra i övrigt. Känns som

Detta blivit en ond cirkel att barnet blivit klassens svarta får lite grann och att detta börjar förväntas, att utrymme ges till lite stök?. Hur ska vi bryta detta :/ kan ju inte göra mer än att prata med barnet och det har jag gjort i några månader nu...

Jag var lite sån de första åren av skolan för jag hade jättetråkigt. Jag har alltid tyckt om skolan, men jag hade inget att göra! Pluggade ut varenda bok de gav mig, var klar med uppgifter på nolltid. Fick inte gå vidare till nästa års material! Trrrrråkigt. Så det är inte alltid lathet, ditt barn kanske är understimulerat.

Jo sedan blandade jag ihop de där spec-människorna. En speciallärare är en sådan som arbetar direkt mot ditt barn (med egen undervisning alltså) medan en specialpedagog är till för att stödja lärarna i hur de ska bemöta ditt barn, och de behöver inte ens träffa barnet för det.
  • Mortiscia80
    AndreaBD skrev 2020-05-13 13:45:42 följande:
    Nej, även specialpedagoger jobbar oftast direkt med barnen. Det är bara en lite längre utbildning. 
    Inte på vår skola iaf. Där är det strängt tillsagt att specpedagog endast arbetar mot lärarna, inte mot eleverna. Det kanske är olika på olika skolor?
Svar på tråden Hjälp mig med stökig 8-åring