• Disa35

Vi som är positiva till Sveriges hantering av pandemin

Den här tråden är för oss som är positiva till Sveriges, och flera andra länders, hantering av Covid-19. Det finns nämligen flera fördelar med "lagom-vägen", jag tycker personligen att Sverige har gjort ett förbannat bra jobb under omständigheterna och jag tycker också att det hedrar vår regering och våra myndigheter att de följer lagen även nu.

• Svar på tråden Vi som är positiva till Sveriges hantering av pandemin
  • Disa35
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-05-11 14:08:12 följande:

Om herr Tegnell har rätt i den här artikeln så beror det garanterat på hur man hanterat corona i Sverige. Våra grannländer som skrutit med otroligt låga siffror pga starkare isolering förväntas få enorma toppar längre fram i höst istället. Det ska bli "intressant" att se hur allt kommer att sluta.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8mMVxA/tegnell-kan-avta-till-sommaren?fbclid=IwAR1srO4uOgq7SQESWIVMMH3RyCQgOEBrh7gpO6IeyehtCTYKWdpsCZ2KnHI

Det som står i artikeln verkar rätt så hoppfullt, måste jag säga.
    Och om man lyfter blicken från Stockholm och tittar på landet som helhet, ser det bra ut - på sina håll till och med väldigt bra - så något borde ju vara rätt med vår strategi.
  • Disa35
    Anonym (bra val) skrev 2020-05-11 21:30:06 följande:

Jag håller fullständigt med om att Sverige valt en bra väg. Ingen kan veta vad som är bäst, men jag tvivlar starkt på att nedstängning är vägen framåt. Jag önskar att folk varit lite bättre på att följa riktlinjer, men samtidigt sitter jag och hoppas att vi snart skall ha haft så många smittade så att antal fall avtar (vilket faktiskt verkar ske nu).
    Även om våra grannländer haft mycket färre fall, så ökar trots deras siffror dagligen, om än långsamt. Till och med Finland som haft väldigt nedstängt med få fall från början har en kurva som sakta stiger.
    www.aftonbladet.se/nyheter/a/y3rdeA/coronaviruset-har-ar-de-senaste-siffrorna

Om man tittar på hela landet så är folk ganska bra på att följa råden, annars hade vi haft jätteproblem i t ex Skåne och Göteborg också, det är jag fullständigt övertygad om.
    Sedan tycker jag att det är jättebra att regering och myndigheter har följt lagen även nu, även om det inte har varit så populärt, för det är precis så det ska gå till i en demokratisk rättsstat. Det inger förtroende, tycker jag.
  • Disa35
    Anonym (olle) skrev 2020-05-11 19:33:13 följande:

hoppas att du slipper få tråden förstörd så som påven fick, den tråden utsattes för hostile take over väldigt snart efter att den startades

Risken finns, men det här är ett öppet debattforum så det får man räkna med.
  • Disa35
    Anonym (olle) skrev 2020-05-12 07:55:52 följande:
    svante på msb sa senast igår att folk ändrat sitt beteende från att följa rekommendationerna till att i minskad grad följa rekommendationerna så verkar väl tidigt att klappa sig på axeln
    Disa35 skrev 2020-05-12 06:31:16 följande:
    Risken finns, men det här är ett öppet debattforum så det får man räkna med.
    folk har svårt att hålla sig till reglerna både här och annars alltså
    Gällde det Stockholm eller hela landet?
    För även om det är för tidigt att ropa hej, så tycker jag ändå att det ser bra ut i Sverige som helhet, och det måste ju bero på någonting.

Jodå, jag vet att det är djungelns lag som gäller här och att folk häver ur sig saker de aldrig skulle drömma om att säga till någon öga mot öga.
  • Disa35
    Anonym (olle) skrev 2020-05-12 09:05:57 följande:
    hela landet

var får du din information från då, om du inte ser på presskonferenserna?
    Jag tittar på statistiken på FHM:s hemsida, och så pratar jag varje dag med föräldrarna hemma i Sverige. De ser på nyheterna varje kväll, så de är en ganska bra nyhetskälla.
  • Disa35
    Anonym (bra val) skrev 2020-05-12 09:28:37 följande:
    Ja, visst var det en risk, när vi inte visste så mycket om sjukdomen. Jag skulle tro att det ändå var en väl avvägd risk med beaktande att vaccin inte på något rimligt vis skulle kunna framställas och massproduceras inom åtminstone ett års tid. Hade sjukdomen visat sig vara ännu mer aggressiv antar jag att man stramat till reglerna, men även detta borde vara en kalkylerad risk - att orsaka så lite skada som möjligt. Det var någon som postade en länk om riskanalys i en annan tråd. Skall se om jag kan hitta den.
    Jag tror att du är inne på något där - hade sjukdomen drabbat t ex barn eller vuxna i arbetsför ålder hårdare hade man nog gjort på ett annat sätt.
    Och vi ska inte glömma bort att vår lagstiftning inte medger total karantän och liknande hur som helst.

Däremot var det en ordentlig fadäs att man missade att få ut flerspråkig information till de boende på Järvafältet - det tror jag kan ha kostat liv alldeles i onödan.
  • Disa35
    Anonym (J.) skrev 2020-05-12 18:06:10 följande:
    Tack, för att du startade den här tråden:))
    Varsågod Glad
  • Disa35
    AndreaBD skrev 2020-05-13 16:54:34 följande:
    Du pratar med dina föräldrar varje dag? Wow. 

Den andra tråden har tyvärr blivit lite väl negativ, för mycket personangrepp där igen, och den här är förstås lite tam - alla håller ju med. Däremot öppnade jag en ny tråd om något jag hörde igår - nämligen att flera länder har märkt att respirator kanske inte behövs eller att det är t.o.m. skadligt vid covid-19. 
    Javisst.
    Du förstår, jag fick barn för ett år sedan och jag bor utomlands, och sedan kom den här Coronan, så vi har mycket att prata om Glad. Dessutom är båda högutbildade och vana vid källkritik, så de är bra på att förmedla nyheter till mig.

Åh, det kan nog bli liv och rörelse i den här också, men jag tyckte det kunde vara trevligt med en positiv tråd också, för oss som faktiskt är positiva. Det hindrar ju inte att man är kritisk - jag är t ex väldigt missnöjd med hanteringen av Järvafältet (att man inte fick ut flerspråkig information med en gång), för jag tror det kan ha kostat liv i onödan.
  • Disa35
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-05-13 17:00:45 följande:

Det som oroar mig mest är att nu när kurvan ser ut att gå lite åt rätt håll så börjar folk slappna av för mycket så kurvan planar ut över ännu längre tid. Det betyder att vi kommer att ha smittan längre än nödvändigt. Om folk bara kunde hålla sig till rekommendationerna ett par månader till skulle det kunna se riktigt bra ut.

Tyvärr kan du ha rätt - först är man tveksam och vill inte riktigt, sedan anpassar man sig och så fort allt börjar bli bättre så börjar man själv leva som vanligt igen.
    Men vi får väl hoppas att så pass många har varit sjuka så att det inte exploderar - och förstås att vården inte lättar för snabbt på sina restriktioner.
  • Disa35
    FDFMGA skrev 2020-05-13 20:21:14 följande:
    Precis. Dit kom smittan med de taxiförare som körde hem de smittade skidturisterna.
    Du menar att skidturisterna satt och hostade i taxibilar, och sedan tog chaufförerna med sig smittan hem? För det bor nog inte sådär jättemånga Alp- och Thailandsresenärer i Rinkeby-Tensta.
  • Disa35
    AndreaBD skrev 2020-05-13 19:31:33 följande:
    Jag är inte så säker på att det berodde på det. Dvs. det fanns faktiskt information på andra språk, men kanske bara en sorts. Det sas att det inte fanns TILLRÄCKLIGT. Sedan har man ju även pratat med moskeer bl.a.
    Är du säker? Jag har absolut för mig att man sa i början att man hade "glömt bort" Järvafältet och dess invånare, att informationen på flera språk kom först senare och att man pratade med imamer och sådant i samma veva.
    Det här kanske är fördomsfullt, men jag tror att om man hade haft med imamer och föreningsledare från början så hade nyheterna om smittan spridits som en löpeld bland invandrarna - sannolikt ännu snabbare än bland etniska svenskar.
  • Disa35
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-05-13 20:54:43 följande:
    Jag tror inte vi får en explosion men minst att det planar även om det går neråt, i värsta fall en liten liten ökning. Jag tror vi är långt från gruppimmunitet än.

Folk blir rastlösa och då är döden inte lika skrämmande längre, och som en psykolog sa, "det händer ju inte mig"-mentaliteten.
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-05-13 21:01:23 följande:
    https://www.svt.se/nyheter/inrikes/darfor-lyder-vi-inte-rekommendationerna
    Tack, det var ungefär det jag försökte uttrycka fast det gick sådär.

Tror också att just detta att döden plötsligt har blivit en del av allas vardag bidrar mycket till allmän rädsla och frustration - om man ser krasst på det är Corona inte ens i närheten av flera andra smittsamma sjukdomar när det gäller mortalitet.

• Disa35
    AndreaBD skrev 2020-05-14 09:11:20 följande:
    När det var aktuellt, dvs. när de diskuterade det, så minns jag helt säkert att någon av dem ansvariga politikerna sa att det har funnits lite information på dessa språk, men det borde ha funnits mer. 

Sedan kan jag ju också tycka att, om man bor i ett annat land än sitt hemland, och man kan inte språket alls, då måste man ju vara medveten om att det kan komma något jätteviktigt, som man kan missa. Då har man väl åtminstone någon kontakt, vän, bekant, som kan språket och som kan tala om för en? Hur vet de annars ens att de inte bryter mot en massa lagar?  
    Absolut, det egna ansvaret går inte att bortse ifrån - tydligaste exemplet är väl kanske barnaga, som är legio eller åtminstone okej i majoriteten av världens länder, men som är olagligt i Sverige.
    Jag tycker ändå att huvudansvaret vilar på staten som starkare part, och jag tycker att man kunde ha gjort betydligt bättre ifrån sig.
  • Disa35
    FDFMGA skrev 2020-05-14 09:20:36 följande:
    Och det är väl en inte alltför vågad gissning att det därifrån spreds till timvikarierna inom äldreomsorgen i Stockholm.

Gällande hur Sverige hanterade risken för smitttspridning via återvändande skidturister är det inte möjligt att vara anant än mycket negativ, tycker jag.

Men det hindrar inte att man kan vara positiv till den övergripande strategin.
    Det har du rätt i, hanterandet av skidturisterna lämnar mycket i övrigt att önska - men jag kan inte för mitt liv komma på hur man skulle ha gjort istället.

Jag menar, resurserna för att masstesta fanns inte. Och även om de hade gjort det kan man helt enkelt inte sätta folk i karantän hur som helst - man ska i princip veta att den smittade tänker bryta mot reglerna, och smittan i sig måste vara rätt allvarlig. Vår rätt att röra oss fritt garanteras i grundlagen, så det ska mycket till för att kunna isolera någon eller sätta någon i karantän.
    Och Sverige kunde inte ens utlysa undantagstillstånd, så man har inte kunnat tvinga folk att jobba hemifrån eller stängt ner privata företag typ restauranger heller.
  • Disa35
    Anonym (BB8) skrev 2020-05-14 09:51:58 följande:

Hur tänker tråden kring immunitet? Om man inte blir immun av att ha haft Corona utan kan få det gång på gång, hjälper det då att låta viruset spridas mer i början? Läste igen studier kring att man inte verkar utveckla immunitet mot viruset, men det har väl varit det starkaste argumentet till att det är okej med många insjuknade i Corona i Sverige, om jag inte har fel?

TS, dvs jag, tänker såhär:
    Man utvecklar immunitet mot nästan alla virus, även om det finns undantag (HIV t ex, som går ut på att viruset vänder ens eget immunförsvar emot en). 
    Däremot har skyddet mot olika virus olika längd, bl a beroende på hur ofta man utsätts för viruset och hur snabbt viruset muterar.
    Om man ser på det hela historiskt så har mänskligheten existerat i ungefär 200 000 år, trots virus av alla slag och utan tillgång till vaccin. Det hade knappast varit möjligt utan välfungerande immunförsvar.
  • Disa35
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-05-14 11:50:32 följande:
    På så sätt är ju corona lite likt hiv, att immunförsvaret löper amok och tydligen attackerar lite allt möjligt. En mutation kommer vi så klart att se, det här är ju inte första covidviruset och inte sista. Om man ska tro skvallerblaskorna finns det just nu inte mindre än 14 olika mutationer, bara av covid-19.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qLa3VE/ny-rapport-viruset-har-muterat--till-aggressivare-variant
    Det är inte helt ovanligt att kroppen reagerar så på ett helt nytt virus; att immunförsvaret får panik och löper amok. Och det är rätt vanligt att man blir krasslig av vaccin, oavsett om det är syntetiskt eller ofarlig äkta vara.
    HIV är förresten inte ensamt i sin lömskhet, mässling t ex försvagar immunförsvaret rätt rejält det också.
    Men jag tror att man blir immun mot den typ av Covid-19 man har haft, frågan är bara hur länge och om den immuniteten är till hjälp mot andra mutationer än den man själv haft.
  • Disa35
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-05-14 16:05:37 följande:
    Du tänker att man blir immun mot just mutation x? Det resonemanget kan jag tänka mig. Just nu är det lite oroande att läsa om den där undersökningen i Spanien som tycks påvisa att corona har väldigt hög dödlighet. Samtidigt är jag inte helt övertygad innan vi har mycket mer fakta på bordet.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-studie-kan-kullkasta-svenska-strategin
    Logiskt och medicinskt sett borde det vara så; inte blir förskolepedagoger golvade av infektioner för jämnan, även om de brukar vara småsnuviga hela hösten och vintern. Om man däremot inte har barn och inte träffar barn till vardags ligger man pyrt till för bacillerna de bär omkring på.
    Det är inte jag heller, även om det ser mörkt ut - det är så mycket som skiljer länder emellan.
  • Disa35
    Anonym (bra val) skrev 2020-05-14 21:09:02 följande:
    Utgångsläget är inte så viktigt om vi släpper viruset helt fritt. Låt oss säga att R-talet är 2. 15000 smittade har då i endast 9 steg smittat 7,6 miljoner människor. 500 smittade behöver 14 steg för att komma upp i drygt 8 miljoner smittade. 5 steg extra, vilket borde vara gjort på några dagar eller få veckor.

Nu har vi inte en kontinuerlig spridning med R=2. Därtill tror jag man bör lita på en viss immunitet. Vi vet inte hur långvarig, men än så länge finns vad jag vet inte en enda rapport i hela världen om någon som blivit smittad mer än en gång. Det visar att immuniteten åtminstone borde vara några månader.
    När vi kommit upp i en viss mängd smittade finns det färre att smitta, så R-talet minskar. Med 15000 som start kommer man fortare upp i låt oss anta 1 miljon smittade, där spridningen avstannar (det tar ca 6 steg). För 500 personer tar det 11 steg, så är man också uppe i 1 miljon smittade. Pga den (kortvariga?) immunitet som finns kommer spridningen avta redan efter 6 steg där man hade sämre utgångsläge. Med bättre utgångsläge tar det längre tid innan spridningen avtar.

Så tänker jag, men jag är inte epidemiolog :)
    Du tänker väldigt bra tycker jag, även om du inte är epidemiolog Glad

Det var väl i och för sig tal för en månad sedan om lite över hundra friska i Sydkorea som testat positivt ett par dagar efter tillfrisknandet, men det var visst inget att oroa sig för trots allt.
  • Disa35
    Anonym (bra val) skrev 2020-05-15 21:08:56 följande:

Det verkar som om vi eventuellt redan har en viss grundimmunitet i befolkningen. Man har hittat immunceller hos personer som inte varit utsatta för Covid-19, som reagerar på viruset, och man tänker sig att det finns en viss korsreaktion mellan Covid-19 och andra coronavirus. Dvs, om man tidigare haft en "vanlig coronavirusförkylning" kan det innebära att man reagerar med mycket lindrigare sjukdom vid Covid-19 infektion. Man såg dessa immunceller hos 40-60% av oexponerade individer. (Jag uppfattar det som om studien är gjord i Californien)
    www.cell.com/cell/fulltext/S0092-8674(20)30610-3

Håller med föregående talare, det är väldigt goda nyheter.
    Dessutom låter det vettigt, för det är på det viset med en del andra virus; om man har immunförsvar mot virus X och exponeras för virus Y så är halva försvaret redan på plats, så att säga. Förutsatt att virus X och Y liknar varandra förstås.
Svar på tråden Vi som är positiva till Sveriges hantering av pandemin