Inlägg från: Anonym (bra val) |Visa alla inlägg
  • Anonym (bra val)

Vi som är positiva till Sveriges hantering av pandemin

Jag håller fullständigt med om att Sverige valt en bra väg. Ingen kan veta vad som är bäst, men jag tvivlar starkt på att nedstängning är vägen framåt. Jag önskar att folk varit lite bättre på att följa riktlinjer, men samtidigt sitter jag och hoppas att vi snart skall ha haft så många smittade så att antal fall avtar (vilket faktiskt verkar ske nu).
    Även om våra grannländer haft mycket färre fall, så ökar trots deras siffror dagligen, om än långsamt. Till och med Finland som haft väldigt nedstängt med få fall från början har en kurva som sakta stiger.
    www.aftonbladet.se/nyheter/a/y3rdeA/coronaviruset-har-ar-de-senaste-siffrorna

• Anonym (bra val)
    Anonym (Soso) skrev 2020-05-12 09:23:50 följande:
    Men. Om det hade visat sig att sjukdomen varit extremt aggressiv, eller om det kom ett bra vaccin man kunde ta nästa vecka, då hade vår strategi inte varit den bästa. Och det visste man ju inte från början, så visst var det en risk vi tog...
    Ja, visst var det en risk, när vi inte visste så mycket om sjukdomen. Jag skulle tro att det ändå var en väl avvägd risk med beaktande att vaccin inte på något rimligt vis skulle kunna framställas och massproduceras inom åtminstone ett års tid. Hade sjukdomen visat sig vara ännu mer aggressiv antar jag att man stramat till reglerna, men även detta borde vara en kalkylerad risk - att orsaka så lite skada som möjligt. Det var någon som postade en länk om riskanalys i en annan tråd. Skall se om jag kan hitta den.
  • Anonym (bra val)
    Anonym (BB8) skrev 2020-05-14 15:31:02 följande:

Men då undrar jag, smittas man mer efter några månader av en isolering..? Jag menar, OM det nu är så som vi leker med tanken att svenskarna inte blir immuna, så har bara en massa insjuknat i början, men varför skulle det avta? De länder som haft isolering har besparat en del sjukdomsfall, men är det logiskt att tänka att de kommer att smitta MER än svenskarna efter det...? Då har ju andra länder fått ner antalet sjuka. Låt oss säga att t.ex Schweitz har 500 smittade i juni, och Sverige har 15000 (dessa är helt påhittade tal!), smittar inte de 15000 svenskarna fler svenskar än 500 schweitzare smittar andra schweitzare, då de som går runt och smittar i Sverige är så många fler.....? Sen ska alla stanna hemma om de vetat de är sjuka ja, men i praktiken smittar Corona ändå, så jag tänker att logiskt sett smittar fler sjuka fler personer än få sjuka...? Eller?

Om man öppnar upp en isolation långsamt så torde inte smittan explodera med samma (vem vet men logiskt tänkt tänker jag fortfarande att få sjuka smittar färre), men är det det du menar med att andra länder skulle få en massa mer sjukdomsfall om några månader? Att då man inte isolerar sig längre så stiger smittokurvan, och den gör det mer än i Sverige där man inte isolerat sig i samma grad? Jag tänker tvärtom att idén med isolering är att få ner antalet sjuka så de inte kan smitta lika många, i motsats till att alla går runt och smittar varandra hela tiden.

Vi hoppas all på vaccin, men innan dess så...

Jovisst smittar 15000 fler än 500, men det jämnar ut sig på sikt, om viruset är här för att stanna. Några dagar senare är de 500 1000 istället. Sedan är de 2000, 4000, 8000, 16000... såvida man inte kör en lockdown några veckor varannan månad.
  • Anonym (bra val)
    Anonym (BB8) skrev 2020-05-14 20:26:00 följande:
    Bara av intresse alltså, och helt seriöst, varför jämnar det ut sig, om man inte blir immun...? Har inte sverige hela tiden haft fler smittade än de länder som stängt mer...? Exempelvis om vi kollar på nya konstaterade fall. Det kanske visar ungefär hur många som på riktigt har Corona. Jag kan ha fel men rätta mig gärna :) Då sprider det ju sig hela tiden allra mest i Sverige, för sverige börjar med 15000 och Schweitz med 500....

Om vi leker att de siffrorna fördubblas varje dag så hålls sverige hela tiden till högre antal än Schweitz, eller hur? Och varför skulle de liksom sakta av i Sverige men inte i Schweitz, exempelvis....? Det är ju R-talet som man försöker få ner med att stänga ner på olika sätt. Öppnar man upp lite så stiger R-talet troligtvis, men har man aldrig stängt ner så är väl R-talet ganska lika som andra länders då de kommer till samma öppenhetsnivå som sverige, förutom att utgångsläget är högre, fler sjuka på en gång..? Exempelvis att varje sjuk smittar två till. 500 blir då 1000 och 15000 blir 30000, när nummer ett tillfrisknat. Men nu hänger jag inte med var det skulle jämna ut sig. Kanske är för trött men hör gärna hur du tänker :)
    Utgångsläget är inte så viktigt om vi släpper viruset helt fritt. Låt oss säga att R-talet är 2. 15000 smittade har då i endast 9 steg smittat 7,6 miljoner människor. 500 smittade behöver 14 steg för att komma upp i drygt 8 miljoner smittade. 5 steg extra, vilket borde vara gjort på några dagar eller få veckor.

Nu har vi inte en kontinuerlig spridning med R=2. Därtill tror jag man bör lita på en viss immunitet. Vi vet inte hur långvarig, men än så länge finns vad jag vet inte en enda rapport i hela världen om någon som blivit smittad mer än en gång. Det visar att immuniteten åtminstone borde vara några månader.
    När vi kommit upp i en viss mängd smittade finns det färre att smitta, så R-talet minskar. Med 15000 som start kommer man fortare upp i låt oss anta 1 miljon smittade, där spridningen avstannar (det tar ca 6 steg). För 500 personer tar det 11 steg, så är man också uppe i 1 miljon smittade. Pga den (kortvariga?) immunitet som finns kommer spridningen avta redan efter 6 steg där man hade sämre utgångsläge. Med bättre utgångsläge tar det längre tid innan spridningen avtar.

Så tänker jag, men jag är inte epidemiolog :)
  • Anonym (bra val)
    Disa35 skrev 2020-05-15 07:06:27 följande:
    Du tänker väldigt bra tycker jag, även om du inte är epidemiolog Glad

Det var väl i och för sig tal för en månad sedan om lite över hundra friska i Sydkorea som testat positivt ett par dagar efter tillfrisknandet, men det var visst inget att oroa sig för trots allt.
    Tack :)
    Jag tror att de testerna visade att de bar på virusrester som inte kunde orsaka eller sprida sjukdom.

Det verkar däremot som om det finns enstaka (eller många?) personer som får en mycket långdragen variant av Covid-19, där det ev kan vara så att viruset lever kvar mycket länge, och även är smittsamt.
    www.scmp.com/news/china/society/article/3077747/rare-coronavirus-patients-mild-symptoms-long-illness-may-point
  • Anonym (bra val)

Det verkar som om vi eventuellt redan har en viss grundimmunitet i befolkningen. Man har hittat immunceller hos personer som inte varit utsatta för Covid-19, som reagerar på viruset, och man tänker sig att det finns en viss korsreaktion mellan Covid-19 och andra coronavirus. Dvs, om man tidigare haft en "vanlig coronavirusförkylning" kan det innebära att man reagerar med mycket lindrigare sjukdom vid Covid-19 infektion. Man såg dessa immunceller hos 40-60% av oexponerade individer. (Jag uppfattar det som om studien är gjord i Californien)
    www.cell.com/cell/fulltext/S0092-8674(20)30610-3

Svar på tråden Vi som är positiva till Sveriges hantering av pandemin