Anonym (BB8) skrev 2020-05-14 20:26:00 följande:
Bara av intresse alltså, och helt seriöst, varför jämnar det ut sig, om man inte blir immun...? Har inte sverige hela tiden haft fler smittade än de länder som stängt mer...? Exempelvis om vi kollar på nya konstaterade fall. Det kanske visar ungefär hur många som på riktigt har Corona. Jag kan ha fel men rätta mig gärna :) Då sprider det ju sig hela tiden allra mest i Sverige, för sverige börjar med 15000 och Schweitz med 500....
Om vi leker att de siffrorna fördubblas varje dag så hålls sverige hela tiden till högre antal än Schweitz, eller hur? Och varför skulle de liksom sakta av i Sverige men inte i Schweitz, exempelvis....? Det är ju R-talet som man försöker få ner med att stänga ner på olika sätt. Öppnar man upp lite så stiger R-talet troligtvis, men har man aldrig stängt ner så är väl R-talet ganska lika som andra länders då de kommer till samma öppenhetsnivå som sverige, förutom att utgångsläget är högre, fler sjuka på en gång..? Exempelvis att varje sjuk smittar två till. 500 blir då 1000 och 15000 blir 30000, när nummer ett tillfrisknat. Men nu hänger jag inte med var det skulle jämna ut sig. Kanske är för trött men hör gärna hur du tänker :)
Utgångsläget är inte så viktigt om vi släpper viruset helt fritt. Låt oss säga att R-talet är 2. 15000 smittade har då i endast 9 steg smittat 7,6 miljoner människor. 500 smittade behöver 14 steg för att komma upp i drygt 8 miljoner smittade. 5 steg extra, vilket borde vara gjort på några dagar eller få veckor.
Nu har vi inte en kontinuerlig spridning med R=2. Därtill tror jag man bör lita på en viss immunitet. Vi vet inte hur långvarig, men än så länge finns vad jag vet inte en enda rapport i hela världen om någon som blivit smittad mer än en gång. Det visar att immuniteten åtminstone borde vara några månader.
När vi kommit upp i en viss mängd smittade finns det färre att smitta, så R-talet minskar. Med 15000 som start kommer man fortare upp i låt oss anta 1 miljon smittade, där spridningen avstannar (det tar ca 6 steg). För 500 personer tar det 11 steg, så är man också uppe i 1 miljon smittade. Pga den (kortvariga?) immunitet som finns kommer spridningen avta redan efter 6 steg där man hade sämre utgångsläge. Med bättre utgångsläge tar det längre tid innan spridningen avtar.
Så tänker jag, men jag är inte epidemiolog :)