• Undrandee

Progesteronkräm?

Bakpotatis skrev 2020-05-06 09:45:51 följande:

Jag blev gravid på första försöket men fick tyvärr MA som upptäcktes i v 13. Jag har blivit helt besatt av tanken på att bli gravid igen, men det gick inte på första försöket den här gången. Jag är nu inne på min andra cykel och är livrädd att min första graviditet bara var en lyckoträff. Har insett att min lutealfas bara är 10 dagar och är orolig att det kan göra det svårt att bli gravid. Har läst mycket om att progesteronkräm kan hjälpa för att förlänga lutealfasen, har någon av er testat? Funkade det? Finns det något negativt med att testa, även om man inte har konstaterad progesteronbrist? 

Är i samma sits.. MA i november i v.8 och har inte blivit gravid igen sedan dess... min lutealfas är mellsn 9-11 dagar och oroar mig att den är för kort för en graviditet att fästa på.

Vet inte vart man ska vända sig, kan man våga ringa gyn eller blir man bara bortviftad tro??
  • Undrandee
    Anonym (Anonym) skrev 2020-05-06 12:43:32 följande:

Jag har också kort lutealfas, 9-10 dagar. Har dock väldigt lätt för att bli gravid, har varit gravid 7 grr. 5 grr på första försöket, 2 grr på andra försöket. Så jag tror inte att det borde påverka men jag vet inte.

Progesteron kan man väl be att få kolla upp om man bokar ett gynbesök. Jag läste endel om krämen vid mitt första missfall. Jag tror att just med krämen ska man vara helt helt säker på att kroppen ägglossat innan man börjar smörja så att inte kroppen tror att den ägglossat redan och inte ökar sitt egna kroppsliga hormon och LH och gör så att man inte får en ägglossning. Om du förstår vad jag menar... men jag tror den kan öka lutealfasen med några dagar och att man ska sluta när man vill ha sin mens men det viktiga var just att man verkligen visste att man ägglossat så man inte började smörja förtidigt.

Jag vet inte om jag har ÄL ens, det är det som oroar mig. Just nu väntar jag på mens, har 29 dagars cykel oftast, men är inne på dag 32 idag. Har fått flera positiva ÄL tester med nån veckas nellanrum, är uppe i 4 tester nu med positivt resultat! Läst om PCO men ings symtom stämmer in på mig så jag är jätte orolig och fundersam vad det är!
  • Undrandee
    Anonym (tempa) skrev 2020-05-06 13:14:48 följande:

har du funderat på att börja tempa? då ser du när du har ägglossning och kan börja ta progesteron efter ÄL :)

Ja jag började tempa igår. Kanske knasigt såhär mitt i en cykel, men värt att testa :)

Går tempen ner när man haft ÄL, eller hur var det där? :)
  • Undrandee
    Anonym (Anonym) skrev 2020-05-06 13:29:52 följande:

Men vid PCO så har man väldigt oregelbundna cykler och väldigt väldigt långa. Så har du regelbundna cykler som kanske bara diffar ett par dagar så har du med största sannolikhet inte PCO.

Testa digitala ägglossningstest om du nu inte redan gör det. För mig funkar inte stickor, helt missvisande men digitala funkar. Dubbel hormonindikator från clearblue har jag använt, har alltid fått ägglossningsmärtor ca 30 timmar efter den fasta glada gubben. Tempa är också väldigt bra för att se exakt vilken dag du haft ägglossning på då progestronet som stiger efter äl höjer kroppstemperaturen. Men då gäller det att vara konsekvent, tempa varje dag så fort du vaknat och samma klockslag. Då kommer du få stenkoll på din cykel! Jag tempade själv i ca 1 år innan vi ville försöka bli gravida.

Mina cykler är mellan 29-32 dagar alltid så då antar jag att jag har ÄL då? Men kan man inte ha mens utan att ha haft ÄL?

Tempa började jag med igår så får se om det kan hjälpa. Men om jag inte haft någon tempskillnad, har ingen ÄL ägt rum då? Haha, så många frågor :)

Jag kör med CB digitala ÄL tester (dom rosa) men får glad gubbe typ varje vecka någon dag bara, verkar skumt tycker jag.
  • Undrandee
    Anonym (tempa) skrev 2020-05-06 14:07:45 följande:

svarar igen haha, 

men du kan absolut få mens utan att ha haft ÄL, det kallas anovulatoriska cykler, dvs cykler utan ägglossning fast du får ändå mens. jag har haft flera sådana vilket jag kan se eftersom jag tempar (om jag inte hade tempat hade jag ju aldrig märkt att jag inte haft ÄL). men inte så vanligt tror jag

Och om du inte får någon tempskillnad så har du med största säkerhet inte haft någon ÄL :) 

Okej tack för dina tydliga svar! :)

Jag ringde fsktiskt gyn idag och dom kommer ringa mig imorgon, känner mig skeptisk till min ägglossning och hoppas att jag kan få hjälp på något sätt med prover eller så. Känns meningslöst att gå runt såhär i flera månader och känna att något kanske är fel. Idag är en sådan dag då det känns tungt. Jobbigt att barnalängtan tar över hand och gör en nästan desperat :(
  • Undrandee
    Anonym (Anonym) skrev 2020-05-06 14:15:43 följande:

Det låter troligt. Jag tror man får längre cykler än normalt vid utebliven äl. Men det låter ju konstigt att du får glad gubbe varje vecka...?

Om tempen håller sig låg har du inte haft äl. Kan bifoga en av mina gamla grafer när jag vart gravid som exempel. Ska du tempa ska du ha en temp med två decimaler!

Ja jag menar det. Känns inte normalt stt få utslag sådär titt som tätt :/

Bra att se exempel! Nu vet jag ju inte hur min temp legat tidigare i månaden, men igår var den på 36.67 och idag 36.87
  • Undrandee
    Anonym (Anonym) skrev 2020-05-06 14:59:16 följande:

Nej det verkar ju skumt...

Hur ligger du i cykeln nu då? Så hög brukade jag ha efter äl. Men ladda ner appen fertility friend, den är gratis och där kan du skriva in och följa din tempkurva.

Jag är på BIM idag, CD 32 men inga tecken på mens. Har grav.testat med imorse men såg negativt ut :/

Jag har registrerat i FLO appen just nu.
  • Undrandee
    Anonym (tempa) skrev 2020-05-06 16:43:31 följande:

oj det är högt, det brukar jag ligga på i lutealfasen och efter ÄL, så kan ju vara så att du är gravid, eller så har du haft senare ÄL så bim är längre fram :) 

Ja dom flesta ligger lägre har jag också hört. Hoppas att ÄL kom senare, har ju fått endel positiva utslag (haha) och att det förhoppningsvis ändå vart en graviditet. Som sagt, BIM idag och har aldrig gått längre än 32 dagar utan mens...hmm
  • Undrandee
    Anonym (tempa) skrev 2020-05-06 20:23:32 följande:

Ja fortsätt tempa så lär du dig kroppen och slipper fundera på om du haft äl eller inte, då ser du det direkt i appen :) lycka till!

Tack, håller tummarna att vården kan/vill hjälpa mig på något sätt också!
  • Undrandee
    Anonym (tempa) skrev 2020-05-06 20:48:27 följande:

Ja du får uppdatera oss hur det går :)

Det ska jag absolut! :)
  • Undrandee
    Anonym (tempa) skrev 2020-05-06 20:48:27 följande:

Ja du får uppdatera oss hur det går :)

Pratade med gyn idag och som jag trodde bara skakade hon på huvudet mest. Pratade om att alla har 14 dagar mellan mens och ÄL men att vissa månader släpper man inte ägg. Tyckte hon inte fattade vad jag pratade om alls och sa mest att släng ÄL-testerna och kolla efter sekretet istället... hmm lätt när man inte har någe tecken på sekret!?

Slutade med att hon sa jag inte skulle tänka så mycket så kommet både ÄL och mens att bli normalt och att jag kommer bli gravid till sommaren/hösten kunde hon lova.

Happ, så mycket för den oron kände jag efter samtalet :/
  • Undrandee
    Anonym (tempa) skrev 2020-05-07 17:22:31 följande:

men gud vad störande! hatar när de typ bortförklarar ens oro.. kan du inte prova vända dig någon annanstans om du verkligen känner att du vill ha hjälp? :) vi ringde till en privat klinik och har fått ett jättefint bemötande. 

Ja det har du rätt i. Hur hittar man privata? Via google ksnske? :)
Svar på tråden Progesteronkräm?