Inlägg från: Anonym (tempa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (tempa)

Progesteronkräm?

Undrandee skrev 2020-05-06 12:53:37 följande:
    Jag vet inte om jag har ÄL ens, det är det som oroar mig. Just nu väntar jag på mens, har 29 dagars cykel oftast, men är inne på dag 32 idag. Har fått flera positiva ÄL tester med nån veckas nellanrum, är uppe i 4 tester nu med positivt resultat! Läst om PCO men ings symtom stämmer in på mig så jag är jätte orolig och fundersam vad det är!
    har du funderat på att börja tempa? då ser du när du har ägglossning och kan börja ta progesteron efter ÄL :)
  • Anonym (tempa)
    Undrandee skrev 2020-05-06 14:01:18 följande:
    Ja jag började tempa igår. Kanske knasigt såhär mitt i en cykel, men värt att testa :)

Går tempen ner när man haft ÄL, eller hur var det där? :)
    tror du kommer få ut mycket av det! :)

nej tvärtom, du har låg temp fram tills du haft ÄL och stiger dagen efter/några dagar efter du har ÄL. och sen håller sig tempen hög under hela lutealfasen fram till att du antingen får mens eller är gravid :) om du är gravid så kommer tempen fortsätta vara hög 
  • Anonym (tempa)
    Undrandee skrev 2020-05-06 14:04:51 följande:
    Mina cykler är mellan 29-32 dagar alltid så då antar jag att jag har ÄL då? Men kan man inte ha mens utan att ha haft ÄL?

Tempa började jag med igår så får se om det kan hjälpa. Men om jag inte haft någon tempskillnad, har ingen ÄL ägt rum då? Haha, så många frågor :)

Jag kör med CB digitala ÄL tester (dom rosa) men får glad gubbe typ varje vecka någon dag bara, verkar skumt tycker jag.
    svarar igen haha, 

men du kan absolut få mens utan att ha haft ÄL, det kallas anovulatoriska cykler, dvs cykler utan ägglossning fast du får ändå mens. jag har haft flera sådana vilket jag kan se eftersom jag tempar (om jag inte hade tempat hade jag ju aldrig märkt att jag inte haft ÄL). men inte så vanligt tror jag

Och om du inte får någon tempskillnad så har du med största säkerhet inte haft någon ÄL :) 
  • Anonym (tempa)
    Undrandee skrev 2020-05-06 14:20:00 följande:
    Ja jag menar det. Känns inte normalt stt få utslag sådär titt som tätt :/

Bra att se exempel! Nu vet jag ju inte hur min temp legat tidigare i månaden, men igår var den på 36.67 och idag 36.87
    oj det är högt, det brukar jag ligga på i lutealfasen och efter ÄL, så kan ju vara så att du är gravid, eller så har du haft senare ÄL så bim är längre fram :) 
  • Anonym (tempa)
    Undrandee skrev 2020-05-06 20:21:28 följande:

Ja dom flesta ligger lägre har jag också hört. Hoppas att ÄL kom senare, har ju fått endel positiva utslag (haha) och att det förhoppningsvis ändå vart en graviditet. Som sagt, BIM idag och har aldrig gått längre än 32 dagar utan mens...hmm

Ja fortsätt tempa så lär du dig kroppen och slipper fundera på om du haft äl eller inte, då ser du det direkt i appen :) lycka till!
  • Anonym (tempa)
    Undrandee skrev 2020-05-06 20:35:39 följande:

Tack, håller tummarna att vården kan/vill hjälpa mig på något sätt också!

Ja du får uppdatera oss hur det går :)
  • Anonym (tempa)
    Undrandee skrev 2020-05-07 16:01:54 följande:
    Pratade med gyn idag och som jag trodde bara skakade hon på huvudet mest. Pratade om att alla har 14 dagar mellan mens och ÄL men att vissa månader släpper man inte ägg. Tyckte hon inte fattade vad jag pratade om alls och sa mest att släng ÄL-testerna och kolla efter sekretet istället... hmm lätt när man inte har någe tecken på sekret!?

Slutade med att hon sa jag inte skulle tänka så mycket så kommet både ÄL och mens att bli normalt och att jag kommer bli gravid till sommaren/hösten kunde hon lova.

Happ, så mycket för den oron kände jag efter samtalet :/
    men gud vad störande! hatar när de typ bortförklarar ens oro.. kan du inte prova vända dig någon annanstans om du verkligen känner att du vill ha hjälp? :) vi ringde till en privat klinik och har fått ett jättefint bemötande. 
  • Anonym (tempa)
    Undrandee skrev 2020-05-07 19:09:36 följande:
    Ja det har du rätt i. Hur hittar man privata? Via google ksnske? :)
    ja vi googlade bara och tog den som var närmast som vi hört bra om :) 
Svar på tråden Progesteronkräm?