Inlägg från: Anonym (Anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym)

Progesteronkräm?

Jag har också kort lutealfas, 9-10 dagar. Har dock väldigt lätt för att bli gravid, har varit gravid 7 grr. 5 grr på första försöket, 2 grr på andra försöket. Så jag tror inte att det borde påverka men jag vet inte.

Progesteron kan man väl be att få kolla upp om man bokar ett gynbesök. Jag läste endel om krämen vid mitt första missfall. Jag tror att just med krämen ska man vara helt helt säker på att kroppen ägglossat innan man börjar smörja så att inte kroppen tror att den ägglossat redan och inte ökar sitt egna kroppsliga hormon och LH och gör så att man inte får en ägglossning. Om du förstår vad jag menar... men jag tror den kan öka lutealfasen med några dagar och att man ska sluta när man vill ha sin mens men det viktiga var just att man verkligen visste att man ägglossat så man inte började smörja förtidigt.

• Anonym (Anonym)
    Undrandee skrev 2020-05-06 12:53:37 följande:

Jag vet inte om jag har ÄL ens, det är det som oroar mig. Just nu väntar jag på mens, har 29 dagars cykel oftast, men är inne på dag 32 idag. Har fått flera positiva ÄL tester med nån veckas nellanrum, är uppe i 4 tester nu med positivt resultat! Läst om PCO men ings symtom stämmer in på mig så jag är jätte orolig och fundersam vad det är!

Men vid PCO så har man väldigt oregelbundna cykler och väldigt väldigt långa. Så har du regelbundna cykler som kanske bara diffar ett par dagar så har du med största sannolikhet inte PCO.

Testa digitala ägglossningstest om du nu inte redan gör det. För mig funkar inte stickor, helt missvisande men digitala funkar. Dubbel hormonindikator från clearblue har jag använt, har alltid fått ägglossningsmärtor ca 30 timmar efter den fasta glada gubben. Tempa är också väldigt bra för att se exakt vilken dag du haft ägglossning på då progestronet som stiger efter äl höjer kroppstemperaturen. Men då gäller det att vara konsekvent, tempa varje dag så fort du vaknat och samma klockslag. Då kommer du få stenkoll på din cykel! Jag tempade själv i ca 1 år innan vi ville försöka bli gravida.
  • Anonym (Anonym)
    Undrandee skrev 2020-05-06 14:04:51 följande:

Mina cykler är mellan 29-32 dagar alltid så då antar jag att jag har ÄL då? Men kan man inte ha mens utan att ha haft ÄL?

Tempa började jag med igår så får se om det kan hjälpa. Men om jag inte haft någon tempskillnad, har ingen ÄL ägt rum då? Haha, så många frågor :)

Jag kör med CB digitala ÄL tester (dom rosa) men får glad gubbe typ varje vecka någon dag bara, verkar skumt tycker jag.

Det låter troligt. Jag tror man får längre cykler än normalt vid utebliven äl. Men det låter ju konstigt att du får glad gubbe varje vecka...?

Om tempen håller sig låg har du inte haft äl. Kan bifoga en av mina gamla grafer när jag vart gravid som exempel. Ska du tempa ska du ha en temp med två decimaler!

• Anonym (Anonym)
    Undrandee skrev 2020-05-06 14:20:00 följande:

Ja jag menar det. Känns inte normalt stt få utslag sådär titt som tätt :/

Bra att se exempel! Nu vet jag ju inte hur min temp legat tidigare i månaden, men igår var den på 36.67 och idag 36.87

Nej det verkar ju skumt...

Hur ligger du i cykeln nu då? Så hög brukade jag ha efter äl. Men ladda ner appen fertility friend, den är gratis och där kan du skriva in och följa din tempkurva.
Svar på tråden Progesteronkräm?