Anonym (tragiskt) skrev 2020-05-03 04:56:50 följande:
Håller med, detta handlar inte bara om en bortskämd ung vuxen. Det är uppenbart att något inte står rätt till. TS har kanske inte insett det för att hon har haft fullt upp med sina egna barn samt mest uppfattat styvdottern som bortklemad och söndercurlad. Det kan förstås ha bidragit, men detta handlar om något mer. Dock är det ju inte ts ansvar, det är flickans föräldrar som har svikit henne genom att inte sätta gränser samt inte sett till att hon fått hjälp.
fornminne skrev 2020-05-03 05:32:09 följande:
Det är också vanligt att personer med autistiska drag utvecklar ångest samt har dålig empatisk förmåga, precis som du skriver att hon har. Detta ofta ihop med just med bristande initiativförmåga och socialt avvikande beteende. De är sällan medvetet elaka, deras svårigheter ska inte förväxlas med antisocial personlighetsstörning eller dylikt, även om de kan ha antisociala drag. En del är utagerande, särskilt om de inte har fått rätt hjälp och stöd. Andra är lugna och snälla, men socialt avvikande.
Jag har i ren frustration sagt att hon beter sig som ett psykfall till min man o det är mindre konstruktivt.
Kan absolut vara som så att hon har lite släng av nån borderline, bipolaritet, tvångssyndrom eller nåt annat men problemet för mig är att ta upp det här med min man. Han ser det lite som skällsord o ren elakhet att prata om diagnoser o hans barn i samma mening.
Autistisk tror jag inte alls att hon är för det här är inte ett beteende som hon har mot alla. Hon har varit helt okej med att mamman har relationer o kan vara ensam hemma då som jag förstått. Det här vaktbeteendet verkar hon enbart rikta mot vår relation, inte för att hon inte gillar mig men hon är svartsjuk.
Jag tror att det handlar mer om att hon isåfall har en mer manipulativ psykisk åkomma än att hon är autistiskt lagd.