Inlägg från: Anonym (X) |Visa alla inlägg
  • Anonym (X)

Covid 19 vaccin. Ja eller Nej?

Anonym (svårt) skrev 2020-12-08 10:03:32 följande:
    För många tar det helt enkelt tid, i vissa fall kommer det inte tillbaka alls, men det är ovanligt. Och som sagt så gäller inte bara förlust av lukt och/eller smak efter covid.

Precis, tillskott är frivilligt. Vaccinet verkar inte bli det. 
    INGEN kommer att tvångsvaccineras, så släpp det.
  • Anonym (X)
    Anonym (svårt) skrev 2020-12-08 10:31:01 följande:
    Eh, jo. Eller, nej. Men du får inte jobba, handla mat, ta emot bidrag, flyga, studera etc. Men det är jäkligt frivilligt. Detta är vad många länder, företag och regeringar redan talar om. Och vi talar då inte om Nordkorea... Vakna!
    Eller inte. Du kommer visst att få jobba, handla mat, ta emot bidrag och studera. Du kanske bara inte får flyga till vissa länder. Läs en lagbok!
  • Anonym (X)
    Anonym (Vågarinte) skrev 2020-12-08 10:41:38 följande:
    Om du med tvång menar fasthållninn och tvingsinjicering ja. Men oroväckande många människor vill ha tvång com i utpressning, Att man inte ska få behålla jobbet, hyra lägenhet, besöka badhuset, gtmmet osv. som ovaccinerad, ja då är det tvång i mina ögon.

I mina ögon är det många människor som inte förstår sitt eget bästa, men vet du jag är ändå absolut emot tvång. Tvång ska användas väldigt restiktivt, precis som det har gjorts i Sverige. 
    Jag menar tvång på alla sätt. Inget av de saker du nämner kommer att hända, trots att det finns både de som vill det och de som tror på det. Det finns noll lagstöd för det och finns inte på kartan att de skulle få igenom sådana lagar heller, det fungerar bara inte. Det är också en av orsakerna till att vi inte haft lockdown, för våra lagar tillåter det inte. Det kräver ändringar i grundlagen, och sådana tar många år att genomföra, det måste vara ett riksdagsval emellan så riksdagen måste ta samma beslut två gånger i rad innan det ens kommer på fråga och det gör man bara inte för en sådan här sak.

Är man rädd för liknande saker som du nämner så tänk på detta: vi har ett vaccineringsprogram i Sverige men det är frivilligt. Om man inte vaccinerar sina barn så blir det inga som helst påföljder. Inga restriktioner för barnet eller familjen, var de får vistas, om barnet får gå i skola, ingenting. Så om man inte tar det här vaccinet kommer ingenting heller att hända. Bara det att man så klart riskerar att bli sjuk, och hur sjuk vet man då inte.

Där är vi ändå helt överens. Ingen ska tvingas till någonting, men man får också stå ut med vissa restriktioner i sitt liv då, t ex som jag nämnde att man inte får resa till vissa länder, men det har med deras lagar att göra och inte våra.
  • Anonym (X)
    Anonym (svårt) skrev 2020-12-08 11:33:15 följande:
    Läser du överhuvutaget medier? Detta kommer från världen över och från helt vanliga tidningar/medier i stil med bbc. Annat är direkt från företag eller myndigheter. 
    Läser du överhuvudtaget? Vi bor i Sverige, men om du bor i ett land där de faktiskt har möjlighet att genomföra sådana förändringar kan jag tyvärr inte hjälpa dig, annat än att uppmana dig till att flytta hit där våra grundlagar förhindrar sådan behandling.
  • Anonym (X)
    Anonym (svårt) skrev 2020-12-08 11:51:23 följande:
    Vi bor i Sverige. Som ligger i världen. Minns i våras när det i sådana här diskussioner sas "Sverige kommer aldrig att bli likt andra lände och endast tillåta ett fåtal att mötas". Nu är vi där. Och har du helt och hållet missat att regeringen jobbar hårt för att införa en "pandemilag" från juni nästa år? Den innebär att alla rättigheter åker ut genom fönstret. Regeringen jobbar också på en lag om obligatoriskt barnvaccinsprogram. Där man väldigt lätt kan stoppa in covidvaccinet. Detta är saker som till och med SVT skrivit om. Det går inte att missa om man följer med lite i nyhterna...
    Jag ser fram emot en pandemilag så man kan sätta in rejäla restriktioner om det behövs. Folk fattar inte det där med att hålla sig hemma, inte göra onödiga ärenden, hålla avstånd osv så vi har en stark spridning som vi inte hade haft om de flesta hade skött sig :) 

En pandemilag är dock miltals från de saker du räknade upp: "du får inte jobba, handla mat, ta emot bidrag, flyga, studera etc." Om du tror att de här sakerna kommer att förvägras dig genom en pandemilag om du inte vaccinerar dig så tycker jag synd om dig.
  • Anonym (X)
    Anonym (svårt) skrev 2020-12-08 11:51:23 följande:
    Vi bor i Sverige. Som ligger i världen. Minns i våras när det i sådana här diskussioner sas "Sverige kommer aldrig att bli likt andra lände och endast tillåta ett fåtal att mötas". Nu är vi där. Och har du helt och hållet missat att regeringen jobbar hårt för att införa en "pandemilag" från juni nästa år? Den innebär att alla rättigheter åker ut genom fönstret. Regeringen jobbar också på en lag om obligatoriskt barnvaccinsprogram. Där man väldigt lätt kan stoppa in covidvaccinet. Detta är saker som till och med SVT skrivit om. Det går inte att missa om man följer med lite i nyhterna...
    Och för att påminna dig: pandemilagen ska syfta till restriktioner kring hur många personer som visats på samma plats åt gången, t ex i kollektivtrafiken, hur man hanterar butikers öppettider, hur många som får besöka en strand samtidigt osv. Det har inget att göra med varken vaccineringar eller de saker du nämnde (som jag räknade upp nyss).
  • Anonym (X)
    Anonym (svårt) skrev 2020-12-08 12:21:28 följande:
    Gissade att du var för diktatur. Men vi kan väl som sagt göra så istället att du låser in dig för alltid och så lever vi andra på. 

Restriktioner hjälper inte, de bara stjälper. Varför vi inte ska ha en pandemilag som gör att makthavarna får göra som de vill. De nuvarande restriktionerna är också ett enormt övertramp och måste också bort, särskilt när man ställer dem i proportion till viruset. 

En pandemilag kan utformas på olika vis och för sista gången så kommer dessa restriktioner DIREKT från makthavare/företag/myndigheter. Jag vet att rädda människor är lätta att lura i vad som helst, men någonstans går väl gränsen...
    Haha nej jag kommer att vaccinera mig så om någon blir instängd är det ju du :) Särskilt om alla dina farhågor besannas.

Om du är rädd borde du satsa mer på att läsa om forskning, vetenskapliga artiklar osv.
  • Anonym (X)
    FDFMGA skrev 2020-12-08 12:31:53 följande:
    Den eventuella immunitet som vaccinet kommer att ge kommer sannolikt att bli kortvarigare än den immunitet vi som varit sjuka får.

Vi vet heller inte hur smittsamma vaccinerade kommer att vara, förhoppningsvis inte särskilt och endast under en kort tid.

Så småningom kommer det med stor sannolikhet att bli så att riskgrupper återkommande får vaccinera sig mot covid-19, ungefär som för influensa - medan vi övriga får övergå till en hyfsat fredlig samexistens med sars-cov-2.

Det är heller inte det första coronavirus som mänskligheten interagerat med och lärt sig leva med.
    Det har redan visats att man får fler antikroppar av vaccinet än av sjukdomen, med det följer ju också att man har bättre immunitet.

Personer som är vaccinerade och inte blir sjuka är så klart inte smittsamma, mer än kontaktsmitta som alla levande varelser kan bidra till.

Vi kommer antagligen alla att behöva vaccinera oss i flera omgångar innan det här viruset dött ut så pass att det inte sprids längre.
  • Anonym (X)
    Anonym (svårt) skrev 2020-12-08 12:37:28 följande:
    Hur lång tid har det gått sedan detta vaccin började tas fram? I vanliga fall pågår processerna i tio år. Det är omöjligt att se några ens lite långsiktiga biverkningar efter så här kort tid, mindre än ett år. Tillverkare själva har erkänt att de hoppar över de vanliga säkerhetstesterna. Dessutom har forskarna länge försökt forska fram vaccin mot olika coronavirus. Utan att lyckas. Men nu har det gått bra efter så kort tid. När placebogrupperna dessutom är stor och vaccingrupperna små kan du själv räkna ut hur säkra testprocesserna är. 
    Med tanke på att forskarna pysslat med vaccinet i ca 17-20 år som de nu bara lagt till en pyttedel på för att ta hand om coronavirusets säregna spetsar vill jag påstå att det har gått ganska lång tid. Just den där extra lilla detaljen har de ju ändå tagit god tid på sig att få fram då det pågått under hela pandemin, först var man ju tvungen att analysera själva viruset och se vad som var skillnaden och sen fundera ut hur man skulle hantera den skillnaden.

Om du ska påstå att vaccintillverkare säger att de hoppar över vanliga säkerhetstester är en källa suverän att lägga till.

Med tanke på att det redan finns olika coronavirus (tror det var flaggmänniskan som berättade om dem) så finns det också vacciner mot ett flertal av dem, vissa behövs det inte ens för och vissa har man inte löst helt heller, så klart.

Källa på gruppstorlekarna förresten?
  • Anonym (X)
    FDFMGA skrev 2020-12-08 12:40:09 följande:
    Det är inte alls säkert. Den 95-procentiga effektiviteten avser symptom. Inget annat.
    Jag pratar inte om symptomlindring utan om antikroppar. Helt olika saker.
  • Anonym (X)
    Anonym (svårt) skrev 2020-12-08 12:40:53 följande:
    Jag gissade att du skulle vaccinera dig. Inser du dessutom vad du precis sa? Att om jag inte vaccinerar mig så blir jag instängd....men det var ju inte obligatoriskt. Att du dessutom överhuvudtaget tänker tanken att ovaccinerade människor inte ska få leva med samma frihet säger allt. 

Jag läser studier och artiklar vareviga dag. Från hela världen. Jag är inte ett dugg rädd för coronaviruset. Vi alla tar större risker varje dag. Jag har dessutom haft denna lilla bagatell(vilket det såklart var även för mig fast att jag har flera kroniska sjukdomar). Däremot kommer jag att kämpa med näbbar och klor mot diktaturväldet. Klaga inte när Sovjet 2.0 är här. 
    Nej, DU påstår det :) Du skrev ju nyss om att man kommer hindras från att arbeta, studera och alla möjliga saker. Det var DU det, inte jag.

Inlägg 48 som DU skrev, apropå då jag skrev att ingen kommer tvångsvaccineras: "Eh, jo. Eller, nej. Men du får inte jobba, handla mat, ta emot bidrag, flyga, studera etc."

DU. Inte jag.
  • Anonym (X)
    Anonym (svårt) skrev 2020-12-08 12:49:18 följande:
    Detta vaccin är inte testat, det är omöjligt på så kort tid. Jag läser medier av alla dess slag och studier dagligen. Det är en självklarhet. Jag läser självklart rapporter kring vaccinstudierna och testerna. Det är givetvis inte mina vetskaper, det är forskarnas samlade erfarenheter och direkta erkännanden från tillverkare och politiker. 
    Men vad menar du med inte testat? Räcker inte de testgrupper som redan genomgått vaccinering? Som för övrigt ligger i paritet med andra vacciner som släpps.
  • Anonym (X)
    Anonym (svårt) skrev 2020-12-08 12:40:53 följande:
    Jag gissade att du skulle vaccinera dig. Inser du dessutom vad du precis sa? Att om jag inte vaccinerar mig så blir jag instängd....men det var ju inte obligatoriskt. Att du dessutom överhuvudtaget tänker tanken att ovaccinerade människor inte ska få leva med samma frihet säger allt. 
    Och sedan kan vi ju också ta ett lite senare citat där det var DU som sa att JAG borde stänga in mig. Vem är diktatorn nu?
    Anonym (svårt) skrev 2020-12-08 12:21:28 följande:
    Gissade att du var för diktatur. Men vi kan väl som sagt göra så istället att du låser in dig för alltid och så lever vi andra på. 

Det enda jag skrev var att om alla dina konstiga idéer skulle bli sanning med pandemilagar som hindrar folk att gå ut från sina hem och att man måste tvångsvaccineras, så skulle det snarare vara DU som blir instängd. JAG har aldrig sagt att du borde bli instängd :) Jag tar bara information från dina egna förvrängda tankar.
  • Anonym (X)
    Tackar! :) Plötsligt händer det!
  • Anonym (X)
    Anonym (svårt) skrev 2020-12-08 13:05:53 följande:
    Jag föreslår absolut att du frivilligt stänger in dig eftersom att du är rädd för världen där ute. Det är helt enkelt den naturliga och logiska reaktionen på det hela. Jag är ormrädd och äger därför ingen orm. Enkelt. 

Du erkände alltså vad en pandemilag och restriktioner syftar till. Och som sagt är detta information direkt från bestämmande. Det går inte ens för dig att kalla det fantasier. 
    Ok, sluta projicera. Det ser så dumt ut. Jag är inte ett dugg rädd för världen. Det betyder inte att jag slickar på busshandtag direkt.

Suck... Nej det var DU som påstod att det är vad man vill åstadkomma. Kan du SNÄLLA i fortsättningen hålla isär dina egna och andras tankar....? Att begränsa antalet personer på en plats är inte samma sak som att man plötsligt inte skulle få existera utanför de egna väggarna, och det är inte heller vad man försöker åstadkomma med den tänkta lagen.
  • Anonym (X)
    Anonym (svårt) skrev 2020-12-08 14:53:26 följande:
    Att hjärntvättade har svårt att tänka själva. 
    Självinsikt ska alltid uppmuntras tycker jag :)
  • Anonym (X)
    Anonym (Dr. Frankenstein) skrev 2020-12-08 16:22:02 följande:

Det är ganska simpelt att lösa det hela:

Provaxxers - vaccinera er och ni är safe. 
    Antivaxxers - gör det inte och ni är också safe.

Så funkar det inte riktigt. Om viruset fortsätter cirkulera bland de som inte vaccinerar sig så blir vi aldrig av med det. Det räcker inte att vaccinera sig en gång för resten av livet så är man totalimmun. Alla kan inte vaccinera sig heller som jag förstått det, så de offras på foliehattarnas altare.

Det finns t ex en orsak till varför vi nu börjar se en återkomst av mässlingen, som var utrotad i Sverige förut, men i takt med att det kommer hit personer som inte är vaccinerade och att antivaxxers ploppar upp i samhället så ser vi också att sjukdomen kommer tillbaka.
Svar på tråden Covid 19 vaccin. Ja eller Nej?