Anonym (Vågarinte) skrev 2020-12-08 10:41:38 följande:
Om du med tvång menar fasthållninn och tvingsinjicering ja. Men oroväckande många människor vill ha tvång com i utpressning, Att man inte ska få behålla jobbet, hyra lägenhet, besöka badhuset, gtmmet osv. som ovaccinerad, ja då är det tvång i mina ögon.
I mina ögon är det många människor som inte förstår sitt eget bästa, men vet du jag är ändå absolut emot tvång. Tvång ska användas väldigt restiktivt, precis som det har gjorts i Sverige.
Jag menar tvång på alla sätt. Inget av de saker du nämner kommer att hända, trots att det finns både de som vill det och de som tror på det. Det finns noll lagstöd för det och finns inte på kartan att de skulle få igenom sådana lagar heller, det fungerar bara inte. Det är också en av orsakerna till att vi inte haft lockdown, för våra lagar tillåter det inte. Det kräver ändringar i grundlagen, och sådana tar många år att genomföra, det måste vara ett riksdagsval emellan så riksdagen måste ta samma beslut två gånger i rad innan det ens kommer på fråga och det gör man bara inte för en sådan här sak.
Är man rädd för liknande saker som du nämner så tänk på detta: vi har ett vaccineringsprogram i Sverige men det är frivilligt. Om man inte vaccinerar sina barn så blir det inga som helst påföljder. Inga restriktioner för barnet eller familjen, var de får vistas, om barnet får gå i skola, ingenting. Så om man inte tar det här vaccinet kommer ingenting heller att hända. Bara det att man så klart riskerar att bli sjuk, och hur sjuk vet man då inte.
Där är vi ändå helt överens. Ingen ska tvingas till någonting, men man får också stå ut med vissa restriktioner i sitt liv då, t ex som jag nämnde att man inte får resa till vissa länder, men det har med deras lagar att göra och inte våra.