Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Covid 19 vaccin. Ja eller Nej?

Jag hade inte tänkt vaccinera mig, dels för att jag inte tillhör någon riskgrupp och dels för att jag sannolikt redan varit sjuk.

Men nu verkar det som vi kommer att få möjlighet att ge oss iväg på en uppskjuten resa till sommaren och min gissning är att man inte kommer någonstans med flyg med mindre än att man kan visa intyg på att man är vaccinerad mot covid-19.

Så kan det gå - men ingen i familjen är rädd för sprutor och risken för biverkningar lär ju vara försumbar.

• FDFMGA
    Anonym (svårt) skrev 2020-12-08 11:57:32 följande:
    Trodde du hade högre principer än så... 
    Jo, i princip är jag för vaccin - men jag betraktade det som onödigt för mig själv, en inställning övriga familjemedlemmar delade.

Men inför risken att missa en länge efterlängtad resa så uthärdar vi gärna ett litet stick eller två.

Jag har inte följt den här tråden - tillhör du dem som tror att vaccinationer är en del av den stora konspirationen och att det räcker gott med lite blåstång kryddat med kolloidalt silver?
  • FDFMGA
    Kentaur skrev 2020-12-08 12:09:20 följande:
    Du tänker alltså bara på dig själv som en äkta narcissist...

För vaccinering handlar inte enbart om den egna hälsan utan att stoppa pandemin, att se till att inte ANDRA dör.
    Det är med andra ord en solidaritetshandling men jag antar att du inte förstår vad det betyder och/eller är en sån där som verkligen bara tänker på dig själv och skiter i alla andra. Klarar man verkligen av att ha barn med ett sådant tänk undrar jag.

Utöver det så har man konstaterat att man kan bli återsmittad. Det finns konstaterade dödsfall där människan redan haft covid19.
    Fungerar detta vaccin likadant som alla andra coronavaccin (bla SARS) så skyddar vaccinet bättre än genomgången infektion.

Men i alla fall. Du tänker att du kanske ska vaccinera dig bara för att få resa? Inte för att vara solidarisk.
    Tur att de flesta människor inte är lika egocentrerade som dig. Trots allt så är ni bara 25% som enbart tänker på mig, mig, mig, mig, mig, mig...

Det är tack vare ditt tänk som vi kommer att få pandemilagar...
    Tack för det.
    Den eventuella immunitet som vaccinet kommer att ge kommer sannolikt att bli kortvarigare än den immunitet vi som varit sjuka får.

Vi vet heller inte hur smittsamma vaccinerade kommer att vara, förhoppningsvis inte särskilt och endast under en kort tid.

Så småningom kommer det med stor sannolikhet att bli så att riskgrupper återkommande får vaccinera sig mot covid-19, ungefär som för influensa - medan vi övriga får övergå till en hyfsat fredlig samexistens med sars-cov-2.

Det är heller inte det första coronavirus som mänskligheten interagerat med och lärt sig leva med.
  • FDFMGA
    Anonym (svårt) skrev 2020-12-08 12:25:52 följande:
    Jag har läst flera av dina inlägg och förstått att du inte tappat hjärnan av all propaganda. Du menar på allvar att du inte är beredd att offra något för kampen för friheten? Inte ens kortsiktigt? Wow.... 

Jag är ingen anti-vaxxer. Jag är däremot emot tvång, otestade vaccin och att vända upp och ner på allt för ett bagatellartat virus. Proportioner kallas det. 
    Jag tror inte att det finns någon konspiration bakom restriktionerna - bara en överdriven panik och politiker som vill verka vara handlingskraftiga och därmed sysslar med symbolpolitik.

Men visst, det finns ett effektivt sätt att bekämpa smittan och det är att kopiera Kinas smittskyddsåtgärder - men själv föredrar jag coronaviruset alla dagar i veckan framför en kinesisk modell.
  • FDFMGA
    Anonym (X) skrev 2020-12-08 12:37:02 följande:
    Det har redan visats att man får fler antikroppar av vaccinet än av sjukdomen, med det följer ju också att man har bättre immunitet.

Personer som är vaccinerade och inte blir sjuka är så klart inte smittsamma, mer än kontaktsmitta som alla levande varelser kan bidra till.

Vi kommer antagligen alla att behöva vaccinera oss i flera omgångar innan det här viruset dött ut så pass att det inte sprids längre.
    Det är inte alls säkert. Den 95-procentiga effektiviteten avser symptom. Inget annat.
  • FDFMGA
    Anonym (X) skrev 2020-12-08 12:46:17 följande:
    Jag pratar inte om symptomlindring utan om antikroppar. Helt olika saker.
    Mm, jag såg det. Antikroppar mot vaccinet och vaccinet tar bort 95 procent av symptomen.

Jag säger inte att vaccinerade kommer att sprida smitta, men jag utesluter inte att de kan komma att göra detta under en begränsad tid men då förhoppningsvis i lindriga proportioner.

i vilket fall så kommer jag att fortsätta hålla avstånd till andra än mina närmaste, en enkel och beprövad metod att undvika att bli en smittspridare.
Svar på tråden Covid 19 vaccin. Ja eller Nej?