Inlägg från: Anonym (olika) |Visa alla inlägg
  • Anonym (olika)

Covid 19 vaccin. Ja eller Nej?

Det beror på men jag är i grunden positiv till vaccin.

Jag har haft medelsvår covid-19 och hoppas klart att jag kan antikroppstestas framåt hösten och har någon immunitet. Men frågan är hur länge den räcker?

De som har haft milda symptom kanske å andra sidan inte kan räkna med att ha fått immunitet. Det förekommer både att de som fått milda versioner av barnsjukdomar kan få dem igen, och att de som inte fått tillräcklig reaktion på ett vaccin ändå kan bli sjuka.

Sen vill jag läsa de rapporter som finns om vaccinet för att förstå biverkningar och /frekvens innan jag tar beslut om vaccinering. EU brukar göra sammanställningsrapporter innan man tar beslut om snabbgodkännande när det gäller pandemivaccin.

Om det skulle vara så att vaccinet kan utlösa ett farligt inflammationssvar kanske man (för första gången!) måste kombinera med annan medicinering vid vaccination. 

Och om detta virus blir återkommande på samma sätt som säsongsinfluensa ökar klart också motivationen att vaccinera sig. 

• Anonym (olika)
    Överste Senap skrev 2020-05-01 16:31:13 följande:

Ja självklart! Om jag inte redan haft sjukdomen vill säga.

Ett vaccin som Läkemedelsverket inte tycker är tillräckligt säkert (dvs gör mer skada än nytta) får inte användas i Sverige.

Beslut som dessa tas vanligen på EU-nivå.

Jag har väldigt svårt att se att Sverige skulle säga nej till ett vaccin som granskats och rekommenderats av EMA, vi vet liksom inte bättre här än hela deras panel av granskande experter.
  • Anonym (olika)

Men ge upp, det där att kvinnor kan bli steril är ju rakt av lögn och texten finns inte någonstans i trial-underlaget för det är typ så långt upp i månen man kan komma, fattar ni inte det?

"CLAIM

The viral claim reads, "The vaccine contains a spike protein (see image) called syncytin-1, vital for the formation of human placenta in women. If the vaccine works so that we form an immune response AGAINST the spike protein, we are also training the female body to attack syncytin-1, which could lead to infertility in women of an unspecified duration."

It was shared widely on Twitter, Facebook and WhatsApp."

WHAT WE FOUND OUT

The source of the claim is a blog called Health and Money News that contains several direct quotes from Dr Michael Yeadon. However, the claim wrongly identifies Yeadon as the head of research at Pfizer when in reality, he left the company nine years ago in 2011. According to his biographical information in the blog ?Lockdown Sceptics?, where Yeadon has written in the past, he was the vice president and chief scientist for allergy and respiratory illnesses.

Pfizer?s publicly available study on the vaccine does not mention any risk of sterility. Pfizer has obtained permission to administer the vaccine in at least two countries - the United Kingdom and Bahrain.

The vaccine trials are also being tracked by the World Health Organisation and it has found that none of these potential vaccines differentiate between male and female test subjects.

fit.thequint.com/fit-webqoof/no-pfizers-covid-19-vaccine-does-not-cause-female-sterilisation

Svar på tråden Covid 19 vaccin. Ja eller Nej?