CEZ skrev 2020-04-30 11:42:51 följande:
Jag ska försöka ge ett annat perspektiv på saken:
Grundtanken med svenska skolan är att elever ska utveckla sina vetenskapliga förmågor. Jag är lärare och fokuserar på att mina elever ska utveckla förmågor som att byta/se saker ut flera perspektiv, jämföra och kontrastera, belägga och värdera, orsak och konsekvens, källkritik och ifrågasättande. För mig att detta bland det viktigaste jag kan lära mina elever! Dessa förmågor är också mål i kursplanen vilket innebär att alla elever måste lära sig dessa förmågor (i varierande grad beroende på betyg givetvis). Högre betyg innebär bland annat att eleven har en högre grad av nyanserat tänkande.
Jag tänker att även om din son går i en "vanlig" skola så är det inte så att han indoktrineras utan tvärtom lär sig att problematisera och tänka självständigt. Ni som föräldrar kan också hjälpa honom hemma genom att diskutera skolämnen och belysa andra perspektiv på frågor.
Ex. Under en lektion med mina elever i åk 9. som behandlade just miljö och klimat så diskuterade vi konsekvenser av flygskatten. Vilka effekter är det tänkt att flygskatten ska ha på samhället och varför? Eleverna fick se en intervju med en känd nationalekonom som diskuterade ur ett nationalekonomiskt perspektiv, därefter fick de själva fundera vilka konsekvenser som kan uppstå, globalt sett, ur både ett ekonomiskt perspektiv och ett socialt perspektiv. Inget värderande eller tyckande, utan resonerande och gärna i flera led. "Detta kan leda till detta, som i sin tur leder till detta". Och sedan kan jag som lärare problematisera ännu mer och ställa frågor/ta in fler perspektiv saker som eleverna inte tänker på för att utveckla sitt tänkande ännu mer.
Vår gemensamma slutsats blev att flygskattens effekt på miljön måste ställas mot både ekonomiska och sociala konsekvenser och att personliga värderingar spelar in huruvida man tycker det är bra eller inte.
Med fokus på förmågor och inte fakta så får eleverna en vetenskaplig grund att stå på, oavsett ämne och de kommer själva kunna sortera vad som är relevant. De kommer också lära sig att inte se svartvitt på saker utan automatiskt nyansera och problematisera ny fakta.
Att elever ifrågasätter ämnesstoffet på ett sakligt och vetenskapligt sätt skulle jag se som en riktig vinst!
Ok, jag ska ge dig ett exempel som jag tycker är tydligast. T.ex. ställningstagandet att kallas sig "feminist". Idag anses man otroligt avvikande om man inte kallar sig feminist. Jag har flera bekanta vars barn blivit påhoppade offentligt av lärare för att de inte tillägnar sig den feministiska doktrinen om kvinnligt offerskap och att detta på något sätt skulle bero på "vita mäns patriarkat". Det är helt enkelt ett narrativ som är så gravt förenklat och detta säljer man till ungdomar. Missförstå mig rätt, jag är för att män och kvinnor ska ha lika lön för lika arbete, samma sociala rättigheter. Det ror jag vi alla är. Det är INTE det frågan gäller. Men jag är också för att kvinnor och män ska få ha frihet att välja OLIKA och att detta ska vara helt ok. Kvinnor som kanske själva VÄLJER att vara föräldralediga länge och kanske tar konsekvensen av att arbeta deltid med lägre lön som följd. Detta motarbetar man man enormt idag, för att politiker anser det vara fel. Jag motsätter mig att allt miltant måste vara exakt lika kvinnor och män emellan. Möjligheterna bör vara densamma (åminstone bör vi eftersträva det så långt det går) men jag tycker friheten att välja ska gå först. Kvinnor och män kanske värderar olika saker i livet vilket får följden att de väljer olika vägar i arbetssammanhang, och det ger även avtryck i saker som tex lön. Hela denna analys tar man inte med i den feministiska diskussion utan man basunerar ut på en så banal nivå att det finns ett förtryck mot kvinnor specifikt som är orsakat av män, och detta är en lögn. Förtryck finns i alla former i alla delar av världen och har så gjort i alla tider, riktat mot både män kvinnor, unga, gamla och nationaliteter. Det finns inget dolt patriarkat som konspirerar mot kvinnor och vill hålla kvinnor borta från styrelseposter. Och det är sådana här frågor som dagens feminism helt har tappat fattningen kring. Den har blivit helt rabiat och onyanserad. Och detta är bara ett exempel av många som jag är kritisk till vad gäller tex genuspedagogik. Därför känns t.e.x dagens feminism väldigt främmande för mig, för att den är så otroligt enögd och simpel. Därav min ovilja till att mitt barn ska dras in i sådana ideologier. Jag vill att han ska lära sig resonera och analysera saker sakligt och utan den typen av värdering och det missar man på många håll idag. Vi vill hitt en skola där man inte har förutbestämda åsikter om vad som är "rätt" och "fel" att tycka. Man ska få kalla sig feminist om man vill men man ska också ha friheten att inte göra det, och både ska vara lika ok.