Inlägg från: Liljan3 |Visa alla inlägg
  • Liljan3

Slippa genuspedagogik i skolan

Jag märker vilka starka reaktioner det här väcker, intressant :) Men det säger tråkigt nog också något om folks intolerans mot människor som har en annan syn på saker än de själva, men det får stå för dem. Det finns en värld även utanför den smala svenska åsiktskorridorren, tro det eller ej och människor är fria att välja detta tack och lov :) Allt gott till er! :)

• Liljan3
    syntharen skrev 2020-04-30 08:38:00 följande:

Jag tycker det låter som om du har missuppfattat den svenska skolan eller har förutfattade meningar om den. Eller så är min sons skola helt annorlunda än resten av landets. Men i hans skola (en F-3 skola) är det ingen som pådyvlar eleverna klimat politik, flygskam, Greta Thunberg osv. Eleverna lär sig att tänka kritiskt, källkritik, dom läser förstås om att människor är olika såsom hbtq, funktionshinder och olika kulturer. Dom uppmuntrar inte barn till nån form av klädval men låter förstås barnen ha dom kläder dom har (så om en pojke väljer ha klänning så har inte skolans personal nån åsikt om det). Personlen ser till alla människors lika värde utan att prata om feminism som nåt barnen måste ansluta sig till. Dom har stor fokus på matte och svenska i första hand.

Din syn på den svenska skolan känner jag inte igen. Men jag kan hålla med om att något i samhället är fel eftersom elevernas resultat i kärnämnena blir sämre. Men samtidigt har ju föräldrar ett ansvar för att sina barn gör sitt bästa i skolan. Jag lägger stor vikt i att mina barn kan läsa, räkna osv. Så vi gör det hemma på ett roligt och lekfullt sätt i vardagen.

Jag tror att du skulle kunna välja vilken skola som helst eftersom barn till störst del får sin kultur, åsikter och synspunkter hemifrån. Så du behöver nog inte oroa dig för att din son kommer bli någon vänterorienterad feministisk Greta Thunberg anhängare med rosa klänning

Tack för ett sunt och nyanserat inlägg, du är en av få här :) Tar till mig av dina erfarenheter av den svenska skolan, tack för din input!
  • Liljan3
    Wifey. skrev 2020-04-30 08:41:34 följande:

Fast det är ju inte så smart vägra förskola fram till förskoleklass och sedan försöka hitta någon skola som inte tar upp detta. Ganska omöjligt i Sverige.

Mitt tips är att låta barnet gå i en vanlig skola och sedan får barnet grundvärderingarna hemifrån. Ni får vara på helt enkelt och ta reda på vad skolan arbetar med just då, och prata med barnet hemma om det så det inte blir hjärntvättat.

Jag tror nog också allt mer på att försöka vara så närvarande och insatt man bara kan i det som händer och det som det adresseras i skolan och helt enkelt balansera det med diskussioner i hemmet om man märker att de får en för ensidig bild av något. Och sen göra ett så medvetet val av skola man kan utifrån förutsättningarna.
  • Liljan3
    hallontryffel skrev 2020-04-30 08:26:41 följande:

Angrepp? Som vetenskapligt skolad måste du väl kunna ta att andra ställer frågor utan att direkt kännna dig påhoppad?

Du vill enligt din TS slippa en skola som ska pådyvla ert barn ideologiska teorier såsom genusvetenskap, feminism, att det inte finns skillnader mellan tjejer och kollar, HBTQ osv.

I Gal. 3:27-28 står det, som du säkert vet: Nu är ingen längre jude eller grek, slav eller fri, man eller kvinna. Alla är ni ett i Kristus Jesus. Hur tolkar du det bibelordet utifrån de ståndpunkter du räknade upp i TS?

Frågorna om vad du ansåg om människans gudagivna ansvar för skapelsen, Jesu agerande gentemot Maria och Martha och hur du skulle ställa dig till om er son kom ut som HBTQ-person, såg du dem också som angrepp? Det var genuint ställda frågor som jag antog att du reflekterat över när du kommit fram till din kristna grundsyn.

Ja, fast då kan man väl rimligen förvänta sig att de är sakliga och förankrade i sådant jag faktiskt uttryckt, inte dina medvetna feltolkningar av dem.

Skillnader (biologiska, fysiologiska) mellan tjejer och killar innebär inte att tjejer och killar är olika mycket värda. Men de formar våra beteenden, naturligt nog. Återigen, läs det jag skriver och lägg inte in dina egna tolkningar.
  • Liljan3
    hallontryffel skrev 2020-04-30 08:58:30 följande:

Varför kan du inte svara på mina frågor?

Det måste ju vara enkelt för dig att berätta och på så sätt hjälpa till att vidga världen för oss andra.

Tar dem igen:

*Hur tolkar du Gal. 3:27-28

*Tycker du att Jesus gjorde fel som uppmuntrade Maria att kliva ur den traditionella kvinnorollen?

*Hur ser du på människans gudagivna ansvar för skapelsen?

*Hur skulle du/ni bemöta sonen om han kom ut som HBTQ-person? (Med följdfrågan om du som skolad i medicin anser att homosexualitet mm är något en person själv väljer)

För att jag inte har tid att gå in i den diskussionen här och nu, men jag uppskattar ditt intresse! :) Min fråga adresserade något helt annat och det var där jag önskade input, inte kring att diskutera bibelverser :)

Jag är tryggt förankrad i min position och jag känner inget behov av att gå i polemik eller försvara den. Min fråga utgick från givna premisser. Men som sagt, uppskattar ditt engagemang oavsett :)
  • Liljan3
    Trent skrev 2020-04-30 10:49:26 följande:

Vad är din bild av skolan egentligen? Du påstår dig vara läkare men raljerar fritt om indoktrinering som enligt dig sker i skolan. Du inser nog inte hur dina inlägg får dig att framstå.

Alltså, jösses vad folk går igång på detta, frågan kommer åt en känslig nerv för somliga tydligen, men det är rätt underhållande :)

Allt vi vill ha är en skola som fokuserar på evidensbaserad vetenskap och lämnar åsiktsprägling åt sidan. Tex genusförskolor där barnen kallas hen, där man styr pojkar till att leka med vissa leksaker och tjejer med vissa för att det ska bli "jämlikt" etc (ja jag har hört flera sådana fall där förskokepedagoger aktivt vill motverka könsroller och jag sympatiserar inte med det) Det är ett helt paket av åsikter som följer med den typen av pedagogik som vi helst vill slippa. Jag är inte emot homosexuella. Jag är inte emot hur andra uppfostrar sina barn, det är deras sak. Ja, vi är läkare och har en kristen grundsyn, det går faktiskt att hålla två tankar i huvudet samtidigt, jag lovar :) Men det är inte den kristna tron som vi vill ska stå som fokus i valet av skola och det har jag heller aldrig påstått. Den kristna värdegrunden får våra barn hemifrån och från släkt och församling det står alla föräldrar fritt att skänka sina barn den värdegrund de anser stå dem närmast, det tror jag alla föräldrar gör. Men den saken är inte ens central i min fråga, utan det var den att hitta en skola som ägnar så lite tid som möjligt på ideologisk verksamhet och mer på kunskapsbiten i undervisningen. Där upplever jag att den svenska skolan blivit allt sämre med tiden och fyllts med allt mer flum. Jag är knappast ensam om den åsikten. Hoppas jag rett ut eventuella frågetecken och att diskussionen kan fortsätta respektfullt med fokus på sakfrågan och utan personangrepp :)
  • Liljan3
    EnAnonumius skrev 2020-04-30 10:30:00 följande:
    Om du har MÅNGA som missuppfattar det du säger/skriver så får du nog tänka om på hur du framför ditt budskap så att du får fram din grundtanke.
    Nja, jag håller inte helt med, tycker jag varit rätt tydlig med min avsikt ovan :)
  • Liljan3
    CEZ skrev 2020-04-30 11:42:51 följande:
    Jag ska försöka ge ett annat perspektiv på saken:

Grundtanken med svenska skolan är att elever ska utveckla sina vetenskapliga förmågor. Jag är lärare och fokuserar på att mina elever ska utveckla förmågor som att byta/se saker ut flera perspektiv, jämföra och kontrastera, belägga och värdera, orsak och konsekvens, källkritik och ifrågasättande. För mig att detta bland det viktigaste jag kan lära mina elever! Dessa förmågor är också mål i kursplanen vilket innebär att alla elever måste lära sig dessa förmågor (i varierande grad beroende på betyg givetvis). Högre betyg innebär bland annat att eleven har en högre grad av nyanserat tänkande.

Jag tänker att även om din son går i en "vanlig" skola så är det inte så att han indoktrineras utan tvärtom lär sig att problematisera och tänka självständigt. Ni som föräldrar kan också hjälpa honom hemma genom att diskutera skolämnen och belysa andra perspektiv på frågor.

Ex. Under en lektion med mina elever i åk 9. som behandlade just miljö och klimat så diskuterade vi konsekvenser av flygskatten. Vilka effekter är det tänkt att flygskatten ska ha på samhället och varför? Eleverna fick se en intervju med en känd nationalekonom som diskuterade ur ett nationalekonomiskt perspektiv, därefter fick de själva fundera vilka konsekvenser som kan uppstå, globalt sett, ur både ett ekonomiskt perspektiv och ett socialt perspektiv. Inget värderande eller tyckande, utan resonerande och gärna i flera led. "Detta kan leda till detta, som i sin tur leder till detta". Och sedan kan jag som lärare problematisera ännu mer och ställa frågor/ta in fler perspektiv saker som eleverna inte tänker på för att utveckla sitt tänkande ännu mer.

Vår gemensamma slutsats blev att flygskattens effekt på miljön måste ställas mot både ekonomiska och sociala konsekvenser och att personliga värderingar spelar in huruvida man tycker det är bra eller inte.

Med fokus på förmågor och inte fakta så får eleverna en vetenskaplig grund att stå på, oavsett ämne och de kommer själva kunna sortera vad som är relevant. De kommer också lära sig att inte se svartvitt på saker utan automatiskt nyansera och problematisera ny fakta.

Att elever ifrågasätter ämnesstoffet på ett sakligt och vetenskapligt sätt skulle jag se som en riktig vinst!
    Ok, jag ska ge dig ett exempel som jag tycker är tydligast. T.ex. ställningstagandet att kallas sig "feminist". Idag anses man otroligt avvikande om man inte kallar sig feminist. Jag har flera bekanta vars barn blivit påhoppade offentligt av lärare för att de inte tillägnar sig den feministiska doktrinen om kvinnligt offerskap och att detta på något sätt skulle bero på "vita mäns patriarkat". Det är helt enkelt ett narrativ som är så gravt förenklat och detta säljer man till ungdomar. Missförstå mig rätt, jag är för att män och kvinnor ska ha lika lön för lika arbete, samma sociala rättigheter. Det ror jag vi alla är. Det är INTE det frågan gäller. Men jag är också för att kvinnor och män ska få ha frihet att välja OLIKA och att detta ska vara helt ok. Kvinnor som kanske själva VÄLJER att vara föräldralediga länge och kanske tar konsekvensen av att arbeta deltid med lägre lön som följd. Detta motarbetar man man enormt idag, för att politiker anser det vara fel. Jag motsätter mig att allt miltant måste vara exakt lika kvinnor och män emellan. Möjligheterna bör vara densamma (åminstone bör vi eftersträva det så långt det går) men jag tycker friheten att välja ska gå först. Kvinnor och män kanske värderar olika saker i livet vilket får följden att de väljer olika vägar i arbetssammanhang, och det ger även avtryck i saker som tex lön. Hela denna analys tar man inte med i den feministiska diskussion utan man basunerar ut på en så banal nivå att det finns ett förtryck mot kvinnor specifikt som är orsakat av män, och detta är en lögn. Förtryck finns i alla former i alla delar av världen och har så gjort i alla tider, riktat mot både män kvinnor, unga, gamla och nationaliteter. Det finns inget dolt patriarkat som konspirerar mot kvinnor och vill hålla kvinnor borta från styrelseposter. Och det är sådana här frågor som dagens feminism helt har tappat fattningen kring. Den har blivit helt rabiat och onyanserad. Och detta är bara ett exempel av många som jag är kritisk till vad gäller tex genuspedagogik. Därför känns t.e.x dagens feminism väldigt främmande för mig, för att den är så otroligt enögd och simpel. Därav min ovilja till att mitt barn ska dras in i sådana ideologier. Jag vill att han ska lära sig resonera och analysera saker sakligt och utan den typen av värdering och det missar man på många håll idag. Vi vill hitt en skola där man inte har förutbestämda åsikter om vad som är "rätt" och "fel" att tycka. Man ska få kalla sig feminist om man vill men man ska också ha friheten att inte göra det, och både ska vara lika ok.
  • Liljan3
    Jemp skrev 2020-04-30 12:32:15 följande:
    Du har missat stora delar av analysen. Däribland hur normer påverkar våra "individuella" val, hur samhället påverkas av hur kvinnor i högre utsträckning är hemma med barnen, hur maktstrukturer i världen ser ut och påverkar oss.

Självklart ska barn och ungdomar få dra egna slutsatser och inte tvingas bekänna sig till någon uttalad ideologi. Som sagt, det lär vara lätt att hitta. Men kunskapen kring samhällsstrukturer är viktig och att själv få välja, opåverkad av normer, är eftersträvansvärt.
    Om vi nu ska deviera från den ursprungliga sakfrågan. Så som jag ser det från min samlade erfarenhet är att man tillskriver sociala strukturer en oproportionerligt stor del i förklaringen till denna "ojämlikhet". Visst bör man tillmäta samhällsfaktorer viss del men det har blivit på bekostnad av individuella faktorer. Och visst, vill man leva med den offerkoftan så är det var och ens rätt, men det är inget jag vill uppmuntra hos mina barn och något jag aktivt kommer motverka då jag inte ser något gott komma ur det. Folk har faktiskt ett val också som de måste få kunna ta ansvar för. Jag uppmuntrar hellre till eget ansvar och att hjälpa mina barn själva forma sin identitet i samspel med oss föräldrar och släkt. Feminismen marknadsför en bild av kvinnor som offer i ett förtryckande patriarkat när de i själva verket tillhör en av de mest priviligerade grupperna i världen. Jag säger inte att det alltid varit så, men så är det nu och det förbises ofta helt. Jag tror det skapar bittra kvinnor och frustrerade män i längden, frustration och psykisk ohälsa i värsta fall. Då tycker jag feminismen säljer en stor lögn som unga män och kvinnor bygger sin identitet på, det får konsekvenser för deras egen upplevda roll och påverkansmöjligheter, jag vill inte att min son ska matas med en sådan bild helt enkelt då jag finner den osann i bästa fall, direkt destruktiv i värsta fall. Det här perspektivet är f.ö. väldigt svenskt och inget stora delar av världen identifierar sig med vilket snarare säger något om Sverige och dess rigida sätt att se på dessa frågor. Feminismen har helt enkelt muterat till något extremt och oigenkännligt i mina ögon och jag vet många som är av den åsikten men som inte vågar yttra det, av rädsla för repressalier och socialt stigma.

Men som sagt, det finns mycket mer att ta upp, detta är bara ett axplock. Och som sagt, jag skulle vilja ha ett utbud av flera alternativ, dvs att kunna ha möjligheten att välja en skola med ett annat synsätt, nu måste alla ha samma likformiga "värdegrund" och det vänder jag mig emot, jag är för valfrihet och mångfald vad gäller detta, man ska kunna välja en skola som ligger nära ens eget synsätt, jag tycker inte det är en orimlig förväntning.
  • Liljan3
    Arboga skrev 2020-04-30 13:51:14 följande:
    Ja så är det men det kommer du inte få som svar, därför undviker TS frågan.
    Barnet ska få välja allt som innefattar kristna värderingar, snacka om att styra sitt barn åt ett håll och hålla borta eget tänkande.
    Fel, jag undvek frågan för att jag ser det som slöseri med tid att diskutera med människor som saknar förmåga till mer nyanserat tänk än så. Och det är ungefär där mitt engagemang stannar för vederbörande :)
Svar på tråden Slippa genuspedagogik i skolan