Inlägg från: Liljan3 |Visa alla inlägg
  • Liljan3

Slippa genuspedagogik i skolan

pyssel skrev 2020-04-30 06:22:20 följande:

Jag har läst. Jag lutar mig bara på vetenskapen och undrar hur långt ni är beredda att kompromissa med er tro i förhållande till vetenskap.

Får säga att det var ambitiöst att leta land och rike runt efter en skola. Den kompromissen där tro går före traditioner som släkt, nätverk och annan lokal förankring har jag bara sett hos samfund som missionera.

Nja, vi avser främst att hålla oss i Stockholmsområdet med tillhörande omnejd då det är här vi har vårt nätverk, men vi vill se och spåna kring vad som erbjuds på olika ställen då detta är en viktig fråga för oss :)
  • Liljan3
    pyssel skrev 2020-04-30 06:22:20 följande:

Jag har läst. Jag lutar mig bara på vetenskapen och undrar hur långt ni är beredda att kompromissa med er tro i förhållande till vetenskap.

Får säga att det var ambitiöst att leta land och rike runt efter en skola. Den kompromissen där tro går före traditioner som släkt, nätverk och annan lokal förankring har jag bara sett hos samfund som missionera.

Det är ju precis vetenskap jag vill ha mer av och mindre vänsterideologi, det framgick väl ganska tydligt tycker jag?
  • Liljan3

Tyvärr men har inte tid att ödsla på detta. Jag inhämtar synpunkter från dem jag uppfattar förstår min frågeställning, allt annar är slöseri på energi i detta fall. Allt gott :)

• Liljan3
    pyssel skrev 2020-04-30 07:34:23 följande:

Det framgick vad du vill ställa mot varandra men jag undrade över det obesvarade:

Ditt uttalade speglar en okunskap om vad kristna människor omfamnar, så som jag uppfattar det, har tyvärr inte tid att gå in i den polemiken nu. Min man och jag är två yrkesverksamma läkare som är vetenskapligt skolade och omfamnar allt vad mänskliga rättigheter heter. Det är inte där frågan ligger. Det enda vi vill är en skola som så långt det går är befriad från postmodern vänstervridning. Synen på kristna att de är ute efter bränna kättare på bål och tror att jorden är platt är så förlegat att jag tyvärr varken har tid eller lust att bemöta det då det inte tillför diskussionen något.
  • Liljan3
    Jemp skrev 2020-04-30 07:01:25 följande:

Nä det får man väl verkligen hoppas att ni inte kommer ifrån. Varför vill ni begränsa ert barn så?

Tvärtom vill vi att våra barn ska få en så objektiv och vetenskapligt präglad skolgång som möjligt, fritt från ideologisk pådyvling så långt det går. Så du har nog missuppfattat det hela :)
  • Liljan3
    hallontryffel skrev 2020-04-30 07:42:34 följande:

Kan du/ni inte fråga era vänner i den församling där ni är aktiva om tips på skolor?

De lär väl dela er syn och så slipper du det där jobbiga med att berätta för oss om hur du din kristna grundsyn går ihop med sådant som står i bibeln och hur Jesus själv agerade.

Prästen/pastorn i församlingen borde väl kunna vägleda er också.

Det har vi gjort men jag brukar sträva efter att få in ett så brett spektrum av tankar som möjligt :)
  • Liljan3
    Jemp skrev 2020-04-30 07:37:24 följande:

Du verkar ha missförstått väldigt mycket kring vad dessa frågor handlar om.

Eller så har vi bara olika uppfattningar? Det är också helt ok för min del :)
  • Liljan3
    Jemp skrev 2020-04-30 07:37:24 följande:

Du verkar ha missförstått väldigt mycket kring vad dessa frågor handlar om.

Eller så har vi bara olika uppfattningar? Det är också helt ok för min del :)
  • Liljan3
    hallontryffel skrev 2020-04-30 07:17:05 följande:

Hur får du ihop Gal. 3:27-28 med dina åsikter om att det är skillnad på folk?

Tycker du att Jesus gjorde fel som inte skickade ut Maria till köket där Martha var? Maria bröt ju verkligen mot vad som ansågs vara rätt beteende som kvinna.

Kommer du/ni att förskjuta ert/era barn om det/någon av dem skulle komma ut som HBTQ-person? Tror du/ni att en människa väljer sin homosexualitet och hur förklarar du/ni i så fall att så många i världen väljer ett liv som, beroende på var de bor, kan leda till allt från mobbing och trakasserier till att dömas till dödsstraff enligt gällande lag i det landet?

I 1Mosebok står det att Gud skapar världen och ser att allt som Gud skapat är gott. Människan får i uppgift att förvalta skapelsen. Hur kan då klimatpolitik enligt dig/er inte gå ihop med er kristna grundsyn?

Var har jag påstått att det är skillnad på folk? Projicera inte dina egna föreställningar på mig tack. Du tar upp en massa saker jag aldrig har påstått och som är helt irrelevanta i sammanhanget, får be dig att hålla dig till sakfrågan om du vill kommentera. Det jag menar är att man i svenska skolan idag lär ut saker som om de vore självklara fakta utan att ta in alternativa perspektiv, det gäller exempelvis klimatpolitik bl a. Där är forskarna ganska oense men det är inget man belyser. Man ser på saker tämligen svartvitt kan jag tycka och det är där jag önskar en mer nyanserad hållning där skolan inte hjärntvättar barn till att det bara finns ett rätt. Snälla, behåll dina angrepp för dig själv, de tillför inget i sammanhanget.
  • Liljan3
    Jemp skrev 2020-04-30 07:55:43 följande:

Men han ska inte få utveckla sina mjukare sidor, tex omhändertagande? Han ska inte få lära sig att det är ok att visa känslor? Att han får ha på sig vad han vill, leka med det han vill? Inte lära sig att ta hand om sig själv (hushåll) utan hellre ha en utbränd fru i framtiden? Inte lära sig om sin tids livsförutsättningar, trots att det blir hans generation som ska arbeta med att lösa det?

Vilken vetenskap är det du vill se mer av i skolorna? Inte naturvetenskap, för klimatet ska inte diskuteras. Inte samhällsvetenskap, i alla fall inte kring de (vetenskapliga) fördelarna med jämställdhet eller nåt om hur vi anpassar samhället till nya villkor (klimatet och det det medför).

Historia, men utan att ta med sig lärdomar i nutid? Och inget om kvinnorättskamp?

Din syn på traditionell vetenskap är väldigt smal. Var har jag påstått att han inte ska få göra allt det du radat upp? Du tar dina egna fördomar och klistrar på mig, får be dig att hålla dig till sakfrågan. Vår son är en tryggt anknutet älskat barn vars föräldrar vill honom det bästa, det vill nog alla föräldrar. Han har en stor stabil familj som ger honom känslomässig trygghet på alla områden. Det är inte det frågan gäller. Återigen. Vi söker efter en skola där man fokuserar på traditionell kunskap och inte åsiktspådyvling av olika slag kring hur man ska tycka i politiska frågor. Det är en privatsak. Där vägleder vi honom på det sätt som vi anser bäst och det tillstå varje förälder att göra, och det gör nog alla föräldrar, med- eller omedvetet.

De vetenskaper/kunskaper jag avser är tex språk, matematik, musik, litteratur och andra klassiska discipliner som jag anser svenska skolan försummat till stor del och ersatt med flum.
Svar på tråden Slippa genuspedagogik i skolan