Inlägg från: hallontryffel |Visa alla inlägg
  • hallontryffel

Slippa genuspedagogik i skolan

Liljan3 skrev 2020-04-29 23:50:13 följande:

Ja, vi har en kristen grundsyn på familj och vi vill gärna uppfostra våra barn i den andan, så det stämmer :)

Hur får du ihop Gal. 3:27-28 med dina åsikter om att det är skillnad på folk?

Tycker du att Jesus gjorde fel som inte skickade ut Maria till köket där Martha var? Maria bröt ju verkligen mot vad som ansågs vara rätt beteende som kvinna.

Kommer du/ni att förskjuta ert/era barn om det/någon av dem skulle komma ut som HBTQ-person? Tror du/ni att en människa väljer sin homosexualitet och hur förklarar du/ni i så fall att så många i världen väljer ett liv som, beroende på var de bor, kan leda till allt från mobbing och trakasserier till att dömas till dödsstraff enligt gällande lag i det landet?

I 1Mosebok står det att Gud skapar världen och ser att allt som Gud skapat är gott. Människan får i uppgift att förvalta skapelsen. Hur kan då klimatpolitik enligt dig/er inte gå ihop med er kristna grundsyn?
  • hallontryffel
    Liljan3 skrev 2020-04-30 07:35:40 följande:

Tyvärr men har inte tid att ödsla på detta. Jag inhämtar synpunkter från dem jag uppfattar förstår min frågeställning, allt annar är slöseri på energi i detta fall. Allt gott :)

Kan du/ni inte fråga era vänner i den församling där ni är aktiva om tips på skolor?

De lär väl dela er syn och så slipper du det där jobbiga med att berätta för oss om hur du din kristna grundsyn går ihop med sådant som står i bibeln och hur Jesus själv agerade.

Prästen/pastorn i församlingen borde väl kunna vägleda er också.
  • hallontryffel
    Liljan3 skrev 2020-04-30 07:46:14 följande:

Det har vi gjort men jag brukar sträva efter att få in ett så brett spektrum av tankar som möjligt :)

Tråkigt då att du inte vill dela med dig av dina tankar om mina frågor i mitt förra inlägg. Jag gillar också att få ett bredare spektrum av tankar, och dina svar på mina frågor hade varit intressanta att ta del av.
  • hallontryffel
    Liljan3 skrev 2020-04-30 08:02:50 följande:

Var har jag påstått att det är skillnad på folk? Projicera inte dina egna föreställningar på mig tack. Du tar upp en massa saker jag aldrig har påstått och som är helt irrelevanta i sammanhanget, får be dig att hålla dig till sakfrågan om du vill kommentera. Det jag menar är att man i svenska skolan idag lär ut saker som om de vore självklara fakta utan att ta in alternativa perspektiv, det gäller exempelvis klimatpolitik bl a. Där är forskarna ganska oense men det är inget man belyser. Man ser på saker tämligen svartvitt kan jag tycka och det är där jag önskar en mer nyanserad hållning där skolan inte hjärntvättar barn till att det bara finns ett rätt. Snälla, behåll dina angrepp för dig själv, de tillför inget i sammanhanget.

Angrepp? Som vetenskapligt skolad måste du väl kunna ta att andra ställer frågor utan att direkt kännna dig påhoppad?

Du vill enligt din TS slippa en skola som ska pådyvla ert barn ideologiska teorier såsom genusvetenskap, feminism, att det inte finns skillnader mellan tjejer och kollar, HBTQ osv.

I Gal. 3:27-28 står det, som du säkert vet: Nu är ingen längre jude eller grek, slav eller fri, man eller kvinna. Alla är ni ett i Kristus Jesus. Hur tolkar du det bibelordet utifrån de ståndpunkter du räknade upp i TS?

Frågorna om vad du ansåg om människans gudagivna ansvar för skapelsen, Jesu agerande gentemot Maria och Martha och hur du skulle ställa dig till om er son kom ut som HBTQ-person, såg du dem också som angrepp? Det var genuint ställda frågor som jag antog att du reflekterat över när du kommit fram till din kristna grundsyn.
  • hallontryffel
    Liljan3 skrev 2020-04-30 08:41:26 följande:

Jag märker vilka starka reaktioner det här väcker, intressant :) Men det säger tråkigt nog också något om folks intolerans mot människor som har en annan syn på saker än de själva, men det får stå för dem. Det finns en värld även utanför den smala svenska åsiktskorridorren, tro det eller ej och människor är fria att välja detta tack och lov :) Allt gott till er! :)

Varför kan du inte svara på mina frågor?

Det måste ju vara enkelt för dig att berätta och på så sätt hjälpa till att vidga världen för oss andra.

Tar dem igen:

*Hur tolkar du Gal. 3:27-28

*Tycker du att Jesus gjorde fel som uppmuntrade Maria att kliva ur den traditionella kvinnorollen?

*Hur ser du på människans gudagivna ansvar för skapelsen?

*Hur skulle du/ni bemöta sonen om han kom ut som HBTQ-person? (Med följdfrågan om du som skolad i medicin anser att homosexualitet mm är något en person själv väljer)
  • hallontryffel
    Liljan3 skrev 2020-04-30 08:54:06 följande:

Ja, fast då kan man väl rimligen förvänta sig att de är sakliga och förankrade i sådant jag faktiskt uttryckt, inte dina medvetna feltolkningar av dem.

Skillnader (biologiska, fysiologiska) mellan tjejer och killar innebär inte att tjejer och killar är olika mycket värda. Men de formar våra beteenden, naturligt nog. Återigen, läs det jag skriver och lägg inte in dina egna tolkningar.

Tråkigt att du ser mig som osaklig och tolkar det som att jag medvetet feltolkar dig. Jag är ärligt intresserad av hur du ser på mina frågor.
  • hallontryffel
    Liljan3 skrev 2020-04-30 09:22:10 följande:

För att jag inte har tid att gå in i den diskussionen här och nu, men jag uppskattar ditt intresse! :) Min fråga adresserade något helt annat och det var där jag önskade input, inte kring att diskutera bibelverser :)

Jag är tryggt förankrad i min position och jag känner inget behov av att gå i polemik eller försvara den. Min fråga utgick från givna premisser. Men som sagt, uppskattar ditt engagemang oavsett :)

Tråkig attityd. Men jag får helt enkelt acceptera att du, trots att du säger dig vara ointresserad av polemik, tar dig tid att svara när du anser mig vara aggressiv men att du inte är villig att ge, vad som borde vara, enkla svar på några korta frågor.

De kristna jag känner som är engagerade i ex.vis miljöfrågor är det just på grund av sin tro. Därför hade det varit intressant att höra hur du resonerade. Inte för att gå i polemik eller försvar utan just för att vidga världen. Men eftersom du inte vill/kan svara så är det ju så.
  • hallontryffel
    Liljan3 skrev 2020-04-30 14:00:41 följande:

Fel, jag undvek frågan för att jag ser det som slöseri med tid att diskutera med människor som saknar förmåga till mer nyanserat tänk än så. Och det är ungefär där mitt engagemang stannar för vederbörande :)

Eftersom det var jag som ställde den frågan först så är det alltså jag som är den vederbörande som saknar förmåga till mer nyanserat tänk än så.

Du tycker alltså att du kan sätta den stämpeln på mig bara genom det inlägget?

Jag hoppas att du i ditt yrke som läkare är mer vidsynt än så och inte dömer alla som inte bara stryker dig medhårs på samma sätt.

Jag börjar nästan tro att du drog till med det där med kristen grundsyn för att misskreditera kristna.
  • hallontryffel
    Liljan3 skrev 2020-04-30 14:56:45 följande:

Se ditt tidigare inlägg som jag adresserade, där finner du svaret på dina funderingar :)

Du har inte svarat mig på den frågan tidigare men skriver i inlägget jag nyss citerat att den som ställde frågan om hur du skulle ställa dig till om din son kom ut som homosexuell saknar förmåga till mer nyanserat tänk än så.

Du framstår inte som mindre otrevlig bara för att du avslutar ditt inlägg med en smiley.
  • hallontryffel
    Liljan3 skrev 2020-04-30 16:02:35 följande:

Det är lite kul att så många går i affekt och verkar bli så upprörda/provocerade av detta. Själv har jag haft det rätt kul :) Allt gott till er och trevlig Valborg!

Som jag trodde. Någon som bara vill provocera och utmåla kristna som fördomsfulla, konservativa bakåtsträvare.

Så tråkigt och respektlöst mot dem som är kristna.
  • hallontryffel
    thx47 skrev 2020-05-02 13:21:19 följande:

Hello. I must reply in English because my Swedish is very limited, please excuse me for this.

This thread is proof of the hypocrisy of many of you, where 'tolerance' is really "tolerance".

You "tolerate" others IF they don't express what opposes your views. It's fake tolerance dressed up with damned "smileys" to appear "nice". Why don't you leave the lady Liljan3 alone? She came here to ask a valid question, just like anybody else, and since she doesn't think like you do she is attacked aggressively instead. The leftist, the feminist, the hater of Christianity and the false christian alike are together here in this thread against this woman. No wonder she wants another system of school. It is clear to me that Sweden has effectively managed to create a police-army out of its own population, where the smallest display of "wrong" thinking is viciously attacked by the mob against the individual, all of it under a guise of 'modernity' and "tolerance". This (anti)family-life forum thread is proof of it. Liljan3, try some other place like flshbck where your question may be genuinely addressed. "raspberrytruffel" or however it's spelled, you're a false christian of the worst kind and you're right at home here. If I could confront you with your "scriptures" here I'd love to do it, but this entire place is slanted and biased and I know very well what it's about and how it's "moderated".

Jag förstår att du måste fråga om hur hallontryffel stavas på engelska eftersom din engelska är så undermålig att du dessutom skriver ditt försök till översättning fel och där avslöjar en tydlig svengelska. Ett tips till nästa gång är att du borde ha nöjt dig med skriva mitt nick på svenska. Hur det stavas ser du ser ju vid mina inlägg.

Vad spännande att du anser mig vara en falsk kristen. Jag kan inte minnas att jag skrivit något om vad jag tror eller inte tror på. Jag refererade däremot till personer jag känner som är kristna och utifrån sin tro engagerar sig i miljörörelsen och jag frågade trådstartaren om dennes åsikter om rätt basic bibelberättelser som i alla fall jag lärde mig i skolan.

Att TS vägrade svara på dessa (för någon med en kristen grundsyn) enkla frågor och samtidigt sade sig skratta åt alla som inte bara strök TS medhårs får mig att tro att hela trådstarten var ett försöka att provocera och skapa debatt. Att sedan avregistrera sitt konto fort stämmer också in i det mönstret. Dessutom, att krydda sitt ärende lite extra med att påstå sig utgå från en troendes perspektiv (i det här fallet en kristen grundsyn) brukar vara ett bra sätt här på Familjeliv för att få igång ännu fler att svara.

Intressant dock att du, precis som din kära the Lady Liljan3 inte klarar av att besvara frågorna jag ställde om bibeln. Ni verkar ha riktigt mycket gemensamt!
  • hallontryffel
    Dandreon skrev 2020-05-02 22:57:48 följande:

För att vara kristen räcker det ju med att bekänna sig till den kristna tron och erkänna den som vägledare i livet. finns inget kriterium om att man måste vara engagerad i miljörörelsen heller bara för att du råkat känna några som är det. Det är väl knappast du som definierar ifall någon är kristen eller inte. Jag gissar att ts vägrade nog svara då hon möjligen anser det vara ointressant att kasta pärlor till pöbeln skulle jag tro. Jag kan för övrigt förstå henne.

Jag tror att du behöver läsa mina tidigare inlägg för att förstå vad jag hänvisar till.

Sedan kan du ju återkomma och berätta i vilket av mina inlägg jag sätter likhetstecken mellan att vara kristen och att engagera sig i miljörörelsen. Innan du gjort det är det bara, som du själv uttrycker det, att kasta pärlor för pöbeln att försöka besvara det du skriver.
Svar på tråden Slippa genuspedagogik i skolan