• IVFtjejer

Köpt studsmatta-besök av kvarterets ungar

Hej

Vi har köpt en studsmatta till våra barn och jag oroar mig nu för besök från grannbarnen.

De är 11 och 8 år och mina är 3 och 6 år. De har aldrig lekt förut direkt och de är varannan veckas barn. Pappan är väldigt otrevlig, hälsar aldrig och när vi behövt ta kontakt för att informera om saker tex gällande huset och föreningen svarar /hälsar han inte. Suckar bara osv

Förr helgen skaffade en annan granne studsmatta och mina barn sprang dit då dessa barn är i samma ålder o vi kommer jättebra överens med deras föräldrar. Vi umgås då hela familjerna och tar hand om barnen lika mycket. Grannbarnen blev såklart avundsjuka på mattan och till slut var de 6 st som hoppade, vi tog hand om dom alla och gav dom fika o hittade på andra aktiviter där dessa ungar var med. Men känns inte bra att de hoppar tillsammans med 3-åringarna ???? dessutom så visade sig inte pappan alls under de här 5 timmarna och vi är oroliga att vi kommer att få ta hand om barnen varannan vecka nu då vi har studsmatta, cyklar, trädkoja och annat skoj åt våra barn.

Ska man säga något redan nu att: ?vi har köpt en studsmatta men den är för våra egna barn och vi vill ej ha hand om era hela dagarna? ??

En annan fråga:

Måtten på vår är 2x 3 meter, är det stort nog åt två barn? Var största vi hade plats med. Regnat idag så ej satt upp än

• Svar på tråden Köpt studsmatta-besök av kvarterets ungar
  • IVFtjejer
    Jemp skrev 2020-04-28 22:49:26 följande:

Jag tycker inte alls du ska ha dåligt samvete. Ni umgås inte, åldersskillnaden är för stor för att de bör hoppa tillsammans och du har förmodligen bättre saker för dig än att hålla koll på andras barn när dina egna inte använder studsmattan. Likaså vill man troligen inte ha främlingar på tomten även om pappan skulle hålla koll när ni inte är ute/använder den.

Ja men verkligen
  • Studentpappa
    IVFtjejer skrev 2020-04-28 22:44:10 följande:

Tack för ett bra svar!

Ja jag är lite ledsen för att studsmattan är så liten men vår tomt är som en skokartong ???? men då behöver jag inte ha dåligt samvete för att jag inte passar dessa ungar.

Man har ju det man har inte mycket att göra åt. Det du kan se som positivt är att studsen förmodligen är bättre på er lilla matta, det var mycket bättre fjång i den lilla vi hade. Den stora är mycket segare att hoppa i.

Det är såklart tråkigt för grannbarnen men det är ju inte er uppgift att underhålla dom.
    Ride it like you stole it
  • Mortiscia80

Det är inte läge att redan nu skapa missämja med grannarna genom att påpeka att de inte är välkomna. De kanske inte ens vill komma över till er! Och gör de det får du ta den diskussionen då, att det där är er privata studsmatta för er själva och era besökare, inte hela grannskapet.

• IVFtjejer
    Mortiscia80 skrev 2020-04-29 07:30:42 följande:

Det är inte läge att redan nu skapa missämja med grannarna genom att påpeka att de inte är välkomna. De kanske inte ens vill komma över till er! Och gör de det får du ta den diskussionen då, att det där är er privata studsmatta för er själva och era besökare, inte hela grannskapet.

I helgen som var så ville dessa barn vara med och mina barn ville även vara med dom. Men det slutade ju att dom var här i 5 h och vi fick hjälpa dom att snickra i trädkojan, passa dom i vår tredje grannes studsmatta, hämta in våra cyklar som de slängde på gatan och ge dom fika (eftersom de andra grannbarnen fick). Men vi vill egentligen inte att våra barn leker med dom, särskilt 11-åringen var alldeles för våldsam och använde ord som inte går ihop med vår 6-åring (eller 3 åring). Men tyvärr så pratar ju mina barn med dom när de står vid tomtgränsen o hänger vilket ju tolkas som en invit. Men jag o min man vill ju inte detta
  • IVFtjejer
    IVFtjejer skrev 2020-04-29 07:52:41 följande:

I helgen som var så ville dessa barn vara med och mina barn ville även vara med dom. Men det slutade ju att dom var här i 5 h och vi fick hjälpa dom att snickra i trädkojan, passa dom i vår tredje grannes studsmatta, hämta in våra cyklar som de slängde på gatan och ge dom fika (eftersom de andra grannbarnen fick). Men vi vill egentligen inte att våra barn leker med dom, särskilt 11-åringen var alldeles för våldsam och använde ord som inte går ihop med vår 6-åring (eller 3 åring). Men tyvärr så pratar ju mina barn med dom när de står vid tomtgränsen o hänger vilket ju tolkas som en invit. Men jag o min man vill ju inte detta

Vore ju lättare om det faktiskt blev BRåK mellan barnen men de blir det alltså inte. Barnen hoppar gladeligen alldeles för många i studsmattan och accepterar att de får stå o titta på medan dessa barn tar deras leksaker. De delar med sig av sitt fika osv Jättefint och jag vet inte vad jag ska säga till mina egna och förklara varför vissa barn får vara här o andra inte. Men VI vill ju inte att de är för många i mattan eller att VI får ta ansvaret för de andras barn. Att den här pappan inte ens visar sig. Hade vi velat ha fler barn än 2 hade vi ju skaffat det.
  • Mortiscia80
    IVFtjejer skrev 2020-04-29 07:52:41 följande:
    Kort fråga: jag ser ju hela din beskrivning och kan föreställa mig, men varför tillät ni det då?? Det är NI som måste sätta gränserna. T ex:

Nu är det dags för er att gå hem!
    Tyvärr har vi inte tid att snickra nu.
    Ska ni kunna leka tillsammans måste ni vara mycket försiktigare och snällare mot varandra.
    Fula ord använder vi inte i det här hemmet, händer det igen får vi avsluta för idag.

Grannens studsmatta har ni inget ansvar för, låt dem gå dit själva då, såvida ni inte går med era egna barn.
    Skaffa staket? Och prata med era barn om vilka som är lämpligt sällskap (kanske barn i mer passande ålder).
  • IVFtjejer
    Mortiscia80 skrev 2020-04-29 08:01:12 följande:

Kort fråga: jag ser ju hela din beskrivning och kan föreställa mig, men varför tillät ni det då?? Det är NI som måste sätta gränserna. T ex:

Nu är det dags för er att gå hem!

Tyvärr har vi inte tid att snickra nu.

Ska ni kunna leka tillsammans måste ni vara mycket försiktigare och snällare mot varandra.

Fula ord använder vi inte i det här hemmet, händer det igen får vi avsluta för idag.

Grannens studsmatta har ni inget ansvar för, låt dem gå dit själva då, såvida ni inte går med era egna barn.

Skaffa staket? Och prata med era barn om vilka som är lämpligt sällskap (kanske barn i mer passande ålder).

Tack vilka bra råd!vi skulle ha varit mycket tydligare. Vi blev överraskade att de ville vara med och att de aldrig gick hem, vi borde ha satt gränser. De är hos sin andra förälder nu men jag undrar om jag ska tala lite med farmodern om det här innan barnen kommer så att JAG slipper konfrontera dom. Att farmor/pappa själv pratar med dom och passar dom eller att jag ska vänta med det tills situationen ev uppstår. Men då är ju jag den sura tanten som skickar i väg barnen. Tycker pappan själv kan ta sig upp ur soffan, HÄLSA, kanske fråga om det är ok att barnen leker med nåt av vårt, hjälper till att passa och sen går hem med dom efter en stund. Har ångest över att behöva styra upp detta men antar att det är så ????
  • Mortiscia80
    IVFtjejer skrev 2020-04-29 08:10:46 följande:
    Tack vilka bra råd!vi skulle ha varit mycket tydligare. Vi blev överraskade att de ville vara med och att de aldrig gick hem, vi borde ha satt gränser. De är hos sin andra förälder nu men jag undrar om jag ska tala lite med farmodern om det här innan barnen kommer så att JAG slipper konfrontera dom. Att farmor/pappa själv pratar med dom och passar dom eller att jag ska vänta med det tills situationen ev uppstår. Men då är ju jag den sura tanten som skickar i väg barnen. Tycker pappan själv kan ta sig upp ur soffan, HÄLSA, kanske fråga om det är ok att barnen leker med nåt av vårt, hjälper till att passa och sen går hem med dom efter en stund. Har ångest över att behöva styra upp detta men antar att det är så ????
    Nej det är bättre att ni tar dessa saker själva med barnen när en situation uppstår nästa gång. Om ni går via farmor blir det som att ni kommer och gnäller, plus att ni får mer respekt från grannbarnen om ni pratar direkt till dem. Ni kan ju inte gärna ställa er och ringa farmor varje gång något händer, eller hur? Det där är sånt som man kanske måste ta på sekunden, det hjälper inte om det pratas om flera timmar senare, eller dagar till o med. Elvaåringar har också rätt kort minne.

Er granne verkar inte så socialt medveten, om man säger så. Förvänta er inget bättre av ungarna.

Ta fighten själv, det är det absolut bästa! Och nu har ni ju lärt er något tills de är tillbaka om någon vecka, förbered några enkla fraser som ni vet kommer att behövas, och så lär ni er med tiden vad mer som behövs. Barn tar för sig så länge man låter dem. Det är så de lär sig hur man samspelar med andra i samhället i stort.
  • Gryntroll

Som flera redan svarat så tycker jag att ni ska säga till de äldre grannbarnen och införa regel om maxantal i studsmattan.

Dessutom är det klurigt att studsa tillsammans med olika vikt och erfarenhet i studsmatta, den lätta och/eller oerfarna flyger och far ofta okontrollerat (kul när man medvetet leker "popcorn" men annars ganska obehagligt). Även det en punkt jag tycker att ni ska poängera.

Vi har vid flertalet tillfällen kört hem barn när det inte fungerar i studsmattan, efter två tillsägelser har det fått bli ett "nej, detta fungerar inte, det blir ingen skärpning av ordval/bråk/tjafs så nu är det färdighoppat för idag. Nu är det dags att gå hem."

• Vildbi

Av säkerhetsskäl ska det aldrig vara fler än 2 barn på studsmattan samtidigt och båda barnen ska vara i samma storlek.

//Säljare av studsmattor och trampoliner i 15 års tid

• LFF

Våra grannar har studsmatta. Det betyder inte att det är hela gårdens studsmatta. 

Reglerna är:

- Man frågar först om det är ok att man får studsa
    - De yngre barnen är det 1 barn i taget som studsar för att minska skador. Studsmattor är farliga! Även om de har skyddsnät etc.
    - Man sköter sig i studsmattan, tar det lugnt och väntar på sin tur
    - Om inte familjen är hemma som har studsmattan så går man inte dit och studsar.

Kan mina barn förstå detta (6,5 år tvillingar, det är typ 2 år sedan grannarna flyttade in) så borde det inte vara några som helst problem att förklara detta för era grannungar.

Åldern på barnen på vår gård och som ibland använder denna studsmatta är från 4 år upp till 12 (grannens son).

Kom dessutom ihåg att du kan vara ansvarig för skador som uppkommer när barnen studsar i studsmattan. Därav är det otroligt viktigt att ha regler för studsande!

• Persikaplommon

Jag skulle absolut inte acceptera att de kommer över och hoppar.

Det beror på deras och mitt barns säkerhet.

Man ska inte hoppa flera och vad gör du om deras barn skadar sig hos dig?

Samma gäller simbassäng mm.

• Mrs Moneybags

Som flera sagt ovan: Max 2 barn åt gången för att minska risken för skador, ingen vill åka in till sjukhus just nu i onödan för att man inte har varit försiktig. 

Er studsmatta - era regler. 

• Lucius Vorenus

Spelar det någon roll om grannbarnen tycker att du är en surkärring? Det här kommer inte vara sista gången du behöver reda ut en konflikt eller lösa en situation som uppstår för dina barn. För ett barn kan det vara jättesvårt att markera gränser eller se konsekvenserna av ett beslut och då litar de på att du som vuxen ska ta de konflikten istället. Träna på att stå upp för dig själv.

• Physalis

Som flera sagt. Gör det inte till ett problem i förväg genom att börja prata med grannarna innan något hänt. Ni vet inte ens om barnen kommer komma över.

Däremot kan ni förbereda er genom att du och din man bestämmer hur ni vill ha det på er tomt. Jag hade t ex inte velat att barn gick in på min tomt och lekte utan att jag sagt okej till det av flera anledningar. För mig hade det varit viktigt att få vara ifred på min egen tomt när jag själv hade lust och då fungerar det inte att man tillåtit barnen i området att använda ens tomt som en allmän lekplats. Jag hade inte heller velat att någon råkade skada sig eller att våra saker gick sönder utan min vetskap.

Korrekturläser som en kratta
  • Wench85
    IVFtjejer skrev 2020-04-28 22:00:00 följande:

Hej

Vi har köpt en studsmatta till våra barn och jag oroar mig nu för besök från grannbarnen.

De är 11 och 8 år och mina är 3 och 6 år. De har aldrig lekt förut direkt och de är varannan veckas barn. Pappan är väldigt otrevlig, hälsar aldrig och när vi behövt ta kontakt för att informera om saker tex gällande huset och föreningen svarar /hälsar han inte. Suckar bara osv

Förr helgen skaffade en annan granne studsmatta och mina barn sprang dit då dessa barn är i samma ålder o vi kommer jättebra överens med deras föräldrar. Vi umgås då hela familjerna och tar hand om barnen lika mycket. Grannbarnen blev såklart avundsjuka på mattan och till slut var de 6 st som hoppade, vi tog hand om dom alla och gav dom fika o hittade på andra aktiviter där dessa ungar var med. Men känns inte bra att de hoppar tillsammans med 3-åringarna ???? dessutom så visade sig inte pappan alls under de här 5 timmarna och vi är oroliga att vi kommer att få ta hand om barnen varannan vecka nu då vi har studsmatta, cyklar, trädkoja och annat skoj åt våra barn.

Ska man säga något redan nu att: ?vi har köpt en studsmatta men den är för våra egna barn och vi vill ej ha hand om era hela dagarna? ??

En annan fråga:

Måtten på vår är 2x 3 meter, är det stort nog åt två barn? Var största vi hade plats med. Regnat idag så ej satt upp än

Dina barn är 3 och 6 år och det låter som att ni varit förskonade från konflikter och svåra situationer. Nu är det dock dags att du skaffar lite mod och gör dig redo att ta konflikter, för det händer i familjer och interatkion med andra.

TIll att börja med har era barn och grannbarnen aldrig lekt låter det som. Jag skulle inte anta att det kommer att hända bara för att ni har studsmatta och det skulle vara väldigt konstigt att säga till innan.

Om barnen kommer över och frågar om de får leka är det helt okej att svara nej, om det inte passar/känns bra/barnen inte vill osv.
    Om de kommer in och börjar hoppa/leka i koja/vaddetnuär utan att fråga är det helt okej att vara en ansvarsfull och gränssättande vuxen och säga: "Hej Pelle och Lisa. Jag visste inte att ni var här. Idag passar det inte så bra att leka här så vi får säga hej då nu." Och om ni tror att ni ibland är okej med det, säg "Nästa gång ni vill leka, kom först och fråga oss vuxna."

För de allra flesta barn är det inte svårare eller konstigare än så. De vill inte göra fel eller vara elaka, men de kan inte heller veta vilka regler som gäller hos er. Räkna inte med att de ska förstå hintar som att "men oj vad mycket klockan börjat bli" eller "fikat räcker kanske inte för vi hade inte räknat med att det skulle vara så många barn här" utan säg tydligt "Nu är det sent och dags att ni går hem till er".

/förälder med både studsmatta och pool
  • Wench85
    IVFtjejer skrev 2020-04-28 22:00:00 följande:

Hej

En annan fråga:

Dina barn är 3 och 6 år och det låter som att ni varit förskonade från konflikter och svåra situationer. Nu är det dock dags att du skaffar lite mod och gör dig redo att ta konflikter, för det händer i familjer och interatkion med andra.

TIll att börja med har era barn och grannbarnen aldrig lekt låter det som. Jag skulle inte anta att det kommer att hända bara för att ni har studsmatta och det skulle vara väldigt konstigt att säga till innan.

Om barnen kommer över och frågar om de får leka är det helt okej att svara nej, om det inte passar/känns bra/barnen inte vill osv.
    Om de kommer in och börjar hoppa/leka i koja/vaddetnuär utan att fråga är det helt okej att vara en ansvarsfull och gränssättande vuxen och säga: "Hej Pelle och Lisa. Jag visste inte att ni var här. Idag passar det inte så bra att leka här så vi får säga hej då nu." Och om ni tror att ni ibland är okej med det, säg "Nästa gång ni vill leka, kom först och fråga oss vuxna."

För de allra flesta barn är det inte svårare eller konstigare än så. De vill inte göra fel eller vara elaka, men de kan inte heller veta vilka regler som gäller hos er. Räkna inte med att de ska förstå hintar som att "men oj vad mycket klockan börjat bli" eller "fikat räcker kanske inte för vi hade inte räknat med att det skulle vara så många barn här" utan säg tydligt "Nu är det sent och dags att ni går hem till er".

/förälder med både studsmatta och pool
  • Ess
    Jemp skrev 2020-04-28 22:49:26 följande:
    Jag tycker inte alls du ska ha dåligt samvete. Ni umgås inte, åldersskillnaden är för stor för att de bör hoppa tillsammans och du har förmodligen bättre saker för dig än att hålla koll på andras barn när dina egna inte använder studsmattan. Likaså vill man troligen inte ha främlingar på tomten även om pappan skulle hålla koll när ni inte är ute/använder den.
    Nej, jag skulle inte vilja ha grannungarna på tomten om de inte lekte med våra ungar, för då höll man koll på dem. Det är ju ett ansvar också om de skulle trilla och bryta armen, eller något annat händer när man inte kollar dem.
  • GGN

Är det inte vänner till barnen så hade jag skickat iväg dem, de är ju bara där och snyltar.

• Magical
    IVFtjejer skrev 2020-04-29 07:58:29 följande:
    Vore ju lättare om det faktiskt blev BRåK mellan barnen men de blir det alltså inte. Barnen hoppar gladeligen alldeles för många i studsmattan och accepterar att de får stå o titta på medan dessa barn tar deras leksaker. De delar med sig av sitt fika osv Jättefint och jag vet inte vad jag ska säga till mina egna och förklara varför vissa barn får vara här o andra inte. Men VI vill ju inte att de är för många i mattan eller att VI får ta ansvaret för de andras barn. Att den här pappan inte ens visar sig. Hade vi velat ha fler barn än 2 hade vi ju skaffat det.
    Jag fattar inte riktigt hur ni vågar låta fler än 1-2 barn hoppa samtidigt (oavsett vems barn det är alltså), har för mig det finns riktlinjer om att man helst bara ska hoppa en. 

Och jag håller med tidigare kommentar om att ni inte alls måste snickra och greja - bara säga ifrån att nu passar det inte att vara här och leka längre. Om de andra barnen har trista föräldrar som inte tar hand om dem, det är inte ert ansvar 

Vi har också studsmatta (större + att våra barn är äldre så vi behöver inte vara med dem och vakta, så det är en annan sak), men om vi hade yngre barn så att vi behövde vara med, och det kom andra barn utan att vi hade gjort upp att de skulle få komma, så nej, jag hade sagt åt dem att gå hem igen. Och självklart ska ingen studsa i er trädgård ensamma heller, tex om ni inte är hemma. 

Har ett eget barn som studsade ihop med en kusin som var ett par år äldre. Kusinen råkade landa med full kraft på min sons vrist, som vek sig och han gjorde sig riktigt illa. Bröt den inte tack och lov men den svullnade, blev blå och behövde bandageras. Han hade ont i flera veckor efteråt. 
Svar på tråden Köpt studsmatta-besök av kvarterets ungar