• IVFtjejer

Köpt studsmatta-besök av kvarterets ungar

Hej

Vi har köpt en studsmatta till våra barn och jag oroar mig nu för besök från grannbarnen.

De är 11 och 8 år och mina är 3 och 6 år. De har aldrig lekt förut direkt och de är varannan veckas barn. Pappan är väldigt otrevlig, hälsar aldrig och när vi behövt ta kontakt för att informera om saker tex gällande huset och föreningen svarar /hälsar han inte. Suckar bara osv

Förr helgen skaffade en annan granne studsmatta och mina barn sprang dit då dessa barn är i samma ålder o vi kommer jättebra överens med deras föräldrar. Vi umgås då hela familjerna och tar hand om barnen lika mycket. Grannbarnen blev såklart avundsjuka på mattan och till slut var de 6 st som hoppade, vi tog hand om dom alla och gav dom fika o hittade på andra aktiviter där dessa ungar var med. Men känns inte bra att de hoppar tillsammans med 3-åringarna ???? dessutom så visade sig inte pappan alls under de här 5 timmarna och vi är oroliga att vi kommer att få ta hand om barnen varannan vecka nu då vi har studsmatta, cyklar, trädkoja och annat skoj åt våra barn.

Ska man säga något redan nu att: ?vi har köpt en studsmatta men den är för våra egna barn och vi vill ej ha hand om era hela dagarna? ??

En annan fråga:

Måtten på vår är 2x 3 meter, är det stort nog åt två barn? Var största vi hade plats med. Regnat idag så ej satt upp än

• Svar på tråden Köpt studsmatta-besök av kvarterets ungar
  • Jemp

Ni bestämmer såklart själva reglerna för er studsmatta. Att grannbarnen inte får hoppa är alltså rimligt, men jag hade inte tagit upp det förrän frågan eller problemet dyker upp. Verkar bara konstigt och otrevligt.

• IVFtjejer
    Jemp skrev 2020-04-28 22:03:48 följande:

Ni bestämmer såklart själva reglerna för er studsmatta. Att grannbarnen inte får hoppa är alltså rimligt, men jag hade inte tagit upp det förrän frågan eller problemet dyker upp. Verkar bara konstigt och otrevligt.

Tack för ditt svar!

Anledningen till att jag tänkte ta upp det innan var för att pappan eller farmodern som också bor där skulle kunna prata med barnen själva. Kanske ha chans jatt ev anordna egna aktiviteter osv istället för att barnen kommer och blir besvikna och ledsna för att de inte får vara här ????
  • StevenDiese

En bra regel är att begränsa antalet barn i studsmattan av säkerhetsskäl. Vi körde 3. Men 2 kanske är bättre.

• IVFtjejer
    StevenDiese skrev 2020-04-28 22:14:35 följande:

En bra regel är att begränsa antalet barn i studsmattan av säkerhetsskäl. Vi körde 3. Men 2 kanske är bättre.

Ja vår äe ju så liten (3x2 meter). Men barnens kompisar kanske vi kan tillåta tre om de är samma storlek.
  • Studentpappa

2x3m är litet och speciellt om en 11 åring ska hoppa, så sätt en regel om max två barn i den låter vettigt. Vi hade en rund på 3m förut och tre st var lite trångt.

Vi har en 5x3m nu och den lämpar sig för fler barn, men jag bjuder inte in kvarterets ungar bara för att vi har roliga saker här. Det är ju barnen och deras kompisar som vi har här hemma, det är ju ingen lekpark öppen för alla.

Ride it like you stole it
  • MeandHim

Låt dom hoppa, när era barn INTE är där, för inte ska dom behöva konkurrera om sina egna saker? Då kan pappan gott köpa en egen studsmatta. Och det är väldigt skillnad på 11 och 3 åringar.

• IVFtjejer
    Studentpappa skrev 2020-04-28 22:31:07 följande:

2x3m är litet och speciellt om en 11 åring ska hoppa, så sätt en regel om max två barn i den låter vettigt. Vi hade en rund på 3m förut och tre st var lite trångt.

Vi har en 5x3m nu och den lämpar sig för fler barn, men jag bjuder inte in kvarterets ungar bara för att vi har roliga saker här. Det är ju barnen och deras kompisar som vi har här hemma, det är ju ingen lekpark öppen för alla.

Tack för ett bra svar!

Ja jag är lite ledsen för att studsmattan är så liten men vår tomt är som en skokartong ???? men då behöver jag inte ha dåligt samvete för att jag inte passar dessa ungar.
  • IVFtjejer
    Studentpappa skrev 2020-04-28 22:31:07 följande:

Tack för ett bra svar!

Ja jag är lite ledsen för att studsmattan är så liten men vår tomt är som en skokartong ???? men då behöver jag inte ha dåligt samvete för att jag inte passar dessa ungar.
  • IVFtjejer
    MeandHim skrev 2020-04-28 22:38:49 följande:

Låt dom hoppa, när era barn INTE är där, för inte ska dom behöva konkurrera om sina egna saker? Då kan pappan gott köpa en egen studsmatta. Och det är väldigt skillnad på 11 och 3 åringar.

Tack då slipper jag ha dåligt samvete. Pappan är verkligen kass och de stackars barnen driver runt här på hans vecka så fattar att de blev glada i helgen då de var med. Men orkar ju inte det i längden ????
  • Jemp
    IVFtjejer skrev 2020-04-28 22:44:10 följande:

Tack för ett bra svar!

Jag tycker inte alls du ska ha dåligt samvete. Ni umgås inte, åldersskillnaden är för stor för att de bör hoppa tillsammans och du har förmodligen bättre saker för dig än att hålla koll på andras barn när dina egna inte använder studsmattan. Likaså vill man troligen inte ha främlingar på tomten även om pappan skulle hålla koll när ni inte är ute/använder den.
Svar på tråden Köpt studsmatta-besök av kvarterets ungar