• jasseking

Kronofogden tog arv som jag fått pga min pappas bortgång.

Hej alla fina.

Jag är förkrossad rent ut sagt, låt mig förklara läget.

Den 27 november förra året hittade jag min pappa död i sin bil. Han var 52 år gammal och hade dött av plötsligt hjärtstopp. Han hade alltså gått runt med en hjärtsjukdom utan att veta om det själv, så det hela kom som en chock. Vi hade en väldigt nära relation och bodde i princip tillsammans.

Jag själv är 21 år gammal med två barn hemma på heltid.

I samband med min pappas hastiga bortgång så framkom det att han var försäkrad via AFA och jag fick ett grundbelopp från dom på 93.000 kr.

Begravningen kostade 39.650 kr och 23.000 av dom betalade AFA. (Begravningshjälp) resten valde jag att betala själv vilket var på ca 16.000. Därefter har jag lagt undan pengar för att ta körkort som jag börjat ta samt att jag ska betala gravstenen på ca 13.000.

I fredags när jag kollade mitt sparkonto (där jag lagt undan pengarna) såg jag att Kronofogden varit inne och dragit av 13.156 kr. De har ej meddelat mig om att de ska göra detta, utan bara gjort det.

Jag FÖRSTÅR att skulder ska betalas, och det är mitt egna fel att jag samlat på mig dessa skulder. Men får de verkligen göra såhär? ;( nu Måste jag välja mellan att betala min pappas gravsten eller att ta körkortet. Snälla säg att jag kan få tillbaka dessa pengar på något sätt! Jag hade gladeligen gått med på en avbetalning eller något, inte att de gör såhär

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-04-26 20:16
    PÅHOPP UNDANBES. HAR NI TIPS & RÅD SÅ UPPSKATTAS DET JÄTTE MYCKET. SOM SAGT - JAG VET ATT SKULDER SKA BETALAS OCH ATT DET VAR DUMT AV MIG ATT SAMLA PÅ MIG DOM FRÅN BÖRJAN.

• Svar på tråden Kronofogden tog arv som jag fått pga min pappas bortgång.
  • jasseking
    Anonym (....) skrev 2020-04-26 20:53:04 följande:

Men du borde ju haft 77000 kr?

Vad jag har gjort med MINA pengar har du faktiskt inte någonting med att göra. Det var inte det det handlade om. Utan om kronofogden har rätt att ta just dessa pengar och UTAN att meddela mig om att utmätning skall ske. Tack
  • Anonym ((ll))
    Anonym (....) skrev 2020-04-26 20:53:04 följande:

Men du borde ju haft 77000 kr?

fast TS får väll göra vad hen vill med sina pengar det är ju inte din ensak
  • Anonym (Trötter)
    Anonym ((ll)) skrev 2020-04-26 21:00:27 följande:
    fast TS får väll göra vad hen vill med sina pengar det är ju inte din ensak
    Fast om han har skulder så är det ju inte hans pengar?
  • Anonym (ok)
    jasseking skrev 2020-04-26 20:59:34 följande:
    Vad jag har gjort med MINA pengar har du faktiskt inte någonting med att göra. Det var inte det det handlade om. Utan om kronofogden har rätt att ta just dessa pengar och UTAN att meddela mig om att utmätning skall ske. Tack
    Hade du 77000 kr över, och en kvarstående skuld till KF på bara 13000 kr skall du vara väldigt glad att de tog de pengarna. Det är värt mycket mer att inte ha skulder, än en begravning för 29000 kr (sten + resten). Nu, när du inte betalar varje månad till KF kan du lägga undan pengar till körkortet istället.
    Du vet väl om sedan innan att KF tar pengar när det finns? Det har du alltså redan fått veta. De behöver inte meddela samma sak igen. Det första du borde gjort när du fick pengarna var att själv höra av dig till KF och bli av med skulden.
  • Anonym (ava)
    jasseking skrev 2020-04-26 20:48:37 följande:
    Förstår inte riktigt vad du menar med ?vad glad om du kommer undan honom så lätt? då det var hela min skuld hos Kronofogden som drogs? Har alltså ingenting där mer.
    Du får försöka tänka positivt, att du inte har skuld kvar är ju något väldigt bra! Och nu kommer du slippa få t ex löneutmätning, så kan du ju istället lägga de pengarna du nu får behålla på körkort.

Har du sökt bostadsbidrag när du är ensam med två barn?
  • Jamesdio

Om det inte finns pengar i dödsboet som täcker begravningskostnaderna kan man få ekonomiskt bistånd för detta. Ansök hos din kommun.

• Anonym (Beklagar sorgen)

Beklagar sorgen. När allt lagt sig och du fått till allt med begravningskostanderna kanske det känns mer positivt i slutändan att du blev av med skulden från KF. Det kanske ändå gör att du kan ta nya tag med ditt liv. Menar så klart inte att bortgången av din far var värt priset av att bli av med skulden men att det kan kännas som det kom något positivt utav alltihop trots allt. Du är ung också och nu har du kanske fått chansen att få rätsida med din ekonomiska situation. Du verkar inte vilja hamna i den situationen som du försatte dig i och jag hoppas du inte behöver komma dit igen. Lycka till!

• Anonym (Bo Uppteckning)

Vem har gjort bouppteckningen och har dödsboets konton avslutats?

När man gör bouppteckningen så ska dödsboets alla tillgångar och skulder registreras och eventuella kostnader (begravning, gravsten etc) som tillkommer efter att bouppteckningen gjorts sätts upp som skuld med schablonbelopp eller faktiskt belopp om det är känt. Dödsboets konton bör inte tömmas och avslutas förrän dessa kostnader har betalts, men om man är i behov av arvet så är det lämpligt att ta ut det belopp som är slutsumman på bouppteckningen och låta pengar för begravning och gravsten stå kvar på dödsboets konto fram tills dess de ska betalas.

Din räddning skulle kunna vara om gravstenen finns upptagen i bouppteckningen och att du kan påvisa att du valt att döda pappas konton för att underlätta när du ska betala gravstenen. Jag vet inte om KF köper det, men det kan vara värt ett försök.

• Glinda från Oz

Blir så sur på såna här trådar. Förstår du inte att det är företag som ligger ute med dina pengar? Pengar som de behöver för att överleva särskilt nu. Varför ska just du kunna smita undan? Du borde ha betalat in de pengarna själv, jag är glad att kronofogden hann dra innan du gjorde av med pengarna. 

• Anonym (Men va?’)
    jasseking skrev 2020-04-26 20:14:47 följande:

Hej alla fina.

Jag är förkrossad rent ut sagt, låt mig förklara läget.

Den 27 november förra året hittade jag min pappa död i sin bil. Han var 52 år gammal och hade dött av plötsligt hjärtstopp. Han hade alltså gått runt med en hjärtsjukdom utan att veta om det själv, så det hela kom som en chock. Vi hade en väldigt nära relation och bodde i princip tillsammans.

Jag själv är 21 år gammal med två barn hemma på heltid.

I samband med min pappas hastiga bortgång så framkom det att han var försäkrad via AFA och jag fick ett grundbelopp från dom på 93.000 kr.

Begravningen kostade 39.650 kr och 23.000 av dom betalade AFA. (Begravningshjälp) resten valde jag att betala själv vilket var på ca 16.000. Därefter har jag lagt undan pengar för att ta körkort som jag börjat ta samt att jag ska betala gravstenen på ca 13.000.

I fredags när jag kollade mitt sparkonto (där jag lagt undan pengarna) såg jag att Kronofogden varit inne och dragit av 13.156 kr. De har ej meddelat mig om att de ska göra detta, utan bara gjort det.

Jag FÖRSTÅR att skulder ska betalas, och det är mitt egna fel att jag samlat på mig dessa skulder. Men får de verkligen göra såhär? ;( nu Måste jag välja mellan att betala min pappas gravsten eller att ta körkortet. Snälla säg att jag kan få tillbaka dessa pengar på något sätt! Jag hade gladeligen gått med på en avbetalning eller något, inte att de gör såhär TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-04-26 20:16

PÅHOPP UNDANBES. HAR NI TIPS & RÅD SÅ UPPSKATTAS DET JÄTTE MYCKET. SOM SAGT - JAG VET ATT SKULDER SKA BETALAS OCH ATT DET VAR DUMT AV MIG ATT SAMLA PÅ MIG DOM FRÅN BÖRJAN.

• Anonym (Men va?’)

Men är du seriös? Det är helt självklart att Kronofogden drar pengar om du får in kapital om du har en skuld. Hur kan man ens bli förvånad? En gravsten är inget måste och körkort kan du ta när dina skulder är betalda

• Xlr8

Beklagar sorgen.

Men Pengarna har aldrig varit dina.

Det är lånegivarens pengar.

Men du borde ha kvar 63 194. Gravstenen kostade 13000.

Så 50194 kr till körkort.... Det kan du ta hela alfabetet med nästan. Antar att du ska ta C eller CE. Arbetsförmedlingen brukar kunna hjälpa till med det ibland.

Tråkigt med allt som hänt men du är vuxen och måste ta ansvar som en vuxen även om det svider.

Ett väldigt bra tips är dock att kolla upp om man måste betala skatt på arvet. Om det är så kanske det är dags att spara i hög takt så du inte får en en chock när deklarationen kommer nästa år...

• Violinisttre
    Xlr8 skrev 2020-04-27 23:10:35 följande:

Beklagar sorgen.

Så 50194 kr till körkort.... Det kan du ta hela alfabetet med nästan. Antar att du ska ta C eller CE. Arbetsförmedlingen brukar kunna hjälpa till med det ibland.

Tråkigt med allt som hänt men du är vuxen och måste ta ansvar som en vuxen även om det svider.

Ett väldigt bra tips är dock att kolla upp om man måste betala skatt på arvet. Om det är så kanske det är dags att spara i hög takt så du inte får en en chock när deklarationen kommer nästa år...

Arvsskatten avskaffades 2005
  • Anonym (ok)
    Xlr8 skrev 2020-04-27 23:10:35 följande:
    Beklagar sorgen.

TS har inte mycket kvar, så hon måste välja mellan gravsten eller körkort (just nu). Hon har använt resten av pengarna till bland annat hyra.
    Jag tycker det är vansinne att lägga 53000 kr på begravning (+sten) när man är skuldsatt och hamnat hos kronofogden. Visst, hon fick 23000 kr betalt, men valde ändå att lägga nästan 30 000 kr på begravningen av egna pengar. Skuldsatt. Ensamstående. Två barn.
    Däremot förstår jag inte varför du tror hon skall ta C eller CE-kort. Det är väl rimligast att det är vanligt B-körkort hon skall ta, när hon benämner det som att hon "skall ta körkort"?
  • Xlr8
    Violinisttre skrev 2020-04-27 23:17:17 följande:

Arvsskatten avskaffades 2005

Ok otroligt att staten avskaffar en skatt.

Men ett problem mindre för ts
  • Anonym (S)

Jag kan bara säga att det är dags att läsa det finstilta i dina avtal du ingår.

ALLA avtal och det innebär även KFM

Svar på tråden Kronofogden tog arv som jag fått pga min pappas bortgång.