Kronofogden tog arv som jag fått pga min pappas bortgång.
Hej alla fina.
Jag är förkrossad rent ut sagt, låt mig förklara läget.
Den 27 november förra året hittade jag min pappa död i sin bil. Han var 52 år gammal och hade dött av plötsligt hjärtstopp. Han hade alltså gått runt med en hjärtsjukdom utan att veta om det själv, så det hela kom som en chock. Vi hade en väldigt nära relation och bodde i princip tillsammans.
Jag själv är 21 år gammal med två barn hemma på heltid.
I samband med min pappas hastiga bortgång så framkom det att han var försäkrad via AFA och jag fick ett grundbelopp från dom på 93.000 kr.
Begravningen kostade 39.650 kr och 23.000 av dom betalade AFA. (Begravningshjälp) resten valde jag att betala själv vilket var på ca 16.000. Därefter har jag lagt undan pengar för att ta körkort som jag börjat ta samt att jag ska betala gravstenen på ca 13.000.
I fredags när jag kollade mitt sparkonto (där jag lagt undan pengarna) såg jag att Kronofogden varit inne och dragit av 13.156 kr. De har ej meddelat mig om att de ska göra detta, utan bara gjort det.
Jag FÖRSTÅR att skulder ska betalas, och det är mitt egna fel att jag samlat på mig dessa skulder. Men får de verkligen göra såhär? ;( nu Måste jag välja mellan att betala min pappas gravsten eller att ta körkortet. Snälla säg att jag kan få tillbaka dessa pengar på något sätt! Jag hade gladeligen gått med på en avbetalning eller något, inte att de gör såhär
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-04-26 20:16
PÅHOPP UNDANBES. HAR NI TIPS & RÅD SÅ UPPSKATTAS DET JÄTTE MYCKET. SOM SAGT - JAG VET ATT SKULDER SKA BETALAS OCH ATT DET VAR DUMT AV MIG ATT SAMLA PÅ MIG DOM FRÅN BÖRJAN.